شناسهٔ خبر: 68287474 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

ساخت راکتور برای صنایع دارویی با کاهش ۴۰ درصدی قیمت

یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی موفق به ساخت راکتور شیمیایی شیشه‌ای برای صنایع دارویی با کاهش ۴۰ درصدی قیمت تمام‌شده آن شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، سید علی سجادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، دستگاه Rotary Evaporator (تقطیر در خلأ) را از جمله محصولات تولیدی این شرکت خواند و افزود: این محصول دانش‌بنیان، با ایجاد خلأ سبب تبخیر و حذف کامل حلال از نمونه‌های آزمایشگاهی شده است. راندمان قابل توجه در فرآیند تبخیر حلال و کاهش زمان فرآیند جداسازی از مزایای این دستگاه تبخیر روتاری به شمار می‌رود.

وی گفت: این دستگاه مکانیکی، فلاسک حاوی محلول را در یک حمام آب گرم می‌چرخاند. پمپ خلأ متصل به روتاری فشار بالای حلال را کاهش داده و جداسازی بخارات از نمونه را تسهیل می‌کند. با توجه به اینکه کاهش نقاط جوش مایعات به کاهش فشار آنها استوار است، این دستگاه امکانی را فراهم کرده تا حلال‌ها در دماهای بسیار پایین‌تر از نقاط جوششان و در فشار نرمال بخار شوند.

سجادی کاربرد این دستگاه را در صنایع شیمی، داروسازی، غذایی، نفت و پتروشیمی و داروهای گیاهی دانست و ادامه داد: ساخت نمونه ایرانی راکتور شیمیایی پرتابل از دیگر دستاوردهای ما است. با توجه به نیاز آزمایشگاه‌های برخی صنایع همچون صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی و با هدف قطع وابستگی کشور در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی در سال ۹۰، موفق به ساخت راکتور شیمیایی پرتابل شدیم.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، سجادی ادامه داد: این راکتور شیمیایی تولید داخل علاوه بر مزیت نسبی در مقایسه با نمونه‌های مشابه اروپایی به لحاظ شیشه‌ای بودن قطعات از جنبه قیمتی هم ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به نمونه‌های وارداتی ارزانتر است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، مزیت اصلی راکتور شیمیایی را «شیشه‌ای بودن آن» دانست و بیان کرد: در این راکتور، امکان رؤیت تمام عملیات شیمیایی در حین فرآیند، امکان‌پذیر است. این ویژگی موجب شده تا به محض تغییر رنگ واکنش شیمیایی و یا سایر تغییرات بتوان اقدامات لازم و سریع را انجام داد. قطعات شیشه‌ای راکتور هیچ گونه اثر سویی بر عملیات و ترکیبات شیمیایی نداشته و به راحتی می‌توان عملیات تولید دارو را در آن انجام داد.

نظر شما