شناسهٔ خبر: 10411836 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دو نسل از فیلمسازان دفاع مقدس و خانواده شهدای هنرمند تجلیل می شوند

تهران- ایرنا-دبیر کنگره شهدای هنرمند فیلم و سینما(جاودانه های نور و تصویر) گفت: در این کنگره از 6 خانواده معظم شهید هنرمند و فیلمسازان متقدم و متاخر عرصه دفاع مقدس تجلیل می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا حجت الاسلام علیرضا رستگاران روز چهارشنبه در نشست خبری این کنگره افزود: ستاد مرکزی کنگره دو هزار شهید هنرمند از سال 87 در سازمان بسیج هنرمندان تشکیل شد و در قالب یکی از برنامه های اصلی ستاد شناسایی شهدای فعال در رشته های مختلف هنری را در اولویت خود قرار داد.
وی ادامه داد: این ستاد تاکنون دو هزار و 60 شهید هنرمند در رشته های سینما، تئاتر، شعر و ادبیات، هنرهای تجسمی و موسیقی شناسایی و برای آن ها پرونده تهیه کرده و این اطلاعات در سایتی تحت عنوان شهدای هنرمند قابل دسترسی است.
رستگاران افزود: جاودانه های نور و تصویر یکی از 6 کنگره ای است که به نام کنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند برگزار می شود. هر کدام از این کنگره ها توسط یک سازمان اجرا می شود و مسئولیت برگزاری کنگره جاودانه های نور و تصویر با سازمان بسیج صدا و سیما است که دوشنبه آینده 28 دی ماه در سالن کوثر با حضور خانواده های معظم شهدای هنرمند و شماری از هنرمندان تلویزیون و سینما برگزار خواهد شد.
مدیر گروه تلویزیونی بسیج سازمان صدا و سیما ادامه داد: از مجموع دو هزار و 60 شهید هنرمندی که تاکنون توسط ستاد مرکزی کنگره شناسایی شده اند 131 شهید در زمینه های مختلف فیلم و فیلمنامه نویسی، فیلبرداری، بازیگری، کارگردانی، تولید و خبرنگاری فعال بوده اند که در این کنگره از خانواده شهیدان حسن هادی خبرنگار صدا و سیمای مرکز خوزستان، احمد آریایی در همین مرکز، مهدی فلاحت پور از گروه روایت فتح، محمدعلی شاهمرادی جزو فرماندهان نظامی استان اصفهان و در عین حال بازیگر، منوچهر کریمی موید برنامه سازی و مستندساز در استان کرمانشاه و پیمان بزرگ زاده فیلمنامه نویس و بازیگر از استان فارس تقدیر می شود.
رستگاران همچنین به تقدیر از شماری از هنرمندان عرصه فیلمسازی عرصه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم ترکیبی از هنرمندان نسل جدید و قدیم حوزه دفاع مقدس را در این کنگره تقدیر کنیم.
وی نام هنرمندان این عرصه را که در کنگره جاودانه های نور و تصویر که از آن ها تقدیر می شود ابراهیم حاتمی کیا، حسین مهدویان از فیلمسازان نسل جوان، نرگس آبیار کارگردان فلیم شیار 143، محمد داوودی از فعالان عرصه فیلمسازی و فیلمبردار در دوره دفاع مقدس و فرج الله سلحشور اعلام کرد.
وی همچنین پخش کلیپی از فیلم پرواز در شب ساخته رسول ملاقلی پور و تقدیر از سید محمد حسینی خبرنگار صدا و سیما که اخیرا در سوریه جانباز شد را از جمله دیگر برنامه های این کنگره اعلام کرد.
محمود عاطفی رئیس کنگره شهدای هنرمند فیلم و سینما نیز با اشاره به این که جامعه فعلی ایران به طور کلی و جامعه هنری تشنه فرهنگ شهادت است گفت: جنس پیام هنرمندان شهید، آزادی و تعالی بخش روح انسانیت بود و هنر واقعی در ایثار هنرمندان شهید تجلی یافت و نه در سفره نشینی شبکه های معاند. هنری که نتواند صدای مردم مظلوم را به گوش برساند هنر نیست بلکه توهم است.
وی افزود: کسانی که به ادعای آزادی، جیره خواری می کنند بدانند پولی که در شبکه های معاند خرج هنرمندان می شود پول خون مظلومیت ملت های مسلمان است.
عاطفی افزود: امروز هنرمندانی در کشور داریم که با قلبی آکنده از مهر انسانی و نجابت فعالیت می کنند.
وی هدف از برگزاری این کنگره را تهیه منشور هنرمندان انقلابی دانست و گفت: هنرمند انقلابی یعنی هنرمندی که دغدغه انسانیت دارد که همان روح دین است.
کنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند که در مجموع 6 کنگره است از مقام شهدای هنرمند در پنج رشته سرود و موسیقی، هنرهای تجسمی و عکس، تئاتر، شعر و ادبیات و فیلم و سینما تقدیر می کند.
این کنگره که از امروز کار خود را آغاز کرده است تا هفته آینده ادامه دارد و اختتامیه آن پنج شنبه آینده اول بهمن ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.
براساس برنامه ریزی ها کنگره شهدای سرود و موسیقی به نام نغمه های عاشقی توسط انجمن موسیقی بسیج هنرمندان امشب در سالن سوره هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کنگره شهدای شعر و ادب به نام ترنم پرواز فردا 24 دی ماه در همین سالن و توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کنگره شهدای تئاتر به نام ملکوتیان صحنه توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در سالن اصلی تئاتر شهر 26 دی ماه و کنگره هنرمندان تجسمی و عکس به نام مشق شیدایی توسط خانه هنرمندان 29 دی ماه برگزار می شود.
کنگره جاودانه های نور و تصویر نیز توسط سازمان بسیج صدا و سیما 28 دی ماه در سالن اجتماعات کوثر این سازمان میزبان هنرمندان عرصه دفاع مقدس و خانواده های شهدای هنرمند فیلم و سینما خواهد بود.
فراهنگ**9157**9132**9314**1027

نظر شما