شناسهٔ خبر: 10561632 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رویکرد | لینک خبر

صعود ۸ پله اي شاخص توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات

صعودشاخص توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات

افزايش ميزان دسترسي مردم ايران به اينترنت در دولت تدبير و اميد، صعود هشت پله اي شاخص جهاني توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات را به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -
صعود ۸ پله اي شاخص توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات
به گزارش " رویکرد " به نقل از روابط عمومی شرکت مخابرات ایران،افزايش برخورداري مردم ايران از فناوري هاي نوين ارتباطي در دولت يازدهم كه از سال ۱۳۹۲ با شعار «تدبير و اميد» روي كار آمده، سبب شده است اكنون ضريب نفوذ اينترنت در كشوربه ۱۲ر۸۲ درصد برسد. اين آمار را سامانه مديريت ضريب نفوذ اينترنت اعلام كرده است و نشان از آن دارد كه اينترنت بيشتر در اختيار مردم قرار گرفته است.

همچنين رشد روزافزون مراجعه افراد كشور به اينترنت با هدف هاي مختلف، عمق نفوذ نوين ترين وسيله ارتباطي هزاره سوم به ابعاد مختلف زندگي افراد جامعه را نشان مي دهد.اينترنت بزرگ ترين سامانه طراحي و مهندسي اجرا شده به دست انسان تاكنون است و يكي از بانفوذترين فناوري هاي نوين ارتباطي است كه همه ابعاد زندگي انسان را زير تاثير خود قرار داده و به نوعي همه ابعاد حيات فردي و جمعي را متاثر كرده است.

داود زارعيان مديركل مخابرات ايران مي گويد: دولت تدبير و اميد تلاش زيادي براي توسعه فناوري هاي نوين در كشور داشته است كه در نتيجه اين تلاش ها، مصرف كننده بخش اينترنت پرسرعت ADSLاز ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در آغاز سال ۱۳۹۲ اكنون به نزديك به ۸ ميليون نفر رسيده است

به گفته وي، روند واگذاري اينترنت پرسرعت افزايش بسيارخوبي يافته است؛ به گونه‌اي كه در دولت هاي نهم و دهم كمي بيش از يك ميليون پورت به مردم واگذار شده بود و اين ميزان اكنون به بيش از ۳ ميليون پورت رسيده است.

زارعيان يادآوري مي كند: بسياري از شركت هاي (PAP) هم نسبت به واگذاري اينترنت پرسرعت به مردم اقدام كرده اند. PAP مخفف عبارت PrivateAccess Providerبه معني تامين كننده ارتباطات خصوصي است و يك شركت PAPوظيفه ارائه سرويس اينترنت پرسرعت ADSLرا بر عهده دارد.;

مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران راه اندازي شبكه هاي نسل سوم و چهارم (۳جي و ۴جي) در يك سال گذشته را از ديگر تلاش هاي دولت تدبير و اميد براي تسهيل دسترسي مردم به فناوري هاي نوين ارزيابي و تاكيد مي كند اين امر سبب رشد چشمگير آمار دسترسي مردم به اينترنت شده است.به طوري كه در ۲ سال گذشته ۱۰ ميليون نفر به آمار كاربران اينترنت كشور افزوده شده است.بر پايه آخرين آمارهاي ارائه شده از بخش اتصالات در كشور، ضريب نفوذ اينترنت با احتساب ۶۱ ميليون و ۷۰۹ هزار و ۹۲۹ كاربر به دست آمده است و شمار مشتركان اينترنت بر مبناي جمعيت ۷۵ ميليون و ۱۴۹ هزار نفر در ايران بالغ بر ۴۳ ميليون و ۲۶ هزار و ۲۷۹ نفر اعلام شده است.;

همچنين ضريب نفوذ اينترنت در كشور به ۱۲ر۸۲ درصد رسيده است؛ درحالي كه پيش از اين ضريب نفوذ اينترنت در ايران ۷۳ درصد بود.

بيشترين اتصالات كاربران به اينترنت از طريق موبايل است و اينترنت موبايل با توسعه ۳Gدر كشور به ۶۷ر۳۸ رسيده كه نشانه اهميت اين نسل از ارتباطات است. اينترنت ADSLدر رتبه بعدي قرار دارد و بيشترين كاربر را در كشور پس از اتصالات موبايلي به خود اختصاص داده است.در اين آمار ضريب نفوذ اينترنت ADSLدر كشور به ۰۷ر۲۲ درصد رسيده است و شمار كاربران اين فناوري ۱۶ ميليون و ۵۸۲ هزار و ۵۳ كاربر و تعداد مشتركان آن ۶ ميليون و ۶۳۲ هزار و ۸۲۱ مشترك اعلام شده است.;

در شاخص اتصال اينترنت از طريق فناوري فيبر نوري هم ۶ ميليون و ۱۰۶ هزار كاربر در ايران وجود دارد و ضريب نفوذ اين فناوري با احتساب ۲ ميليون و ۶۵۶ هزار كاربر معادل ۱۳ر۸ درصد برآورد مي شود.;

ضريب نفوذ اين فناوري قديمي با احتساب۳ ميليون و ۴۶۷ هزار و ۳۸۰ مشترك معادل ۲۳ر۹ درصد است.اينترنت وايمكس ضريب نفوذ ۰۳ر۴ درصدي دارد و ۳ ميليون و ۲۸ هزار و ۳۹۸ نفر از طريق اين فناوري به شبكه اينترنت متصل مي شوند.شمار مشتركان اينترنت وايمكس هم يك ميليون و ۲۱۱ هزار و ۳۵۹ مشترك اعلام شده است.استان هاي تهران، مازندران، قم، اصفهان و خوزستان داراي بيشترين ضريب نفوذ اينترنت در كشورند و تهران با ۱۴ ميليون و ۳۹۲هزار كاربر داراي ضريب نفوذ ۱۳ر۱۱۸ درصدي است و ۱۱ ميليون و ۸۵ هزار مشترك دارد.استان مازندران هم با ۳ ميليون و ۳۶۰ هزار و ۴۷۲ كاربر و يك ميليون و ۹۱۹ هزار مشترك، ضريب نفوذ ۱۰۹ درصدي اينترنت را به خود اختصاص داده است.

بر پايه اين شاخص ها، خراسان شمالي داراي كمترين ضريب نفوذ اينترنت (۴۱‌درصد) در كشور است.اقدام هاي صورت گرفته براي استفاده همگاني از فناوري هاي نوين ارتباطي در چند سال گذشته در شرايطي صورت گرفته است كه طرح آمارگيري از كاربران اينترنت در سال ۱۳۸۹ نشان مي‌دهد در دوره مورد نظر از ۷۴ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر جمعيت كشور، ۱۱ ميليون نفر كاربر اينترنت بودند.وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات پيش از اين گفته بود در هشت سال پيش از دولت يازدهم، شبكه اينترنت كشور هيچ توسعه اي نداشت.

واعظي افزود: در آغاز دولت (يازدهم) فقط ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار كاربر ADSLدر كشور وجود داشت، اما اكنون بيش از ۱۲ ميليون نفر از اين فناوري استفاده مي‌كنند. همچنين اكنون بيش از ۲۰ ميليون نفر از طريق موبايل به اينترنت وصل مي شوند.

به گفته وي، اكنون فضاي مجازي نقش مهمي در اطلاع رساني به مردم ايفا مي‌كند؛ به گونه اي كه پهناي باند داخل كشور در دو سال گذشته نسبت به سال هاي پيش از آن چهار برابر شده است؛ آن گونه كه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره برنامه هاي اين وزارتخانه براي گسترش ظرفيت پهناي باند اينترنت داخلي اعلام كرد: ظرفيت پهناي باند اينترنت داخلي با چهار برابر رشد به ۲۴۰۰ گيگابيت بر ثانيه رسيده است و پيش بيني مي شود اين ظرفيت به چهار هزار گيگابيت افزايش پيدا كند.

از آنچه در آمارها ثبت شده است، چنين بر مي آيد كه در چهار سال گذشته در كشور ايران ضريب نفوذ اينترنت رشد صعودي داشته و عاملي شده است تا شاخص توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاني در ايران هشت پله رشد پيدا كند.

برنامه هاي دولت يازدهم بر توسعه هر چه بيشتر فضاي ارتباطي با بهره گيري از فناوري هاي نوين اميدهاي بيشتري براي حركت ايران به سوي هدف هايي مانند توسعه پايدار بر پايه دولت الكترونيك، ساماندهي فضاي اداري، افزايش ضريب آگاهي جامعه و اطلاع رساني، شهروند الكترونيك، كاهش هزينه هاي جاري در بسياري از امور روزمره و… را رقم زده است.

نظر شما