شناسهٔ خبر: 11321717 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر:

۱۵۰۰۰ نیروی اجرایی برای ۹۸۳ صندوق انتخاباتی استان مرکزی

اراک- کمتر از ۲۴ساعت تا آغاز برگزاری انتخابات هفتم اسفندماه زمان باقی است و با درنظرگرفته شدن ۹۸۳صندوق اخذ رای برای استان مرکزی، ۱۵هزار نفر برگزاری انتخابات را در این استان برعهده دارند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- ثمین مامقانی نژاد: روند برنامه ریزی برای انجام امور انتخاباتی طبق زمان بندی ها در استان از ماه ها قبل آغاز شده و با وجود اینکه فرایند انتخابات در استان از زمان آغاز ثبت نام کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی به طور مداوم در حال اوج گرفتن است اما به نظر می رسد اوج فعالیت های ستاد انتخابات استان و سازمان های مرتبط با موضوع در روز برگزاری انتخابات متبلور می شود.

طی روزهای اخیر سازمان های مرتبط با برگزاری انتخابات از جمله ستاد انتخابات استان، فرمانداری ها و نیروی انتظامی، برنامه ریزی ها و تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی این سازمان ها را در برگزاری انتخابات هفتم اسفندماه رسما اعلام کرده اند و رئیس ستاد انتخابات استان در گفت و گو با خبرنگار مهر از به کارگیری ۱۵هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی، نظارتی، بازرسی، انتظامی و امنیتی در استان برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری خبر داده است.

شکرالله حسن بیگی همچنین اظهار داشت: از مجموع ۹۸۳ شعبه اخذ رای تعیین شده برای استان، ۵۳۳ شعبه در مناطق شهری و ۴۵۰ شعبه در روستاها اقدام به جمع‌آوری آرای مردم می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی با اشاره به تعداد صنوق های ثابت و سیار استان در انتخابات گفت:  ۶۵۸ صندوق اخذ رای ثابت و ۳۲۵ صندوق نیز به صورت سیار آرای مردم را در سطح استان اخذ می‌کنند.

وی تصریح کرد: در هر شعبه اخذ رای پنج تا هفت عامل اجرائی فعالیت دارند و در شهرستان اراک به عنوان مرکز استان، هیات نظارت با حضور پنج نفر و در شهرستان ها با حضور سه نماینده روند برگزاری انتخابات را در شعب اخذ رای رصد می کنند.

یک میلیون و ۴۷ هزار واجد شرایط رای و ۵۳ هزار رای اولی در استان مرکزی

حسن بیگی با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی اظهار داشت: در دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان مرکزی، یک میلیون و ۴۷ هزار و ۶۷۰ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند.

وی اظهار داشت: ۵۳ هزار و ۲۷۵ نفر از واجدین شرایط رای در استان مرکزی در این دوره از انتخابات، برای نخستین بار پای صندوق های رای می روند.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی با اشاره به اینکه برنامه ریزی‌ برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر انتخابات هفتم اسفندماه در استان مرکزی انجام شده است، اظهار کرد: همه تجهیزات و ملزومات برای برگزاری انتخابات در استان فراهم شده و در اختیار فرمانداری‌ها قرار گرفته و دوره‌های آموزشی نیز برای آمادگی بیشتر مجریان انتخابات برگزار شده است.

به گفته حسن بیگی تمامی اقلام مورد نیاز از جمله تعرفه‌ها، صندوق‌های اخذ رای، مُهر و دیگر تجهیزات تهیه شده و در مراکز شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه زیر نظر هیات نظارت توزیع شده است.

۴۰۰۰ نیروی انتظامی در استان تامین امنیت انتخابات را برعهده دارند

فرمانده انتظامی استان مرکزی نیز در زمینه اقدامات دستگاه انتظامی استان در برگزاری انتخابات هفتم اسفندماه گفت: بیش از چهار هزار نبروی پلیس، مسئولیت تامین امنیت انتخابات در ۹۸۳ شعبه اخذ رای استان مرکزی را برعهده دارند.

کیومرث عزیزی با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی ها شرایط برای برگزاری انتخابات سالم و امن در استان فراهم شده است، افزود: تخلفات احتمالی انتخاباتی به صورت روزانه توسط پلیس امنیت فرماندهی انتظامی استان مرکزی به ستاد انتخابات استان و شعبه ای که در دادگستری کل استان به همین منظور دایر است، گزارش داده می شود.

گقتنی است طی روزهای آغازین ثبت نام نمایندگی مجلس دهم در استان مرکزی ۳۴۴ نفر در سطح شش حوزه انتخابیه این استان ثبت نام کردند که پس از بررسی صلاحیت‌ها در هیات های اجرایی و هیات نظارت و همچنین با انصراف ۵۰ نفر از داوطلبی نمایندگی مجلس، هم اینک ۱۵۴ نفر در گردونه انتخابات استان مرکزی قرار دارند که به تفکیک حوزه های انتخابیه استان شامل ۴۴ نفر در حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب، ۳۱ نفر در تفرش، آشتیان و فراهان، ۲۴ نفر در ساوه و زرندیه، ۲۱ نفر در شازند، ۱۶ نفر در محلات و دلیجان و ۱۳ نفر در خمین است.

همچنین در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز پنج کاندیدا در استان مرکزی حضور دارند که نهایتا دو نفر از آنها برای دو کرسی استان مرکزی در مجلس خبرگان از سوی مردم منتخب می شوند.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه سال جاری به صورت همزمان در کشور برگزار می شود.

گفتنی است استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان و شش حوزه انتخابیه، هفت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و دو کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد.

نظر شما