شناسهٔ خبر: 10415440 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

تجلیل از حا‌تمی‌کیا، آبیار و سلحشور در کنگره ۲۰۰۰ شهید هنرمند

نشست خبری کنگره جاودانه‌های نور تصویر شهدای هنرمند (فیلم و سینما) در سالن میثاق بسیج صدا و سیما برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، صبح امروز چهارشنبه 23 دی، نشست خبری کنگره جاودانه‌های نور تصویر شهدای هنرمند (فیلم و سینما) با حضور آقایان محمود عاطفی رئیس بسیج صدا و سیما و رئیس کنگره 2000 شهید هنرمند و حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا رستگاران دبیر کنگره در سالن میثاق بسیج صدا و سیما برگزار شد.
 
 
بنا بر این گزارش محمود عاطفی در این مراسم گفت: موضوع کنگره از این جهت حائز اهمیت است که یادآوری و ذکر شهدا در حالی است که به عنوان حلقه‌های وصل از دورانی هستند که جزو پرافتخارترین دوران‌ها به شمار می‌آیند. هر چه از دوران دفاع مقدس فاصله بگیریم، احساس عطش علی‌الخصوص نسل جوان به آن دوران بیشتر احساس می‌شود.
 
 
وی ادامه داد: جامعه هنری به طریقی اولی نسبت به این فرهنگ تشنه‌تر است. امروز فضای جامعه هنری کشور نشان می‌دهد که نیازمند شناخت راه هنرمندان شهید است. جنس پیام هنرمندان شهید، آزادی بوده است. آزادی از جنس تعالی بخشیدن به روح انسانیت. تعریفی به غیر از این از راه هنرمندان شهید، توصیفی است که به خطا رفته است. هنر ایثار در هنرمندان شهید تجلی پیدا کرده است.
 
 
عاطفی تصریح کرد: هنری که نتواند مظلومیت ملت زیر ظلم جهانی را به گوش جهانیان برساند، هنر نیست. کسانی که به اسم هنر، تن به استکبار داده‌اند خود را به خواب زده‌اند. پولی که در شبکه‌های معاند صرف به ظاهر هنرمندان می‌شود، بوی خون مسلمانان را می‌دهد. چه طور می‌توان کشته شدن مسلمانان را در سراسر جهان به دست مستکبران دید و بر سر سفره دیگران ادعای آزادی کرد؟!
 
 
وی بیان کرد: امروزه هنرمندان قدیمی و جدیدی در کشور حضور دارند که قلب آنها آکنده از مهر انسانی است. روح بزرگ را در هم کلامی با آن‌ها می‌توان دید.
 
 
عاطفی تاکید کرد: این کنگره برای تحقق منشور هنرمندان انقلابی است. هنرمند انقلابی کسی است که دغدغه انسانیت دارد. امروز هنرمندان ما صاحب این مقام هستند. فصل‌الخطاب هنرمندان پیام سال 36 حضرت امام خمینی (ره) و تاثیرات آن در بیانات مقام معظم رهبری است.
 
 
رئیس بسیج صدا و سیما اظهار داشت: معارف این کنگره برگرفته از راه هنرمندانی است که امروزه به ظاهر در بین ما نیستند، اما هنوز ابلاغ پیام انسانیت را ادامه می‌دهند. در بین رشته های مختلفی که کنگره برگزار می‌کند، بخش (فیلم و سینما) تحت عنوان جاودانه‌های نور و تصویر شهدای هنرمند در روز دوشنبه 28/10/94 از ساعت 18:30 در سالن اجتماعات کوثر سازمان صدا و سیما با حضور هنرمندان سینما و تلویزیون و خانواده شهدا با آیین نکوداشت آنها برگزار می‌شود.
 
 
حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا رستگاران دبیر کنگره 2000 هنرمند شهید بیان کرد: این کنگره از ستاد اصلی آن در سال 1387 تاسیس شده است. ستاد مرکزی در سازمان بسیج هنرمندان مستقر است. یکی از برنامه‌های اصلی ستاد، شناسایی هنرمندان شهیدی است که در رشته‌های مختلف هنری در کل کشور فعال بودند. تا کنون 2060 شهید در رشته‌های مختلف مانند سرود، موسیقی، هنرهای تجسمی، فیلم، سینما و ... شناسایی شده و پرونده‌هایی نیز برای آنان تشکیل شده است. همچنین سایتی تحت عنوان شهدای هنرمند راه اندازی شده که این اطلاعات در آن گنجانده شده است.
 
 
وی افزود: بعد از شناسایی این شهدا ستاد مرکزی تصمیم گرفت، نشست‌هایی را در رشته‌های مختلف برگزار کند. تا کنون 5 نشست در استان های مختلف برگزار شده است. این کنگره در بخش  فیلم و سینما در سطح استانی آن در سال 94 در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
 
 
دبیر کنگره شهدای هنرمند فیلم و سینما گفت: در کنگره دوشنبه شب از خانواده شش هنرمند شهید تقدیر می‌کنیم. تا کنون در حوزه فیلم و سینما 131 شهید شناسایی شده‌اند. این شهدا در زمینه‌های مختلفی همچون نویسندگی، فیلمنامه‌نویسی، تصویربرداری، کارگردانی، بازیگری، تهیه کنندگی، گزارشگری و خبرنگاری، تولید و ... فعال بودند. برخی از این شهدا شهدای رسانه ملی هستند که در دفاع مقدس با خبررسانی، تهیه مستند و تهیه گزارش به شهادت رسیدند. برخی از آن‌ها به کارهای هنری اشتغال داشتند. اما به اقتضای تکلیف به جبهه رفته و به شهادت رسیدند.
 
 
رستگاران در ادامه اسامی شهدایی که از خانواده‌های آن‌ها تقدیر می‌شود را اینگونه اعلام کرد: شهید حسن هادی خبرنگار مرکز اهواز در سال‌های دفاع مقدس، شهید احمد آریایی از شهدای مرکز خوزستان در دوران دفاع مقدس که در لبنان به شهادت رسید، شهید محمد علی شاه مرادی قائم مقام تیپ در اصفهان که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید، شهید منوچهر کریمی موید فعال در عرصه خبر و مستندسازی در کرمانشاه، شهید پیمان بزرگ زاده فیلمنامه نویس و بازیگر استان فارس که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید.
 
 
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تقدیر از شهدا از هنرمندان عرصه دفاع مقدس که آثاری در این رابطه تولید کرده‌اند نیز تجلیل می‌شود که از آن جمله می‌توان به ابراهیم حاتمی‌کیا، حسین مهدویان، نرگس آبیار، محمد داودی (فعال عرصه فیلمسازی و گزارشگری و فیلمبردار دفاع مقدس)، فرج‌الله سلحشور، آقای حسینی (خبرنگاری که در جبهه‌های مبارزه چشم خود را از دست داد) اشاره کرد.
 
 
دبیر کنگره 2000 شهید هنرمند از آیتم‌های کنگره نیز نام برد و عنوان کرد: در مراسم دوشنبه‌ شب پیامی از جانب حجت‌الاسلام و المسلمین جوادی عاملی خواهیم داشت که قرائت می‌شود. کلیپی برای شهدای هنرمند ساخته شده که حامد زمانی خواننده آن است. وله‌های 2 الی 3 دقیقه‌ای از تصاویر شهدای هنرمند، رونمایی از 4 اثر تلویزیون در حوزه دفاع مقدس، پخش کلیپی از فیلم «پرواز در شب» ساخته رسول ملاقلی‌پور (پخش تصاویر مربوط به بازی فرج‌الله سلحشور)، پخش نماهنگ زنده برای اولین بار که تولید بخش موسیقی مرکز بسیج صدا و سیما است.
 
 
رستگاران اظهار داشت: تا کنون 131 شهید هنرمند در حوزه فیلم و سینما شناسایی شده‌اند و فایل همچنان باز است. ما در حال بررسی هستیم. در سال‌های آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت. اساسا این کنگره به یاد همه شهداست. این کنگره پیش درآمدی است برای شناسایی شهدای هنرمند تا کنون تعدادی از آنها انتخاب شده‌اند. در فرصت دیگری به طور خاص از بقیه تقدیر خواهد شد، کنگره همچنان فعال خواهد بود و در طول سال برنامه‌های مفصلی را ارائه خواهد کرد.
 
 
وی در پایان گفت: از شهید آوینی و رستگار در حوزه فیلم و سینما هم تقدیر می‌شود.
 
 
گفتنی است؛ حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا رستگاران پنج کنگره‌ فرعی کنگره 2000 شهید هنرمند را نام برد که بدین شرح‌ هستند:
 
 
کنگره شهدای سرود و موسیقی (نغمه‌های عاشقی)، کنگره شعر و ادب (ترنم پرواز)، کنگره شهدای تئاتر (ملکوتیان صحنه)، کنگره شهدای فیلم و سینما (جاودانه‌های نور و تصویر)، کنگره شهدای هنرهای تجسمی و عکس (مشق شیدایی)، اجلاسیه نهایی را بنیاد روایت فتح سازمان بسیج هنرمندان در 1/11/94 در تالار اندیشه خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

نظر شما