شناسهٔ خبر: 11327741 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

چاوشی: شمارش آرای تهران ممکن است سه، چهار روز طول بکشد/ ارجاع موضوع سازماندهی یک میلیون رأی در تهران به ستاد امنیت استان

رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد:‌ شایعات مربوط به سازماندهی یک میلیون رأی در تهران را به ستاد امنیت انتخابات استان تهران ارجاع دادیم تا به آن رسیدگی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، شهاب‌الدین چاوشی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به برگزاری انتخابات اظهار کرد: انتخابات خون تازه‌ای است که در رگ سیاسی جامعه دمیده می‌شود، مردم در هر چهار سال نسبت به صاحبان قدرت اظهارنظر می‌کنند، چرا که همواره نظام جمهوری اسلامی ایران متکی بر رأی مردم بوده است.

وی افزود: جمهوریت و اسلامیت نظام ایجاب می‌کند که همواره پاسخگوی افکارعمومی ملت باشیم. این بار در انتخابات حماسه تاریخی بزرگ دیگری با امیدواری هر چه تمام‌تر محقق می‌شود. مردم ما به آن درجه از شعور فکری رسیده‌اند که می‌دانند نقش‌شان در پای صندوق‌های رأی چیست.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران تصریح کرد: زمینه‌های مناسب برای دو انتخابات مجلس و خبرگان رهبری فراهم شده است و همه کسانی که صلاحیت‌شان تأیید شده برای مجریان قانون یکسان هستند و ما به عنوان مجریان انتخابات شرایط لازم را برای رقابت همه کاندیداها فراهم کردیم.

چاوشی تأکید کرد: هرگونه شایعه‌پراکنی مجرمانه است و کاندیداها باید از تهمت ناروا نسبت به یکدیگر خودداری کنند. شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی با همه ملاحظات و سخت‌گیری‌هایی که داشتند عده‌ای را تأیید کردند. تهمت به کاندیداهای رد صلاحیت شده دور از اخلاق سیاسی است. همه گروه‌های سیاسی از رفتار غیرمعقول بپرهیزند و نگذارند که جامعه دوقطبی شود.

رقابت 1142 نامزد انتخاباتی در شهر تهران

وی با اشاره به برگزار نشدن الکترونیکی انتخابات گفت: از آنجایی که توافق نهایی برای برگزاری انتخابات الکترونیک حاصل نشد قاعدتاً شمارش آرا زمان بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد چرا که ما در تهران هزار و 142 داوطلب تأیید صلاحیت شده داریم که از این تعداد 30 نفر برای مجلس شورای اسلامی و 16 نفر برای مجلس خبرگان باید انتخاب شوند. قطعاً پس از پایان زمان انتخابات، شمارش آرا و تفکیک رأی‌ها در دو انتخابات کار زمان‌بری خواهد بود.

مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل نمی‌شوند

رئیس ستاد انتخابات استان تهران ادامه داد: ممکن است سه تا چهار روز شمارش آرا طول بکشد اما مدارس و دانشگاه‌هایی که شعب اخذ رأی هستند تعطیل نخواهند شد چرا که تصمیم گرفته‌ایم اتاقی را برای شمارش آرا اختصاص دهیم تا هیچ مدرسه یا دانشگاهی تعطیل نشود، البته اگر ضرورتی برای تعطیلی مدارس پیش آمد در همان مدرسه مورد نظر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

چاوشی در ادامه درباره شعب اخذ رأی استان تهران گفت: 6 هزار و 138 شعبه اخذ رأی در کل استان تهران تعبیه شده که از این تعداد چهار هزار و 641 شعبه مختص شهر تهران است، در برخی از شعبات که پیش‌بینی می‌شود میزان رأی‌دهندگان بیشتر از سایر شعب باشد دو صندوق اخذ رأی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین برای اقلیت‌های مذهبی 35 شعبه با 13 نامزد در نظر گرفته شده است. در استان تهران 5 هزارو 697 شعبه ثابت و 441 شعبه سیار داریم.

راهکاری برای کسانی که شناسنامه‌شان مفقود شده است

رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: به مردم توصیه می‌کنیم برای حضور پای صندوق‌های رأی، علاوه بر شناسنامه، کارت ملی و یا شماره ملی خود را به همراه داشته باشند. کسانی که شناسنامه‌شان مفقود شده یا اینکه شناسنامه جدید می‌خواهند دریافت کنند می‌توانند تا ساعت 20 امروز و همچنین تا پایان ساعت اخذ رأی در فردا، با مراجعه به ادارات ثبت احوال استان تهران، شناسنامه جدید خود را دریافت کنند.

شایعات مربوط به سازماندهی افراد برای رأی دادن را به ستاد امنیت استان ارجاع دادیم

چاوشی در پاسخ به سؤال آنا مبنی‌بر اینکه «برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که حدود یک میلیون نفر می‌خواهند وارد تهران شوند تا به صورت مهندسی شده به گروهی خاص رأی دهند؟»، تأکید کرد: این‌گونه شایعات در آستانه انتخابات مطرح می‌شود. این موضوع را به ستاد امنیت انتخابات استان ارجاع دادیم تا اگر کار سازمان‌دهی در این زمینه صورت گرفته است جلویش گرفته شود. از رسانه‌ها می‌خواهم که اگر با شایعات این‌چنینی مواجه شدند آن را منتشر نکنند و از ستاد انتخابات درباره درستی آن سؤال کنند. انتشار اخبار نادرست در این زمینه باعث ناآرامی فضا می‌شود.

درج کد کاندیداها الزامی نیست

چاوشی همچنین به مردم توصیه کرد: از آنجایی که مردم تهران باید 30 نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و 16 نفر برای انتخابات مجلس خبرگان انتخاب کنند لیست کاندیداهای مورد نظر خود را با خود همراه داشته باشند. الزامی به درج کد کاندیداها در برگه‌های رأی نیست ولی کاندیداهایی که تشابه اسمی داشته باشند کدهای انتخاباتی به آنها کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین رأی‌دهندگان دقت کنند که آرای انتخابات مجلس خبرگان را به صندوق انتخابات مجلس شورای اسلامی نیندازند و همچنین اقدام عکس این را نیز انجام ندهند چرا که روند شمارش آرا را دشوارتر می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات تهران همچنین از چاپ 18 میلیون و 450 هزار برگه تعرفه رأی در استان تهران خبر داد و گفت: 399 هزار و 972 نفر رأی اولی هستند، در هر یک از شعب اخذ رأی با توجه به نیاز، 20 و در برخی 18 نیروی ستادی و انتظامی و نظارتی حضور دارند و بر روند انتخابات نظارت می‌کنند.

چاوشی تصریح کرد: از ساعت 8 صبح فردا تا 18 عصر، زمان برگزاری انتخابات است؛ البته در قانون به وزیر کشور اجازه داده شده که بنابه درخواست فرمانداران زمان انتخابات را برای ساعاتی تمدید کنند. با این وجود توصیه ما به هموطنان‌مان این است در همان ساعات اولیه رأی بدهند. البته اگر زمان انتخابات تمدید نشود همه افرادی که در شعب اخذ رأی حضور دارند تا آخرین نفر می‌توانند رأی خود را به صندوق‌ها بیندازند.

نظر شما