شناسهٔ خبر: 11227426 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تبلیغات نامزدها حال و هوای انتخاباتی به فضای شهر مهاباد بخشید

مهاباد- ایرنا- تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری فضای شهر مهاباد را دگرگون کرده و شور و هیجان خاص انتخاباتی را در بین شهروندان به وجود آورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم شهرستان مهاباد به ویژه هواداران نامزدهای انتخابات از آغازین ساعات روز پنجشنبه در خیابان ها و کوچه ها با شور و نشاط ویژه ای تبلیغات برای کاندیدای مورد نظر خود را آغاز کرده اند.
در این میان فعالیت تبلیغاتی نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به تدریج در حال افزایش بوده و شور و نشاط انتخابات در حال فراگیری در همه بخش های جامعه است.
جنب و جوش طرفداران نامزدها در فضای عمومی شهر مهاباد حال و هوای کاملا انتخاباتی به این شهر بخشیده و فعالیت های تبلیغاتی آنها در مناطق مختلف شهر از آماده شدن برای برگزاری انتخاباتی پرشور در این منطقه حکایت می کند.
این روزها جمع هواداران نامزدها در داخل ستادهای تبلیغاتی و اطراف آن و پخش سرودهای حماسی و انقلابی و نیز سخنرانی نامزدها در کنار توقف خودروهایی که عکس و پوستر نامزدها بر آنها چسبانده شده است، فضای زیبایی را از یک رقابت سالم انتخاباتی در مهاباد به وجود آورده است.
طرفداران کاندیداها با استقرار در مقابل ستادها اقدام به توزیع عکس٬ بروشور و کارت های ویزیت در بین عابران و خودروهای عبوری کرده و از آنها می خواهند که به کاندیدای آنها در روز هفتم اسفند رای دهند.
این شور و هیجان به ویژه در میان هواداران نامزدها با آغاز شب حال و هوای خاصی پیدا کرده و در مناطق مختلف شهر با توزیع انواع بروشورها و عکس های تبلیغاتی جلوه دیگری پیدا می کند.
هواداران نامزدها همگی در تلاش هستند تا با توزیع بروشورهای تبلیغاتی بیشتری از دیگر هواداران پیشی گرفته و با ایجاد رقابتی فشرده، آرای بیشتری را از مردم برای نامزد خود جمع آوری کنند.
تایید صلاحیت دیرهنگام یکی از نامزدهای انتخابات این دوره نیز هر چند که مایه ناخرسندی دیگر نامزدها را به وجود آورده، بر شور و هیجان این تبلیغات افزوده و موجب شده تا هواداران زیادی در برابر ستاد انتخاباتی این نامزد تجمع کنند به طوری که رفت و آمد مردم در معابر و خودروها را در خیابان با مشکلاتی مواجه ساخته است.
ازدحام های تبلیغاتی در نقاط مختلف شهر، نصب انواع عکس و پوسترهای رنگارنگ نامزدها بر روی خودروها و شیشه مغازه ها و جنب و جوش هواداران در توزیع تراکت های تبلیغاتی از اشتیاق مثال زدنی عموم مردم برای برگزاری انتخاباتی مثال زدنی در این شهر حکایت دارد.
طرفداران هر کدام از نامزدها که اکثر آنها جوانان و نوجوانان هستند، همچنان با شور و هیجان خاصی مشغول نصب بنر و پوستر در اطراف ستادهای تبیلغاتی هستند.
با روشن شدن تنور تبلیغات نامزدها، بحث های داغ انتخاباتی نیز در محافل و مجلس مختلف بالا گرفته و در هر مکان و محلی مردم بحث های انتخابات را پیش کشیده و به بررسی نظرات یکدیگر در مورد کاندیداها می پردازند.
بحث های انتخاباتی با گذشت زمان و نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات شدت بیشتری گرفته و هر فردی قصد دارد در این گونه مباحث طرف مقابل خود را نسبت به جلب نظر وی به نامزد مورد توجه خود ترغیب کند.
این گونه گفت و گوهای انتخاباتی به ویژه در بین خانواده هایی که یکی از نامزدها جزو اقوام و یا فامیل آنهاست، بیشتر از محافل دیگر داغتر دیده می شود.
شور و اشتیاق انتخاباتی منحصر به شهر نبوده و نامزدها و هواداران آنها با حضور در روستاهای مختلف و ترتیب دادن برنامه های سخنرانی در مساجد و توزیع عکس و بروشورهای تبلیغاتی، شور و هیجان انتخاباتی را به این مناطق نیز کشانده اند.
تبلیغات در مناطق روستایی از منظر برخی نامزدها آن چنان اهمیت دارد که برخی از آنها در روستاهای پرجمعیت نیز اقدام به دایر کردن ستادهای تبلیغاتی کرده اند.
برای تسهیل در امر تبلیغات انتخابات نامزدها با هدف حفظ زیبایی شهر و جلوگیری از ایجاد آلودگی های بصری و تخریب دیوارهای شهر، 59 جایگاه ویژه در مناطق مختلف شهر به مساحت بیش از یکهزار متر مربع پیش بینی شده است.
طبق قانون، نصب تبلیغات خارج از اماکن پیش بینی شده، تخلف بوده و توسط عوامل اجرایی برچیده شده و پیگرد قانونی خواهد داشت.
کاندیداها و اعضای ستاد آنها فقط می توانند در محل ستاد نامزد مورد نظر و یا محل های مشخص شده از سوی شهرداری به انجام تبلیغات محیطی بپردازند.
هر چند که هم اکنون هواداران این قوانین را به خوبی رعایت می کنند ولی تجربه نشان داده است با نزدیک شدن به پایان زمان تبلیغات به تدریج این قوانین زیرپا گذاشته شده و هیچ مکانی از تبلیغات هواداران مصون نخواهد ماند.
در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مهاباد 12 نامزد با یکدیگر برای کسب یک کرسی به رقابت خواهند می پردازند.
در این دوره 116 شعبه اخذ رای برای جمع آوری آرای مردم این شهرستان پیش بینی شده است.
شهرستان مهاباد 215 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد 162 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند.
در انتخابات هفتم اسفندماه از استان آذربایجان غربی از میان 172 نفر داوطلب، 12 نماینده برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و از میان پنج نامزد، سه نماینده برای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و یک نماینده نیز به عنوان منتخب اقلیت های دینی برای مجلس انتخاب خواهند شد.
شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس، ماکو، نقده، پیرانشهر، مهاباد، بوکان و میاندوآب 9 مرکز حوزه اصلی و شهرستان های شوط، پلدشت، چالدران، چایپاره، اشنویه، سردشت، شاهین دژ و تکاب هشت مرکز و حوزه فرعی انتخابات در آذربایجان غربی اعلام شده است.
6185/1905

نظر شما