شناسهٔ خبر: 11179751 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تبلیغات انتخاباتی نامزدها از وعده های غیرعملی تا اختیارات واقعی

اراک- ایرنا- تبلیغات یکی از مهمترین مراحل انتخابات است که در هدایتگری افکار عمومی برای انتخاب نامزد مورد نظر، گذاشتن سنگ بنای درست در پیشبرد اختیارات واقعی نمایندگان و ایجاد شور انتخاباتی در کنار شعور سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

صاحب‌خبر -

در قانون انتخابات فصلی برای چگونگی تبلیغات و راهبردها و روش های آن عنوان شده ، اما در عمل در مواردی تبلیغات محیطی و مجازی در پاره ای از موارد از جاده قانون، اخلاق و انصاف خارج شده و معدودی از نامزدها با هدف رای آوری به هر قیمت، حیطه تبلیغی را به موج سواری احساسات تبدیل کرده و با وعده های رنگین و غیرعملی به اعتماد عمومی و انتخاب آگاهانه لطمه می زنند.
به اعتقاد تحلیلگران سیاسی بهترین شیوه تبلیغی برای نامزدها، برنامه محوری و گذاشتن ملاک های فردی و فعالیت های اجتماعی به معرض انتخاب عموم است که این مهم باید با مکانیزم پاسخگویی نامزدها در قبال برنامه ها پس از دستیابی به مسندهای قدرت پیوند بخورد.
کارشناسان و دست اندرکاران انتخابات استان مرکزی بر این باورند که سازو کارهای سنتی تبلیغات انتخاباتی کنونی؛ منجر به انتخاب آگاهانه و شناخت رقبای انتخاباتی نمی شود و نیازمند اصلاح است چرا که نمایندگانی که بر محمل احساسات مردم به کانون های تصمیم سازی راه می یابند نمی توانند نمایندگی اختیارات و تکالیف واقعی خود را در این نهادهای کلان داشته باشند و در مجموع در آسیب شناسی این مقوله در سایه ریخت و پاش های کلان به نام مردم و به کام خودشان حرکت می کنند.
دو انتخابات مهم در هفتم اسفند ماه امسال با اغاز فصل جدیدی از تحولات سیاسی و فرجام برجام همراه شده و اهمیت شیوه های تبلیغی برای گزینش بهترین افراد در پیشبرد هر چه سریعتر راهبردهای کلان کشور و سرعت بخشی به برنامه های توسعه ای به شکل برجسته ای نمایان است.
از ماه ها قبل، محافل سیاسی و خانگی کانون برنامه ریزی و رصد تحولات زودهنگام انتخاباتی بوده و نمایندگان رسمی گروه ها و جریان های فکری آرایش اردوگاه فکری خود را برای حضور تمام قد در عرصه رقابت های انتخاباتی نهایی کرده اند و عده ای از نامزدها نیز به صورت مستقل سعی در جلب ارای مردمی به نفع خود دارند.
حضور نامزدها در انتخابات در یک اصل خلاصه می شود و آن التزام به رعایت قانون، منافع ملی و مصالح نظام جمهوری اسلامی است که همه نامزدها باید این به مهم در تبلیغاتشان توجه داشته باشند، اما در میدان عمل آنچه که در کوران رقابت های انتخاباتی به چشم می خورد گاهی گفته ها و وعده هایی است که تنها لعاب زیبایی دارند اما هرگز فرصت تحقق نمی یابند چون با بستر قانون و اعتبار و برنامه های کشور مغایرت دارند.
این یک روال تبلیغی احساسی، بی برنامه ، غیرمسئولانه و شناور است بنابراین از شیر مرغ تا جان آدمی زاد زا با شعارهای و عکس های دلفریب به هم می آمیزد تا رای خریدار بیابد.
برای مثال، در این تبلیغات از احداث فرودگاه، دست بردن به تقسیمات کشوری، پروژه های بزرگ و اشتغال یک شبه گرفته تا آسفالت کوچه ها، حل مشکلات مالی، مسکن و صدها برنامه که از نیازهای اساسی مردم سرچشمه می گیرد، به چشم می خورد اما امکان حل کوتاه مدت آنها نیست.
دست اندرکاران انتخابات و امور سیاسی استان مرکزی بر این باورند که انتخابات نوعی تمرین اخلاق و سیاست ورزی است و نامزدها باید مصداق عملی و بارزی از اخلاق ، درایت، توانمندی و تخصص باشند در حالی که شیوه های تبلیغی تخریبی و یا مبتنی بر احساس مردم شایسته نمایندگان مردم در بهارستان نیست و نامزدها نباید وعده هایی بدهند که با اختیارات واقعی خانه ملت فرسنگ ها فاصله دارد.
مقام معظم رهبری در سال 1386 در خصوص وعده‏های غیرعملی در انتخابات فرمودند: آقایان و خانم های نماینده، وظیفه نماینده این نیست که وعده عمرانی و فلان پروژه، فلان کار را در منطقه انتخابیه خود به مردم بدهد، خانه ملت محل قانونگذاری است و با وعده اجرایی که در حیطه اختیارات دولت تفاوت دارد.
آنچه مسلم است وعده های مطرح شده باید در حد اختیارات یک نماینده باشد و این مهم در گروی آن است که اول نامزدهای مجلس شورای اسلامی با وظایف اصلی نمایندگی آشنا باشند و دوم اینکه به شخصیت مردم احترام گذاشته و از دادن وعده های عجیب و غریب پرهیز کنند.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی در این خصوص گفت: دادن وعده های بی اساس از سوی نامزدهای انتخاباتی مردم را نسبت به حضور در این فرایند ملی دلسرد می کند.
شکرالله حسن بیگی افزود: طیف بزرگی از جامعه ایران مطلع و اهل نقد و نظر هستند و از وظایف نمایندگان مجلس ، موضوع های روز و نیاز ها و خواسته های خرد و کلان به خوبی آگاهی دارند.
وی بیان کرد: بسیاری از وعده های نامزدهای انتخاباتی به قدری از واقعیت اختیارات نمایندگان مجلس فاصله دارد که گویی این نامزد از کره دیگری برای حل مشکلات به ایران و استان آمده و در برخی موارد جایگاه مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از ستون های اصلی نظام را تا حد یک پارلمان محلی و یا شهرداری پایین می آورد.
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی شامل قانون گذاری و نظارت بر نهادها و دستگاه های اجرایی را عهده دار است و نامزدهای انتخاباتی باید شعارها و برنامه هایی را که هم راستا با این تکالیف باشد، برگزینند.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی اظهار کرد: نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی از دادن وعده هایی که مربوط به دستگاه های اجرایی است به شدت پرهیز کنند، در غیر این صورت ممکن است چهره دولت نیز در اذهان مردم مخدوش و نا امید کنند جلوه کند.
وی اضافه کرد: برخی از نامزدها به جای ارائه برنامه مدون و قابل اجرا، با وعده های از قبیل تکمیل پروژه های عمرانی و ایجاد اشتغال که از وظایف قوه مجریه است اقدام به رقابت با دیگر نامزدها می کنند که این مهم به هیچ عنوان در خور شخصیت افرادی که در آینده می خواهند وظیفه قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دولت را داشته باشند، نیست.
فرماندار شهرستان اراک هم در این خصوص گفت: وعده های نامزدهای انتخاباتی در راستای وظایف قانونی اهالی بهارستان باشد و از تطمیع و دروغ پردازی به شدت خودداری کنند.
حسین بختیاری افزود: ارائه وعده های دروغین انتظارهای مردم را از نماینده مورد نظر افزایش می دهد و در صورتی که نامزدی به این شکل بتواند آراء مردم را اخذ کند باید در آینده انتظارات افراد را برآورده کند، از این رو وظیفه اصلی نماینده مردم تحت الشعاع رسیدگی به انتظارهای عده ای خاص می شود.
وی بیان کرد: بر اساس محتوای اصول مربوط به مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی ( اصل 62 تا 90 ) مهمترین وظایف مجلس در دو بخش قانونگذاری و نظارت تعریف شده که هر دو بعد آن تنها جنبه ملی دارد.
فرماندار اراک افزود: بر اساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانون گذاری را داراست و بر این اساس پیشنهاد و پیش نویس قوانین تحت دو عنوان لایحه و یا طرح به مجلس وارد می شود.
وی گفت: همچنین مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانون گذاری، مسئولیت های نظارتی نیز بر عهده دارد و این نظارت شامل نظارت مجلس در تشکیل دولت، نظارت عام نمایندگان، نظارت بر امور مختلف کشور، نظارت اطلاعی و مالی است.
وی توضیح داد: یکی از اهداف رقابت های انتخاباتی گسترش دامنه همدلی و شاخص های اخلاقی در جامعه است و تخریب، توهین، افترا و انگ زنی برای جلب آرای مردمی از نظر دینی ، عرفی و اخلاقی کاری ناپسند است.
بختیاری گفت: دوران هزینه های سنگین در تبلیغات انتخاباتی، دادن شام و ناهارهای مفصل، هدیه های آنچنانی و اقلام تبلیغی گران قیمت و تصاویر رنگی با ژست های مختلف گذشته و می طلبد گفتمان حاکم بر تبلیغات عقلانی و برنامه محور شود.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اراک هم گفت: سه هزار مترمربع فضای تبلیغاتی موقت با هدف ایجاد زمینه معرفی نامزدهای انتخاباتی به شهروندان، تحقق مشارکت حداکثری و جلوگیری از آلودگی شهر، در معابر و خیابانهای این شهر فراهم شده است.
فاطمه عسگری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این فضاها با استفاده از سازه داربست و بنر سفید آماده سازی شده، افزود: برای فراهم شدن این میزان فضا 200 میلیون ریال هزینه شده است.
وی اضافه کرد: به علت تعداد زیاد نامزدها در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی، با تهیه این مکان ها امیدواریم، دیگر شاهد نصب پوستر بر روی دیوار یا اماکن عمومی و در نتیجه ایجاد نارضایی برای مالکان اماکن مسکونی و تجاری نباشیم.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اراک گفت: افرادی که در عرصه تبلیغات در سطح شهر فعال هستند فضاها و مبلمان های شهری را با چسباندن پوستر و بنرتبلیغات انتخاباتی آلوده نکنند تا انتخابات پیش رو در فضا و شهری زیبا و تمیز انجام شود.
وی بیان کرد: نامزدهای انتخابات می بایست در فضاهای رسمی و مجاز مشخص شده نسبت به تبلیغات اقدام نمایند که درغیر این صورت شهرداری اراک نسبت به جمع آوری پوستر و تراکت های نامزد اقدام و هزینه جمع آوری آن پس از گذراندن مراحل قانونی، از نامزدها اخذ خواهد شد.
استان مرکزی دارای هفت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و دو کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری است.
برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان مرکزی در مجموع 344 نفر در سطح شش حوزه انتخابیه اصلی این استان ثبت نام کردند که صلاحیت 185 نفر تایید شد ، 14 نفر انصراف دادند، یک نامزد فوت شده و صلاحیت سایر داوطلبان از سوی هیات های نظارت و شورای نگهبان تایید نشده است.
در پنجمین دوره رقابت های انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری نیز 17 داوطلب ثبت نام کردند که صلاحیت پنج نامزد تایید شده ، سه نفر انصراف دادند و بقیه رد صلاحیت شدند.
3017/6013/6012/ 1257

نظر شما