شناسهٔ خبر: 11305683 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اوج رقابت انتخاباتی در کرمان؛ از همایشها تا فضای مجازی

کرمان - ایرنا - تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در استان کرمان کمتر از 48 ساعت تا برگزاری انتخابات هفتم اسفند به اوج رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا با آغاز فرصت تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از 29 بهمن و نامزدهای مجلس خبرگان رهبری از 22 بهمن تبلیغات به شیوه های مختلف و به صورت کاملا جدی در شهر و استان کرمان آغاز شد و در ساعاتی پایانی برای جلب آرای بیشتر همچنان ادامه دارد.
آنچه در این دوره مشهود بوده غلبه تبلیغات فضای مجازی بر نوع میدانی آن توسط نامزدها و طرفداران آنهاست تا جایی که مباحث بین هواداران در شبکه های مختلف اجتماعی حتی تا ساعاتی بعد از نیمه شب هم ادامه پیدا می کند.
با این وجود روش های مرسوم نصب پوستر و بنرهای نامزدهای انتخابات در محل های مشخص نیز دنبال شده است.
حضور فعال جوانان در ستادهای نامزدهای مختلف و توزیع اقلام تبلیغاتی آنان در خیابان ها و بین رهگذران در شهر کرمان از جلوه های انتخاباتی این روزها بوده است.
پخش سخنرانی نامزدها و سرودهای حماسی در ستادهای انتخاباتی، گذاشتن پوستر نامزدها روی خودروها و داخل اماکن و پخش جدول برنامه های تبلیغاتی نامزدها و بیوگرافی آنها سر چهار راه ها از دیگر شیوه های تبلیغاتی در کرمان است.
اگرچه فرصت تبلیغات برای نامزدهای مجلس خبرگان رهبری از 22 بهمن ماه آغاز شد اما پنج نامزد حاضر در استان کرمان به جای تبلیغات مجازی و میدانی، ترجیح دادند چهره به چهره با مردم صحبت کنند.
این افراد با سخنرانی در مساجد و سفرهای شهرستانی به معرفی خود و دیدگاهشان پرداختند و برخی نامزدهای خبرگان رهبری به پرسش های حاضران نیز پاسخ گفتند.
برنامه های تبلیغی پنج نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری طبق جدول زمان بندی از روز شنبه 24 بهمن به طور جداگانه از صدا و سیمای کرمان پخش شد و تا عصر امروز (چهارشنبه) پنجم اسفند ادامه دارد.
اما نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کرمان که در آغاز تبلیغات 143 نفر بودند از همان روز نخست تبلیغات گسترده ای را با حضور در همایش های انتخاباتی، چاپ و نصب پوستر و تبلیغ در فضای مجازی شروع کردند.
همایش های نامزدهای شاخص با حضور اقشار و اصناف مختلف به روال معمول پررنگ تر بوده و نامزدهای جدید و ناشناخته بیشتر به معرفی خود در فضای مجازی و سخنرانی های محدود روی آوردند.
دعوت از چهره های سیاسی سرشناس در برخی همایش ها نیز به رونق آنها افزوده است.
مساجد، تالارها و سالن های ورزشی شهر کرمان این روزها چهره انتخاباتی به خود گرفته اند و محل برگزاری برنامه نامزدها از ائتلاف های موجود هستند.
هرچند به نظر می رسد بین برخی نامزدهای جدید الورود و قدیمی درباره نصب پوسترهای تبلیغاتی یک رقابت نیمه سنگین ایجاد شده به گونه ای که چهره تعدادی از خیابان های شهر به عکس های بزرگ از نامزدها آراسته شده است.
اعلام حمایت برخی از افراد سرشناس از نامزدهای دو مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی نمونه ای دیگر از تبلیغات نامزدهاست.
شهرداری کرمان با ایجاد سه هزار متر فضا برای نصب پوسترهای تبلیغاتی، اعلام کرده بود که در صورت نیاز امکان ایجاد فضای بیشتر نیز وجود دارد.
برخی نامزدهای با توزیع بسته های فرهنگی به صورت منزل به منزل در مسیر بیان دیدگاه های خود گام بر می دارند.
توزیع کتاب همراه با ارائه بیوگرافی و برنامه ها یکی از شیوه های تبلیغاتی است که از طرف چند نامزد جوان در کرمان به عنوان شیوه تبلیغاتی برگزیده شده است.
برخی دانشجویان و جوانان با راه اندازی کمپین های مختلف و حتی نشست ها سعی در تبلیغ دائمی نامزد مورد نظر خود دارند و گاهی مدارکی از سوابق علمی، اجرایی، تقدیر یا تجلیل از آنها را در فضای مجازی منتشر می کنند.
یادآوری بیانات امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه انتخاب نامزد اصلح و حفظ وحدت با درج تصاویری از رای دادن آنها در انتخابات گذشته نیز زینت بخش شبکه های مختلف است.
رقابت اصلی در استان کرمان بین دو فهرست ائتلاف اصولگرایان و ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت است و بقیه فهرست ها در کرمان چندان مطرح نبوده اند.
برخی نامزدها نیز تا امروز پنجم اسفند از ادامه نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف داده یا به نفع سایر نامزدها کنار رفته اند.
آنچه در این دیار پشت سر گذاشته شد آرامش و عقلانیت حاکم بر فضای کلی انتخابات است که پیش از این و با تدبیر مدیریت استان در قالب منشور اخلاق انتخاباتی و عقلانیت سیاسی احزاب، گروه ها و فعالان سیاسی استان کرمان زمینه آن فراهم شده بود.
و آنچه کمتر از 48 ساعت دیگر پیش رو داریم حضور مردمی است که به خلق حماسه مشهورند.
7440/3029/3028

نظر شما