شناسهٔ خبر: 11009772 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ره پیک:

ره پیک:صلاحیت سه نفر دیگر از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری تایید شد

تهران - ایرنا - سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت:سه نفر از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری که در مرحله پیشین صلاحیت آنها تایید نشده بود، در این مرحله احراز صلاحیت شدند و با توجه به وصول مدارک جدید صلاحیت حدود هشت نفر از تایید صلاحیت شدگان قبلی احراز نشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سیامک ره پیک روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری افزود: تاکنون 161 نفر تایید صلاحیت شده اند و اسامی آنها به وزارت کشور ارسال شده است.
وی با بیان این که 220 اعتراض از سوی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری واصل شده بود، ادامه داد: رسیدگی به این پرونده ها شب گذشته پایان یافت و نتایج آن از طریق فرمانداری ها به اطلاع داوطلبان می رسد و داوطلبان می توانند از فردا (22 بهمن) به مدت 14 روز تبلیغات انتخاباتی خود را انجام دهند.
وی درباره دلیل تفاوت تعداد داوطلبان در مرحله قبل و فعلی توضیح داد: سه نفر از کسانی که در مرحله پیشین صلاحیت آنها تایید نشده بود، در این مرحله احراز صلاحیت شدند و با توجه به وصول مدارک جدیدی صلاحیت حدود هشت نفر از تایید صلاحیت شدگان قبلی احراز نشد.
ره پیک با بیان این که در دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری تعداد 165 نفر تایید صلاحیت نهایی شده بودند افزود: در این مرحله به 220 شکایت رسیدگی کردیم که هشت نفر از آنها کسانی بودند که پیش از این انصراف داده بودند و 38 نفر از آنها هم در آزمون شرکت نکرده بودند اما باز هم اعتراض کرده بودند.
وی ادامه داد: در این مرحله 151 نفر از کسانی که در آزمون شرکت نکرده بودند هم شکایت کردند و 25 نفر از آنها هم به دلیل شرایط غیرعلمی رد شده بودند.
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اضافه کرد: فقهای شورای نگهبان طبق آیین نامه اجرایی انتخابات خبرگان رهبری موظف به احراز صلاحیت داوطلبان هستند و چون در این قانون شرایط متعددی برای داوطلبان ذکر شده است، فقط موضوع صلاحیت علمی از طریق آزمون اقدام شد و درباره سایر شرایط از طرق دیگر استفاده می شود تا پرونده برای بررسی آماده شود.
وی درباره این که آیا احتمال دارد افرادی خارج از آزمون احراز صلاحیت علمی شناخته شده باشند، گفت: آنها کسانی هستند که فقها تشخیص می دهند شرایط لازم و قانونی را داشته اند.
معاون انتخابات شورای نگهبان ادامه داد: مستند قانونی به داوطلبانی که صلاحیت آنها احراز نشده باشد از طریق فرمانداری ها ابلاغ خواهد شد.
ره پیک در پاسخ به این سوال که برای حوزه هایی که تعداد داوطلبان آنها با تعداد کرسی ها برابر و یا کمتر است، چه راهکاری وجود دارد؟ گفت: در 6 استان این مشکل را داریم. طبق قانون داوطلبان مجاز هستند نسبت به جا به جایی اقدام کنند که اکنون نیز این کار انجام شده است.

** همه 147 نفر داوطلب ردصلاحیت شده مجلس اعتراض کردند
ره پیک در بخش دیگری از گفت وگو به 147 نفر داوطلب مجلس شورای اسلامی که در مرحله رسیدگی شورای نگهبان صلاحیت آنها رد شد، اشاره کرد و گفت: اینها رد ابتدایی محسوب می شوند و حق دارند اعتراض کنند.
وی افزود: تقریبا همه این 147 نفر اعتراض کردند و بخش کارشناسی شورای نگهبان پرونده ها را آماده کرده و اعضای محترم شورا به سرعت آنها را بررسی خواهند کرد.
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات 26 بهمن را پایان مهلت اعلام نتایج نهایی رسیدگی به صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی علام کرد و گفت: امیدواریم با همکاری همه دستگاه های اجرایی، نظارتی، احزاب و گروه های سیاسی شاهد مشارکت حداکثری در انتخابات هفتم اسفندماه در هر دو بخش مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باشیم.
پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری همزمان با دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه سال جاری در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
سیام ** 1429 ** 3053 ** 1336 /1449

نظر شما