شهروند| شهردار تهران از ورود سالانه 800 هزار تن آلاینده به هوای پایتخت خبر داد. محمدباقر قالیباف با حضور در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر بستری شدنش در بیمارستان به دلیل آلودگی هوا گفت: عصر امروز در محل کارم از انتشار این خبر اطلاع یافته و از این حجم اخبار متضاد در شبکههای اجتماعی متعجب شدم. او درخصوص چالشهای شهر تهران گفت: امروزه آلودگی هوا و ترافیک از چالشهای بزرگ کلانشهرها هستند که برخی مدیران شهری توانستهاند بر آلودگی هوا فائق آیند اما کمتر شهری معضل ترافیک را حل کرده است. شهردار تهران با بیان اینکه اگر قرار باشد یک چالش برای شهر تهران عنوان کنم قطعا موضوع آلودگی هوا را مطرح خواهم کرد، گفت: اولین نکتهای که باید در حل معضل آلودگی هوا مورد توجه قرار گیرد بحث منابع تولیدکننده آلودگی است؛ چرا که تا زمانی که منشا آلودگی شناخته نشود مشکل بهدرستی حل نمیشود. شهردار تهران با بیان اینکه سالانه 800 هزار تن آلاینده وارد هوای پایتخت میشود، گفت: 82درصد منابع آلایندگی هوای تهران وسایل متحرک ازجمله موتور، خودرو و ... است و 18درصد منبع آلایندگی مسکونی است. قالیباف با بیان اینکه برخی معتقدند که وسایل گرمایش خانگی منبع عظیم تولید آلایندگی در کلانشهرها هستند، گفت: شهرداری تهران با استفاده از تکنولوژیهای مدرن توانسته منابع آلایندگی شهر را تشخیص دهد و بر همین اساس باید عنوان کنم که وسایل گرمایشی خانگی کمتر از 4درصد در تولید آلایندگی نقش دارند و وسایل نقلیه و کارخانهها نقش عمدهتری در تولید آلودگی دارند. او با بیان اینکه وسایل نقلیه منبع اصلی آلودگی هوا هستند، گفت: باید مهار اینگونه وسایل را در اولویت منع قانونی قرار دهیم. او با بیان اینکه در شهر تهران 3 میلیون و 500 هزار خودرو وجود دارد، گفت: 300 هزار دستگاه از خودروهای متردد در پایتخت خودروهای کاربراتوری هستند که 50درصد آلایندگی پایتخت را ایجاد میکنند. قالیباف با بیان اینکه خودروهایی در تهران تردد میکنند که بیش از 35سال عمر دارند، گفت: 300 هزار خودروی کاربراتوری تنها 10درصد خودروهای پایتخت را شامل میشوند اما 50درصد آلودگی را تولید میکنند. او درخصوص وضع موتورسیکلتها نیز گفت: موتورها در تهران 8 برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد میکنند.
قالیباف با بیان اینکه روزانه 12 تا 14میلیون لیتر بنزین، گازوئیل و مازوت در تهران سوخت میشود، تصریح کرد: برای جلوگیری از آلودگی هوا باید اقدامات سلبی و ایجابی انجام گیرد که اقدامات ایجابی در اولویت اقدام است.
او با بیان اینکه 300 هزار خودروی از رده خارج شده در سطح تهران تردد میکنند، گفت: این درحالی است که براساس مصوبه هیأت دولت در سال 90، عمر متوسط خودروهای سواری 20 سال، مینیبوس 12 و وانتبارها 15سال است؛ اما جای سوال است که چه کسی باید آنها را اسقاط کند.
او با بیان اینکه براساس قانون 82درصد از بودجه خرید اتوبوس برعهده دولت است، گفت: شهرداری تهران 11هزار دستگاه اتوبوس لازم دارد؛ اما درحال حاضر اتوبوسهای موجود در پایتخت به 6 هزار دستگاه میرسد و این درحالی است که در 6 سال گذشته دولت حتی یک دستگاه اتوبوس نیز به شهرداری نداده است. او با بیان اینکه در حوزه مترو قبل از سال 84، تنها 35 ایستگاه راهاندازی شده بود اما در طول 10سال اخیر 96 ایستگاه افتتاح کردهایم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیتهای زیادی برای ساخت مترو داریم اما مشکل اصلی ما نبود اعتبارات است. قالیباف با بیان اینکه بیش از 95درصد بودجه ساخت مترو را شهرداری تأمین میکند، افزود: این در حالیست که براساس قانون دولت در ساخت مترو سهم 50درصدی دارد.
شهردار تهران با اشاره به جمعیتپذیری شهر تهران گفت: 23درصد جمعیت کشور در 1.5 درصد سرزمین (تهران) مستقر شدهاند که این از لحاظ زیستمحیطی یک بحران بزرگ است. او در واکنش به برخی اخبار منتشره درخصوص تأثیر بلند مرتبهسازی در آلودگی هوا گفت: هر ساله شاهد پدیده وارونگی هوا در شهر تهران هستیم و هوا در دشت تهران و شهر تهران ساکن میشود. آیا این اتفاق به دلیل ساختمانهای 20 طبقه منطقه 22 است. وی با بیان اینکه قبول داریم حرکت باد تهران از غرب به شرق است، افزود: آیا هوا پشت ساختمانهای منطقه 22 گرفتار شده است؟ اگر این گونه است پس در مشهد و اراک که آنها نیز با پدیده وارونگی هوا روبهرو شدهاند چه اتفاقی افتاده است.
او درخصوص رابطه شورا و شهرداری آن را خوب توصیف کرد و گفت: انصافا در دوره چهارم با آنکه سلایق مختلف سیاسی در شورا حاضر هستند، هیچکدام از جریانات سیاسی در موضوعات شهری سیاسی رفتار نکردند. او درخصوص شفافیت مالی در شهرداری نیز با بیان اینکه شفافترین دوره مالی در شهرداری تهران درحال حاضر است، گفت: پیش از سال 86 حسابرسی از شهرداری صورت نمیگرفت؛ اما حالا حسابرس اجازه دارد در شهرداری تهران اقدامات خود را انجام دهد اما دقت داشته باشید که براساس قانون، گزارش حسابرس باید توسط مجمع حسابرسی تأیید شود و پس از آن شورای شهر نظر قطعی خود را صادر کند.
∎