شناسهٔ خبر: 11267226 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقایسه آماری انتخابات دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- بررسی مقایسه ای آمارهای نهمین و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان می دهد در دوره دهم همه شاخص ها از جمله تعداد افراد ثبت نام کننده، داوطلبان تایید صلاحیت شده و تعداد بانوان حاضر در رقابت های انتخاباتی با افزایش چشمگیری رو به رو بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند ماه امسال در سراسر کشور و حوزه های 9 گانه آذربایجان غربی برگزار می شود که نگاهی به آمارهای پیش انتخاباتی نشان از افزایش همه شاخص ها در این استان دارد.
در این مقایسه شاهد افزایش 150 هزار نفری جمعیت استان، 296 هزار نفری واجدان شرایط رای دادن، 140 موردی شعبات اخذ رای و افزایش بیش از سه هزار نفری برگزار کنندگان انتخابات هستیم.
در دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی، جمعیت استان حدود سه میلیون و 83 هزار نفر بود که این رقم در دوره دهم به سه میلیون و 233 هزار نفر رسیده و تعداد واجدان شرایط نیز از دو میلیون و سه هزار نفر به دو میلیون و 299 هزار نفر افزایش یافته است.
همچنین شعبه های اخذ رای از یک هزار و 855 شعبه به یک هزار و 990 شعبه و برگزار کنندگان انتخابات اعم از هیات های اجرایی، نظارتی، حراستی و امنیتی نیز از 27 هزار نفر به بیش از 30 هزار نفر رسیده است.
در بخش داوطلبان انتخابات نیز همه شاخص ها افزایشی است به طوری که شاهد افزایش 272 نفری و بیش از 150 درصدی تعداد افراد ثبت نام کننده در انتخابات، افزایش 82 نفری و 91 درصدی تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده نهایی و افزایش 10 برابری بانوان حاضر در رقابت های انتخاباتی در دوره دهم نسبت به دوره نهم انتخابات در آذربایجان غربی هستیم.
فرایند انتخابات در دوره نهم مجلس شورای اسلامی با ثبت نام 172 نفر در حوزه های 9 گانه آذربایجان غربی آغاز شد که این رقم پس از تایید صلاحیت ها به 90 نفر رسید ولی این ارقام در انتخابات دوره دهم به 444 نفر ثبت نام کننده در حوزه های 9 گانه و تایید صلاحیت نهایی 172 نفر انجامیده است که نشان از افزایش مشارکت داوطلبان در انتخابات دارد.
همچنین تعداد بانوان تایید صلاحیت شده در دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی یک نفر بود که این رقم با افزایش قابل توجه در این دوره به 10 نفر رسیده است.
حال باید دید با توجه به مشارکت بیش از 70 درصدی و یک میلیون و 401 هزار نفری مردم استان در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، این میزان در انتخابات دوره دهم در روز هفتم اسفند ماه به چه میزان خواهد بود؟
در انتخابات هفتم اسفندماه از استان آذربایجان غربی 12 نماینده از میان 172 نفر داوطلب تایید صلاحیت شده برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و سه نماینده از میان پنج نامزد تایید صلاحیت شده برای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و یک نماینده نیز به عنوان منتخب اقلیت های دینی برای مجلس انتخاب خواهند شد.
شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس، ماکو، نقده، پیرانشهر، مهاباد، بوکان و میاندوآب 9 مرکز حوزه اصلی و شهرستان های شوط، پلدشت، چالدران، چایپاره، اشنویه، سردشت، شاهین دژ و تکاب هشت مرکز و حوزه فرعی انتخابات در آذربایجان غربی اعلام شده است.
2093/1905

نظر شما