شناسهٔ خبر: 10265937 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‎الله العظمی مکارم:

قطع ارتباط عربستان با ایران اهمیتی ندارد

گروه سیاسی: مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه امروز باطن سعودی‌ها مشخص شده است، افزود: برخی از روابط، برای انسان عیب محسوب می‎شود و قطع آن رفع عیب است بنابراین قطع رابطه عربستان با ایران اهمیتی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی امروز، 16 دی در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) گفت: یکی از مهمترین صفاتی که برای مومنان ذکر شده است، عدم مدح و ثنای دیگران بخصوص در نزد خود این افراد است.

وی افزود: مداحی درباره اشخاص آثار بسیار بدی بوجود می‌آورد؛ این افراد با مدح دیگران باعث می‌شود که افراد بد با این جوسازی که از سوی این افراد انجام می‎شود به کارهای بد خود ادامه دهند.

این مرجع تقلید بیان کرد: از جمله شاخص‌ترین این افراد می‌توان به مفتیان سعودی اشاره کرد که در حادثه منا سعی کردند که پادشاهان سعودی را توجیه کنند و در قضیه شهادت شهید مظلوم شیخ نمر بگویند که به کتاب و سنت عمل شده است؛ این کار این مفتیان باعث گمراه شدن خود مسوولان سعودی نیز شده است.

وی گفت: امام علی(ع) در خطبه همام بیان میکنند که یکی از صفات برجسته پرهیزکاران این است که هر کسی از این افراد مورد مدح قرار بگیرد، از آن بترسد و خوف کند زیرا انسان خود را بهتر از دیگران می‎شناسد و خدا نیز ما را بهتر از خود ما می‎شناسد.

آیتالله مکارم شیرازی تصریح کرد: یکی از خطراتی که جامعه را تهدید می‎کند، تعاریف و مدح‎ها و مذمت‎های نابجا است؛ اگر کسی نیز انسان خوبی است نباید در مقابل خود او از او تعریف کرد زیرا خطرات بسیاری به همراه دارد.

وی با اشاره به اوضاع حوزه‎های علمیه خاطرنشان کرد: تفاوت حوزه با مراکز علمی در دنیا این است که انگیزه طلاب دینی در حوزه علمیه شیعه این است که طلاب برای خدا درس می‎خوانند و انگیزه ما، انگیزه الهی است؛ حتی در گذشته امتحان نیز برگزار نمی‎شد ولی طلاب بسیار کوشا بودند.

این مرجع تقلید بیان کرد: طلاب نباید اجازه دهند که این انگیزه‎های الهی در حوزه از بین می‎رود؛ بسیار دردناک است که مشاهده کنیم که در درسی در ابتدای سال 70 نفر شرکت می‎کنند و در آخر سال 25 نفر؛ درس‎های خارج فقه حضور و غیاب ندارد ولی نباید اجازه داد که این انگیزه از بین برود.

وی گفت: مطالعه پیش از درس، حضور در درس، مطالعه پس از درس و مباحثه، از مهمترین تمایزات و امتیازات حوزه نسبت به نظام‎های آموزشی دیگر در جهان است.

آیتالله مکارم شیرازی تصریح کرد: اگر حضور غیاب در درس خارج وجود ندارد نباید از حضور و غیاب الهی غافل شویم؛ حوزه‎ها بدون این شیوه جدید افراد بسیار بزرگی تربیت کردند ولی امروز که شرایط برای افزایش تلاش علمی طلاب فراهم شده است، نباید کم کاری شود.

وی با اشاره به قطع ارتباط بین ایران و عربستان خاطرنشان کرد: برخی از روابط، برای انسان عیب محسوب می‎شود و قطع آن رفع عیب است.

این مرجع تقلید بیان کرد: برخی دولت‌های وابسته و ناتوان که ارزشی در دنیا ندارند، ارزشی برای ما ندارند که از قطع ارتباط آنها ناراحت شویم؛ مهم این است که ما مسیر خود را طی می کنیم و آنها اشتباه کرده اند؛ مطمن باشید که آنها پشیمان می‌شوند و از ما می‌خواهند که دوباره ارتباط داشته باشیم.

وی گفت: این مسایل بازی آنها بود زیرا متوجه شدند که همه دنیا آنها را به سبب کشتن یک عالم بی گناه محکوم کردند و آنها سعی کردند که این آثار محکومیت برچیده شود؛ سعودی سعی کرد که با این کار یک فضا ایجاد کنیم؛ افراد نادانی که سعی کردند که این کار را در سفارت‌خانه سعودی انجام دهند بهانه به دست آنها داد ولی مسئولان ما هم این کار غلط را محکوم کردند و آنها را دستگیر کردند ولی همه متوجه شدند که عربستان با چه نیتی این قطع ارتباط را انجام داد.

آیتالله مکارم شیرازی تصریح کرد: امروز باطن سعودی‌ها مشخص شده است؛ یکی از مطبوعات غربی بیان کرده است که عربستان صادر کننده نفت، خرما و تروریسم است؛ خرسندیم که دنیا هم آنها را شناخته است و متوجه شده‌اند تروریسم از چه تعلیماتی سرچشمه گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: علمای ما باید ریشه‏‎های وهابیت را با مبنای علمی قطع کنند و اجازه ندهند که جوانان در کشورهای مختلف فریب این گروه را انجام دهند.

وی گفت: ریشه همه ناآرامی ها و مشکلات مسلمانان در وهابیت است؛ تا زمانی که آنها به صفوف مسلمانان بازنگردند این مشکلات ادامه خواهد داشت؛ البته دشمن نیز از این مساله بهره برداری می کند زیرا منافع آن در این مساله است.

نظر شما