کتاب های صوتی (گویا) تلفیقی از نوشتار و صداست که با توجه به مسائل و مشغله های زندگی شهرنشینی ، شیوه ای نوین برای ترویج مطالعه است.به گزارش ایرنا، هم اکنون خرید کتاب کمتر در سبد خانوار مردم جای دارد و با توجه به هشدارها و اظهار نظرهای فعالان فرهنگی در این زمینه ، بهترین روش ترویج کتابخوانی می تواند، استفاده از کتاب های صوتی باشد.در دهه های 60 و 70 میلادی، بسیاری از ناشران و نویسندگان با ایجاد نسخه کتاب صوتی از آثار خود مخالفت می کردند و برخی از این کتاب ها بر اساس متون منتشر نشده تهیه می شد.فراگیری و انتشار این قالب در فضای تجاری به سال 1980 میلادی بر می گردد؛ زمانی که برای نخستین بار بنگاه های انتشار کتاب به این مقوله روی آوردند و ورود این مفهوم به بازارهای تجاری کلان به آن رسمیت بخشید.
از مزیت های کتاب های صوتی آن است که مخاطبان آن تنها افراد نابینا نیستند، بلکه دانش آموزان ،دانشجویان، زنان خانه دار، مدیران و به عبارتی دیگر، اقشار مختلف جامعه می توانند از فواید این کتاب ها بهره مند شوند.حسین بقایی، یک کارشناس نشر الکترونیک در این زمینه به خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا می گوید: هم اکنون کتاب صوتی در بسیاری از کشورها پدیده ای شناخته شده است که با ساخت فایل رسان های ویندوز دو ، تلفن همراه، دستگاه پخش صوت و ... عموم مردم می توانند از آن در هر جای ممکن استفاده کنند.بقایی ادامه می دهد:مردم می توانند در سفرهای بین شهری و رفت و آمدهای شهری، پیاده روی، زمان انتظار در صف های طولانی بانک ها و ادارات مختلف، هنگام انجام کارهای روزمره و بسیاری از موارد دیگر از مزایای کتاب های صوتی بهره مند شوند.بقایی با بیان این که نوع گفتاری و شنیداری کتاب های صوتی در حال کسب محبوبیت است ، می افزاید: انتشار این نوع کتاب ها در محیط «وب» موجب کاهش هزینه انتشار و توزیع نسبت به نوع چاپی آن می شود.این کارشناس نشر الکترونیک تصریح می کند: انتشار فقط یک نسخه از کتاب های صوتی در محیط «وب» و دسترسی همزمان کاربران به آن،باعث می شود تا برخلاف کتاب های چاپی، به انتشار شمارگانی بالا از یک کتاب نیاز نباشد و به علاوه، هزینه های انبارداری کتاب و نیز توزیع پستی به نقاط مختلف جغرافیایی حذف شود.
سخن اندیشه
کتاب صوتی، شیوه ای نوین برای ترویج مطالعه
صاحبخبر -