شناسهٔ خبر: 1111903 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تورم تا پایان سال؛ زیر ۲۰ درصد

صاحب‌خبر -


به گزارش واحد مرکزی خبر، ولی اله سیف در حاشیه همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: نرخ تورم سالانه در پایان مرداد به 23 و دو دهم درصد رسید و نرخ تورم نقطه به نقطه که خرداد 92 بالاتر از 45 درصد بود، هم اکنون به 14،7 درصد رسیده است و حتما نرخ تورم در پایان سال جاری به کمتر از 20 درصد می رسد.

سیف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بانک مرکزی بر همه بانک ها نظارت دارد، گفت  برخی موسسات اعتباری غیرمجاز داریم که هنوز مجوزی نگرفته اند که آنها هم در شرف ایجاد انضباط هستند و برآورد می شود حدود 20 تا 25 درصد فعالیت پول کشور در موسساتی باشد که خارج از نظارت بانک مرکزی هستند .

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی به سرعت این محدوده ها را تحت پوشش قرار می دهد ، برخی را منحل می کند و برخی هم اگر بتوانند خودشان را با ضوابط بانک مرکزی تطبیق دهند ، ممکن است مجوز بگیرند و در آن صورت تحت کنترل و نظارت خواهند بود.

سیف همچنین گفت : ‌پرداخت تسهیلات در بافت های فرسوده متوقف نشده است و نظام بانکی در چارچوب ضوابط و متناسب با منابعی که دارد ، تسهیلات می دهد و بخشی از تسهیلات بانکی همواره در حوزه مسکن و ساخت و ساز است که بنا بر بازدهی که بانک احساس می کند ، تسهیلات می دهد.

وام 80 میلیونی مسکن هنوز کارشناسی نهایی نشده است

رئیس بانک مرکزی درباره موضوع وام 80 میلیون تومانی مسکن هم گفت : براساس توافق بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی قرار شد ، اجازه داده شود بانک ها صندوق هایی برای جذب پس اندازهای مردمی تشکیل دهند و از منابع صندوق، تسهیلات داده شود.

سیف افزود : هدف ما این است که این تسهیلات سهم بیشتری از ملک را تشکیل دهد که دوستان در وزارت راه و شهرسازی فکر می کنند می تواند تا 80 میلیون تومان را شامل شود اما هنوز کارشناسی نهایی نشده است که پس از بررسی و نتیجه گیری ، ابلاغ می شود.

حذف 3 یا 4 صفر از پول رایج کشور

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه این نشست خبر ی گفت: سه صفر یا چهار صفر  از پول رایج کشور پس از اینکه نرخ تورم تک رقمی شد حتما حذف خواهد شد . سیف افزود: زمانیکه نرخ تورم تک رقمی شد  یکی از اقدامات حذف سه یا چهار صفر خواهد بود و برای هر دوی این مورد کارشناسی شده و دیگری هم نیاز کشور به قطع اسکناس متناسب با شرایط روز است.

نواقص فهرست بدهکاران بانکی را برطرف می کنیم

سیف در این باره که سخنگوی قوه قضائیه از ناقص بودن فهرست بدهکاران بانکی خبر داده است، گفت: همکاری و ارتباط خوبی میان ما و مرجع قضائی وجود دارد و مرجع قضائی با نگاه مثبت مصمم است کمک کند تا مسایل نظام بانکی را هرچه بهتر حل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اگر نقصی باشد منعکس می کنند و ما نیز به اصلاح و شفاف سازی آن اقدام می کنیم و در عین حال بانک مرکزی درحال منسجم کردن و موظف کردن بانکهاست تا در مسیر تعیین تکلیف مطالبات معوق اقدام کنند.

سیف درباره کاهش نرخ سپرده قانونی گفت: نرخ سپرده قانونی حدود سیزده و نیم درصد است که دو درصد به منظور تامین نقدینگی بانک ها در اختیار آنها قرار گرفته است، این نرخ خیلی کاهش پیدا نکرده اما عمدتا در این جهت بوده است که

بانک بتواند با شفافیت بیشتری در اجرای ماموریت خود در سال 93 ایفای نقش کند.

مشکل سرمایه درگردش بنگاه ها را در اسرع وقت حل می کنیم    

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه سخنان خوددر جمع خبرنگاران در حاشیه نشست استانداران با اشاره به اینکه مشکل سرمایه در گردش بنگاه ها در اسرع وقت رسیدگی و اقدام می شود، افزود: امسال قرار است 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید دهیم که 50 درصد برای وضع موجود است و واحدهایی که گرفته اند ، آن را برمی گردانند و دوباره دریافت می کنند.

سیف گفت: 140 هزار میلیارد تومان هم تسهیلات جدید است که به افزایش مانده تسهیلات منجر می شود و باید تا آخر سال پرداخت شود ، البته این ظرفیتی است که نظام بانکی از آن برخوردار است و کنترل می کنیم به مصرف تامین سرمایه در گردش برسد.

سیف افزود: اولویتی برای آغاز طرح های اقتصادی به عنوان سرمایه گذاری جدید نداریم و می خواهیم توان موجود به مصرف تامین سرمایه در گردش واحدهایی برسد که خط تولید دارند اما سرمایه در گردش برای تولید ندارند و پس از ان  اولویت ما طرح های با پیشرفت فیزیکی 80 درصد به بالاست.

 



نظر شما