شناسهٔ خبر: 1085463 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هواپيماهاي آمريکايي، استراليايي، فرانسوي و انگليسي براي ساکنان آمرلي کمک هاي غذايي فرو ريختند

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی 1393/06/09
پنتاگون شنبه شب اعلام کرد هواپیماهای آمریکایی، استرالیایی، فرانسوی و انگلیسی برای ساکنان شهر آمرلی عراق - که دو ماه است تحت محاصره شورشیان دولت اسلامی قرار دارند - آب و بسته های حاوی مواد غذایی فرو ریختند.
گفته می شود جنگنده های آمریکایی به این مأموریت بشردوستانه کمک کردند.
این در حالی است که هزاران شیعه ترکمن در نزدیکی شمال بغداد گرفتار شده اند.
جان کربی معاون مطبوعاتی پنتاگون در بیانیه ای اعلام کرد این کمک های بشردوستانه به درخواست دولت عراق برای ساکنان شهر آمرلی فرو ریخته شد.
کربی همچنین گفت حجم و مدت زمان عملیات نظامی به بحران انسانی در آمرلی و حفاظت از شهروندان تحت محاصره این شهر بستگی دارد. ترکمن های شیعه به جای فرار از دست شورشیان دولت اسلامی در شمال عراق در این منطقه باقی ماندند و با ایجاد سنگرهایی به حفاظت از شهر 15 هزار نفری خود در مقابل داعش پرداخته اند.
به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن، با انکه شهر آمرلی نخستین بار در ماه ژوئن هدف حملات شورشیان دولت اسلامی قرار گرفت، از اواسط ماه ژوئن تحت محاصره این شورشیان قرار دارد. برخی ساکنان این شهر اعلام کرده اند تلاش های ارتش عراق برای انتقال آب، مواد غذایی و دیگر کمک ها برای ساکنان آمرلی به سبب گرمای شدید هوا ، نبود برق و گلوله باران شورشیان کافی نیست. آمریکا با حملات هوایی خود در عراق - که اوایل این ماه آغاز شد - شورشیانی را هدف قرار داده است که به ایزدی ها در کوه های سنجار حمله کرده بودند. جنگنده های آمریکایی همچنین شورشیانی را هدف قرار داده اند که در حال انجام عملیات در نزدیکی اربیل و سد موصل هستند.
ایزدی های عراق نیز چندین محموله از کمک های غذایی دریافت کرده اند. عملیات نظامی نیز به منظور حفاظت از آنها ادامه دارد.
فرماندهی مرکزی آمریکا روز شنبه اعلام کرد جنگنده های این کشور پنج عملیات دیگر علیه شورشیان دولت اسلامی در نزدیکی سد موصل انجام داده اند. بدین ترتیب شمار حملات جنگنده های آمریکایی علیه مواضع داعش در عراق از روز هشتم ماه اوت به 115 حمله رسیده است.
157/173

نظر شما