شناسهٔ خبر: 10988020 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

آغاز آخرین رسیدگی به اعتراضات داوطلبان نمایندگی مجلس

رسیدگی به آخرین اعتراضات داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در مرحله هیات اجرایی و هیات نظارت احراز صلاحیت شده بودند اما نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، از امروز آغاز شد.

صاحب‌خبر -
از مجموع 12 هزار و 123 داوطلب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی که از 28 آذرماه تا چهارم دی ماه ثبت نام کردند، در گام اول حدود 814 نفر در هیات های اجرایی رد صلاحیت شدند و پرونده 10 هزار و 954 نفر برای رسیدگی در اختیار هیات نظارت استانی قرار گرفت.

روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از 5 تا 14 دی ماه در هیئت های اجرایی انجام شد و پس از آن، بررسی صلاحیت ها طبق روال در هیئت های نظارتی استانی از 20 تا 26 دی ماه به وقوع پیوست و نتایج آن به هیئت مرکزی نظارت ارسال شد که در این مرحله تعداد 4 هزار و 700 نفر واجد شرایط لازم شناخته شدند.

شورای نگهبان هم از 27 دی تا 16 بهمن صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان را بررسی کرد و فهرست داوطلبان مجاز و غیر مجاز را برای اعلام به داوطلبان در اختیار وزارت کشور قرار داد.

از این رو رقم داوطلبان مجاز برای حضور در رقابت انتخاباتی با افزایش یکهزار و 500 نفر دیگر به تعداد اولیه، به 6 هزار و 200 نفر رسید که بنا به گفته سیامک ره پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، حدود 55 درصد از ثبت نام کنندگان احراز صلاحیت شده اند و این رقم را یک رکود در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامید.

بر این اساس به طور میانگین برای هر کرسی مجلس شورای اسلامی حدود 21 نفر به رقابت خواهند پرداخت اما در این بین تعداد 147 نفر از داوطلبان که در مرحله بررسی های هیات اجرایی و هیات نظارت احراز صلاحیت شده بودند، در مرحله بررسی شورای نگهبان با مانع روبرو شدند.
این افراد می توانستند برای این که از صلاحیت خود دفاعی داشته باشند از 17 تا 19 مراتب اعتراض را به همراه مستندات، مجددا به شورای نگهبان ارسال کنند.

فرصت بررسی شورای نگهبان برای این مرحله نیز تا 27 بهمن ماه در نظر گرفته شده و پس از آن، اسامی نهایی در اختیار وزارت کشور برای اعلام به فرمانداری ها و درج در رسانه ها و جراید قرار خواهد گرفت.

29 بهمن نیز آغاز ماراتون انتخاباتی بیش از 6 هزار نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود و مردم ایران اسلامی به مدت یک هفته این امکان را خواهند داشت تا شناخت بهتر و بیشتری درباره نامزدهای حوزه انتخابیه خود به دست آورند.

به گزارش ایرنا؛ انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه در سراسر کشور برگزار می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما