شناسهٔ خبر: 10229702 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

گزارش خبری-تحلیلی از قطع روابط عربستان و چندکشور عربی با ایران

نمایش ناشیانه آل سعود و دنباله‌روها

صاحب‌خبر -

درپی شهادت شیخ نمر به دست آل سعود و اعتراض  مردم کشورمان به این اقدام شنیع، ریاض در اقدامی فرافکنانه و مضحک، روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد و وابستگان این رژیم دیکتاتور در سودان و بحرین هم موضع مشابهی را درباره روابط سیاسی با ایران گرفتند!

ناکامی‌های عربستان و اتخاد مواضع منطقه‌ای پرمخاطره آل سعود و سرکوب شهروندان عربستان از سوی رژیم دیکتاتور سعودی از زمان روی کار آمدن ملک سلمان، بیشترشده تا جاییکه در جدیدترین جنایت،‌ آیت‌الله النمر رهبر شیعیان عربستان را به شهادت رساندند.
اقدام غیربشری آل‌سعود در اعدام شیخ نمر، با واکنش‌های
بین المللی روبرو شد و در ایران هم علاوه بر مسئولان کشور، مردم نیز این جنایت را محکوم کردند. در این بین آل سعود در اقدامی مضحک و نمایشی ناشیانه برای لاپوشانی جنایت به شهادت رساندن رهبر شیعیان عربستان،  روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد. شبکه خبری العربیه وابسته به رژیم آل‌سعود به نقل از «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان، گزارش داد که سفارت این کشور در تهران از دیپلمات‌ها و کارمندهایش تخلیه شده است. در پی این اقدام و با فشار عربستان، دنباله روهای سعودی همچون بحرین هم روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و جیبوتی و امارات هم سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش دادند. سودان هم در اقدامی چاپلوسانه برای عربستان، سفیر ایران در این کشور را اخراج کرد. یک منبع دیپلماتیک عرب هم با اشاره به اقدام ریاض در اعلام قطع رابطه دیپلماتیک با تهران، از تلاش عربستان برای اقدام متحد در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد. در این بین ، آل‌سعود مدعی است: روابط خود با ایران را به دلیل تعرض برخی افراد به سفارتخانه‌اش در تهران قطع کرده است؛  البته نهادهای حاکمیتی در ایران شامل دولت، قوه قضائیه و نهادهای انتظامی در اولین واکنش‌ها به تجمع معترضان به اعدام رهبر شیعیان عربستان اعلام کرده‌اند که با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد و در همین راستا آخرین خبرها از بازداشت 50 نفر در همین ارتباط حکایت دارد.

 مواضع دوپهلوی آمریکا
وزارت خارجه‌ آمریکا هم در واکنش به رویدادهای اخیر در عربستان سعودی و ایران به دلیل شهادت شیخ نمر، موضع دو پهلویی گرفت و هرگونه تعرض به مکان‌های دیپلماتیک را محکوم کرد. روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» نیز گزارش داد: «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت‌وگوی تلفنی برقرار کرد. مقامات دو کشور، محتویات این تماس تلفنی را منتشر نکرده‌اند.پس از اقدام عربستان در قطع روابط دیپماتیک خود با ایران، وزارت خارجه چین، اتریش و آلمان با ابراز نگرانی نسبت به ایجاد ناآرامی در منطقه غرب آسیا، خواستار خویشتنداری طرفین برای حل مسالمت‌آمیز این مسئله شدند. وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرد: آمادگی دارد تا برای حل اختلاف بین دو کشور، میانجیگری کند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور هم به سران سعودی نصیحت کرد تا دست از خرابکاری بردارند و اظهار داشت: این شما هستید که از قطع رابطه با ایران ضرر می کنید، ایران کشور بزرگی است و با بزرگ باید با بزرگی رفتار کرد.علی لاریجانی
رییس مجلس نیز در دیدار سفیر عمان در تهران، با ابراز نگرانی نسبت به مسائل و تحولات منطقه‌ای، گفت: قطعا اعدام یک عالم دینی برای خود عربستان نیز خوب نیست و این اقدام هیچ توجیهی ندارد. وی ادامه داد: از طرف دیگر اقدام دولت سعودی در قطع روابط با ایران، کار و سیاست اشتباهی است، زیرا شاید یک عده دست به کاری بزنند، اما این مسئله دلیل مناسبی برای قطع روابط نیست، به طوری که در چند سال اخیر در کشورهای اروپایی چندین بار به سفارت ایران حمله کردند، اما ما هیج اقدامی برای قطع روابط نکردیم. «سعود بن‌احمد البروانی» سفیر عمان در تهران هم با اشاره به اقدام عربستان سعودی در قطع رابطه با ایران، گفت: به طور حتم این اقدام هر علتی هم که داشته باشد، به دور از حکمت بوده و روش نادرستی است. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز با بی‌اساس خواندن ادعاهای ریاض، گفت: جاروجنجال عربستان برای پوشش دادن به افتضاح قتل
شیخ نمر است.همچنین حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه درخصوص اظهارات عادل الجبیر درباره قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران، با اشاره به تجمع شنبه شب مقابل سفارت عربستان در تهران، گفت: هیچ آسیبی به دیپلمات‌های سعودی در تهران و مشهد وارد نشده است. وی افزود: عربستان سعودی پیش از این نیز با خطای راهبردی و اتخاذ رویکردهای شتابزده و نسنجیده ناامنی‌ها در منطقه را تشدید کرد، باعث رشد تروریسم و افراط‌گرایی شد و با توطئه کاهش قیمت نفت به مردم کشورش و کشورهای مسلمان منطقه آسیب رساند. اکنون نیز خطای راهبردی جدید مقامات سعودی اعدام آیت الله شهید شیخ نمر النمر رجل عالیقدر دینی است که به جهان اسلام تعلق دارد و نه یک کشور خاص. امیرعبداللهیان ادامه داد: ریاض با اعلام تصمیم به قطع رابطه با تهران نمی‌تواند بر خطای بزرگ اعدام رجلی دینی سرپوش گذارد. حسین جابرانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با بیان اینکه متعهد به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها هستیم، گفت: اما عربستان به دلیل اینکه حیات و منافع خود را در بحران‌آفرینی می‌بیند، از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای افزایش تنش و درگیری استفاده کرده است. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد عربستان نه نتها منافع خود بلکه حیات خود را در ادامه این تنش‌ها و درگیری‌ها می‌داند و سعی می‌کند مجموعه مشکلات داخلی خود را از طریق فراکنی و صادر کردن آن به خارج از محیط عربستان حل کند.

 انتقام‌گیری آل‌سعود برای جبران شکست‌های منطقه‌ای
آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید هم تعرض و حمله به سفارت عربستان سعودی و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد را اقدامی ناپسند دانست و اظهار داشت: سعودی‌های برای جبرای شکست‌های منطقه‌ای خود، می‌خواهند انتقام بگیرند. همچنین سردار محسن کاظمینی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران با اشاره به حمله عده‌ای از افراد به سفارت عربستان در شنبه شب اظهار داشت: این اقدام کاملا سازماندهی شده بود. کاظمینی با اشاره به صحبت‌های «الجبیر» مبنی بر مقابله این کشور با ایران در منطقه در گفت‌وگو با میزان عنوان کرد: ایران، رژیم آل‌سعود را در حد تهدید برای خودش نمی‌داند.
وسرانجام اینکه، قطع روابط دیپلماتیک با کشورمان نشان می دهد رژیم دیکتاتور آل سعود درصدد است با رویکرد لاپوشانی جنایات خود در منطقه، به شهادت رساندن آیت الله نمر را در افکار عمومی جهان کم اهمیت جلوه دهد و خود را تبرئه کند و با فراری رو به جلو،‌ از سرزنش آزادیخواهان دنیا رهایی یابد اما دست انتقام خون مظلوم گریبان آل سعود را خواهد گرفت همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند:« بدون تردید خون به ناحق ریخته این شهید مظلوم به سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت.»

نظر شما