شناسهٔ خبر: 1035101 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

خطر کشتار جمعی داعش در «آمرلی» عراق

مقام های رسمی در عراق نسبت به یک فاجعه انسانی جدید هشدار داده و اعلام کردند، بیش از ۱۷ هزار تن از اهالی شهر «آمرلی» در استان صلاح الدین در شمال عراق، در معرض خطر کشتار جمعی توسط داعش و مرگ به دلیل بی آبی و گرسنگی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ، مقامات محلی و برخی نمایندگان مجلس عراق، از دولت و مجامع بین المللی خواستند که برای کمک به اهالی آمرلی که از دو ماه پیش در محاصره داعش قرار دارند، شتاب کنند.
منابع محلی گفته اند که مردم این شهر با یگان هایی از ارتش و داوطلبان مردمی که در این منطقه مستقر هستند، ده ها حمله بزرگ و سنگین داعش را طی دو ماه گذشته پس زده اند.
آمرلی در28 کیلومتری جنوب طوز خورماتو مرکز شهرستان، با 26 روستا از جمله روستاهای معروف، آلبو حسن، دشکتفه، آلبو شکر و ... از هنگام سقوط موصل در 20 خرداد گذشته، هر روز با تهاجم نیروهای داعش با سلاح های سبک و سنگین و قناصه چی ها روبه رو بوده است.
«طوز خورماتو» منطقه ای در شرق تکریت مرکز استان صلاح الدین به مرکزیت آمرلی است که اکثریت جمعیت آن ترکمن و یا از طوایف بیات هستند.

uvhr
نیروهای داعش همه روزه برای شکستن مقاومت این شهر، به آن هجوم می آورند، با اینحال ترس از اعدام و کشتار دسته جمعی، مردم را برای مقاومت تا آخرین نفر مصمم کرده است.
یک فرمانده نظامی و گروهی از نمایندگان پارلمان عراق طی دو روز گذشته اعلام کرده اند که این شهر در آستانه وقوع یک فاجعه انسانی است؛ بدتر از آنچه در دهه 90 میلادی بر سر اهالی سربرنیستا در بوسنی هرزگوین آمد.
مردم این منطقه اکنون 70 روز است که در محاصره داعش هستند و محاصره منطقه باعث شده مردم با کمبود شدید مواد غذایی و آب آشامیدنی روبه رو شوند وادامه این وضعیت طی روزهای آینده به یک فاجعه انسانی منجر خواهد شد .

uvhr
گزارش ها حاکی است ، اهالی آمرلی به همراه مدافعان شهر، اعم از نیروهای ارتش و داوطلبان مردمی از مناطق جنوبی، تاکنون شجاعانه توانسته اند مقاومت کنند .
در شرایطی که از نظر آماری بیشتر خسارات و تلفات میان اقلیت های شمال عراق، به جمعیت شیعه اعم از ترکمن، عرب و شبک (کردهای شیعه شمال عراق) وارد شده، این قربانیان کمتر مورد توجه رسانه های بین المللی بوده و شورای امنیت نیز تاکنون در قبال نقض هولناک حقوق انسانی علیه آنان سکوت کرده است.

نظر شما