شناسهٔ خبر: 11205930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایندگان تشکل های دانشجویی در میزگرد ایرنا:

تاثیرگذاری جنبش دانشجویی در آرای مردمی باید حفظ شود

ارومیه- ایرنا- نمایندگان تشکل های دانشجویی از طیف های مختلف سیاسی ضمن تاکید بر پیشقراول بودن و پیشرو بودن این قشر تاکید کردند: تاثیرگذاری جنبش دانشجویی در آرای مردمی باید حفظ شود و دانشجویان باید همواره اثرگذار باشند.

صاحب‌خبر -

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در پایان این هفته همزمان در کشور برگزار می شود و بسیاری از اقشار نیز سعی می کنند تا ضمن ایجاد شور عمومی در افزایش مشارکت مردمی، کاندیداهای مورد نظر خود را به مردم معرفی و تبلیغ کنند.
دانشجویان نیز همگام با دیگر اقشار و حتی پیشتر و بیشتر از دیگران در ایام پیش از انتخابات و برگزاری تبلیغات کاندیداها تلاش می کنند و همواره اهتمام ویژه ای برای به کرسی نشاندن آرای خود در جامعه به کار می بندند که این امر با توجه به اثرگذاری دانشجویان در خانواده ها، اقوام و جوامع کوچک یکی از عوامل تاثیرگذار در عرصه انتخابات محسوب می شود.
به منظور بررسی آرای دانشجویان و تشکل های دانشجویی در خصوص موضوع انتخابات، ویژگی های این دوره، مواضع این تشکل ها در انتخابات آینده نمایندگان سه تشکل سیاسی دانشجویی میهمان میزگرد ایرنای آذربایجان غربی بودند.

*****
اگر دانشجو در تحولات اجتماعی خواب باشد، امیدی به بیداری جامعه نیست
مهدی فلاح دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه در این میزگرد گفت: داشجویان باید پیش قراولان ملت باشند و ضمن سیاسی بودن از سیاست زدگی دوری کنند چرا که این امرخواسته رهبری است.
وی اظهار کرد: جنبش دانشجویی از پیش از انقلاب پیش قراول جامعه بوده و علاوه بر تلاش در راستای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توسعه کشور را موجب شده است.
وی با اشاره به فرمایش امام راحل مبنی بر اینکه رسالت انجمن های اسلامی رسالت انبیاست اضافه کرد: وظیفه اصلی ما روشنگری در جامعه است و باید عمارگونه در راه تبیین فرمایش مقام معظم رهبری تلاش کنیم.
وی تاکید کرد: نباید کاری کرد که دانشجویان و تشکل های دانشجویی متهم به جناح گرایی و حزب گرایی شوند.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با انتقاد از برخی اظهار نظرها در خصوص عملکرد شورای نگهبان ادامه داد: بسیاری از اعضای تشکل های دانشجویی مدافع عملکرد این رکن نظام هستند و در مقابل هجمه های منتقدان واکنش لازم را نشان می دهند.
فلاح با اشاره به اینکه افزایش مشارکت و ایجاد زمینه انتخاب اصلح باید در دستور کار تشکل های دانشجویی در انتخابات آینده باشد، گفت: ما نباید اجازه دهیم که افرادی رای ملت را بدزدند و نباید تریبون دانشگاه را در اختیار یک جناح خاص قرار دهیم.
وی در خصوص تفاوت این دوره از انتخابات با انتخابات دوره های نخست مجلس افزود: در نظام ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره رو به رشد بوده ایم و رفته رفته بهترین ها بر سر کار آمده اند تا در هر دوره مجلسی بهتر داشته باشیم.
وی اضافه کرد: مهمترین انتظار ما از یک نماینده، نماینده ملت بودن است و نماینده نباید از یک حزب خاصی حمایت کند.

*****
مجالس اول و ششم بهترین و مجلس نهم ضعیف ترین مجلس نظام اسلامی
محمد صادقی اقدم دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه نیز در این میزگرد با اشاره به اهمیت این دوره انتخابات گفت: مشارکت مردم در دوره های چهارم، پنجم و ششم بسیار بیشتر از دیگر دوره ها بوده و در مجلس اول هم همه تشکل ها و جناح های سیاسی شرکت کردند که این عوامل باعث تبدیل شدن این مجالس به بهترین ها شد.
وی افزود: امیدواریم در این دوره از انتخابات نیز شاهد مشارکت قابل توجه مردم باشیم تا خروجی آن، زمینه تاسیس یکی از بهترین مجالس را در کشور فراهم کند.
وی با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها اضافه کرد: در بررسی های انتخابات این دوره شاهد تنگ نظری هایی با مبنای سیاسی بودیم.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه همچنین از فعالیت نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس نهم ابراز نارضایتی کرد و ادامه داد: از نتایج این فعالیت نامناسب، قرار گرفتن این استان در رده های پایین بسیاری از شاخص های اقتصادی و توسعه ای است به طوری که ما در شاخص بهداشت، آموزش و درآمد سرانه در رده های آخر کشور قرار داریم.
صادقی اقدم در خصوص تبلیغات کاندیداها در این دوره اظهار کرد: فضای تبلیغات باید سالم باشد و افراد وابسته به قدرت و ثروت نباید وارد این تبلیغات شوند در حالی که در ایام پیش از تبلیغات نیز اینچنین نبود و بسیاری از افراد وابسته به قدرت و ثروت از جمله برخی مدیران شهری در تبلیغات افرادی خاص حاضر شده اند.
وی به تاثیرگذاری جنبش دانشجویی در پیروزی انقلاب و در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد 76 و 24 خرداد 92 اشاره کرد و گفت: بر خلاف آن دوران، در دوران هشت ساله از سال 84 تا 92 این جنبش در خفقان بود و پس از حوادث 88 نیز به کلی دچار انزوا شد.
وی افزود: جنبش دانشجویی باید در همه جا همراه و همگام با مردم باشد تا زمینه تغییر در کشور ایجاد شود.
وی اضافه کرد: مهمترین نقش دانشجویان در جامعه انتخاباتی امروز، آگاهی بخشی مردم در مورد کاندیداها و بایدها و نبایدهای انتخاب کاندیداهاست.

*****
کسی که می خواهد با مجلس تجربه بیندوزد، به درد مجلس نمی خورد
مجید حاجی بابایی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی گفت: دانشجویان از آنجایی که قشر مرجع در جامعه هستند، باید روشنگری کنند تا زمینه غلبه عقلانیت بر هوچیگری فراهم شود.
وی افزود: دانشجو وظیفه دارد ویژگی های نماینده توانمند و شایسته نظام و کشور را به مردم معرفی کند.
وی اضافه کرد: امروز مستقل ترین گروه سیاسی جریان های کشور، دانشجویان هستند و به همین علت همواره از دولت و حکومت سوال می کنند و توقع پاسخ دارند.
وی اظهار کرد: نباید اجازه داد در هیچ دوره ای استقلال دانشجویان زیر سوال برود که در این صورت به دانشگاه ضربه می خورد که البته این امر در سال های 84 تا 92 رخ داد و دانشجویان مورد بی مهری قرار گرفتند.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه استقلال، آزادی، جمهوریت و اسلامیت چهار رکن نظام اسلامی است، ادامه داد: طبق قانون اساسی حق نداریم این چهار رکن را زیر سوال ببریم و یکی از آنها را فدای دیگری کنیم.
حاجی بابایی به ویژگی های کاندیداهای اصلح پرداخت و گفت: ارائه کارنامه از فعالیت های گذشته و برنامه حضور در مجلس از جمله مواردی است که باید مورد توجه نامزدها باشد.
وی فضای امروز تبلیغات انتخاباتی را فضایی غبارآلود عنوان کرد و افزود: در حال حاضر شاهد فریب مردم از سوی برخی کاندیداها هستیم در حالی که این امر می تواند سرنوشت آینده کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
وی اضافه کرد: شام های انتخاباتی و برگزاری میتینگ هایی با بوی پول های کثیف از جمله علائم این فضای غبارآلود است.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی توقع مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بیشتر از رئیس جمهوری دانست و اظهار کرد: به همین دلیل دانشجویان نیز از نمایندگان بیشتر توقع دارند تا زمینه استقلال دانشگاه را فراهم کند.
حاجی بابایی تاکید کرد: نمایندگان نباید شعارهایی بدهند که توان عمل به آن را ندارند و باید ساختار مجلس و حوزه قانون گذاری را بشناسند.
به گزارش ایرنا، در این میزگرد نمایندگان تشکل های دانشجویی ضمن اعلام حضور خود در انتخابات پیش رو، همه دانشجویان و اقشار مردم را به حضور فعالانه و مشارکت آگاهانه در این رویداد مهم سیاسی دعوت کردند.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به همراه انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز هفتم اسفند همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.
از آذربایجان غربی 12 نفر راهی مجلس شورای اسلامی خواهند شد که سهم ارومیه سه نماینده، میاندوآب، شاهین دژ، تکاب دو نماینده و سهم هر کدام از حوزه های انتخابیه هفت گانه ماکو، شوط، پلدشت، چالدران ـ خوی، چایپاره ـ سلماس ـ نقده، اشنویه ـ مهاباد ـ بوکان و پیرانشر، سردشت یک نماینده است.
30 هزار نفر در امر برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان آذربایجان غربی مشارکت می کنند.
برای برگزاری این دو انتخابات در هفتم اسفندماه در استان آذربایجان غربی یک هزار و 990 صندوق رای به صورت ثابت و سیار برای اخذ آرای مردم پیش بینی شده است.
جمعیت استان بر اساس آخرین آمار سه میلیون و 233 هزار نفر و تعداد واجدان شرایط رای دادن در آذربایجان غربی نیز دو میلیون و 299 هزار نفر اعلام شده است.
در انتخابات هفتم اسفندماه از استان آذربایجان غربی از میان 172 نفر داوطلب، 12 نماینده برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و از میان پنج نامزد، سه نماینده برای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و یک نماینده نیز به عنوان منتخب اقلیت های دینی برای مجلس انتخاب خواهند شد.
شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس، ماکو، نقده، پیرانشهر، مهاباد، بوکان و میاندوآب 9 مرکز حوزه اصلی و شهرستان های شوط، پلدشت، چالدران، چایپاره، اشنویه، سردشت، شاهین دژ و تکاب هشت مرکز و حوزه فرعی انتخابات در آذربایجان غربی اعلام شده است.
2093/1905

نظر شما