بازار خودرو اين روزها به معضل تبديل شده است، حتي دولت هم ديگر نميداند چه نسخه شفابخشي بايد براي رونقبخشي به اين بازار طراحي کند؛ مدتها است که ديگر مسکنها بر روي اين بازار جواب نميدهد.به گزارش مهر، بازار خودرو اين روزها از روزهاي سرد زمستاني هم پيشي گرفته است. روزهايي را ميگذراند که تا به حال تجربه نکرده است. اکنون يک سالي است که معاملات بازار خودرو منجمد شده است. کمتر کسي است که خودروي خود را زير قيمت نفروشد، حتي اگر خوش شانس باشد، با حداقل يکي دو ميليون تومان ضرر بايد خودروي خود را در بازار آب کند. اين را فعالان بازار خودرو ميگويند. آنها بر اين باورند که به اين زوديها هم اميدي نيست که بازار به رونق برگردد.در اين ميان، دولت هم مسکنهاي مقطعي را براي بازار خودرو طراحي ميکند اما اين رکود آنقدر عميق شده است که ديگر با اين داروهاي جزئي، روي پا نميايستد و بايد فکري نو براي بهبود آن کرد. همين چند وقت پيش بود که با هياهوي بسيار، تحريک بازار خودرو با وام 25 ميليون توماني، آرامشي چند روزه را به خطوط توليد خودروسازان برگرداند اما اين مسکن هم تنها چند روزي بيشتر دوام نياورد و آنگونه که خودروسازان ميگويند، هنوز اوضاع و احوالشان خوش نشده است.گفتگوي خبرنگار مهر با يکي از فعالان بازار خودرو که مدتها است دو دهنه مغازه خود را به يک مغازه کوچک تبديل کرده و بخشي از نمايشگاه اتومبيلش را به فعالان حرفهاي ديگر سپرده است، حکايت از آن دارد که بازار به اين زوديها قصد ندارد از رکود خارج شود و راه تحرک را در پيش گيرد.وي مي افزايد: بسياري از همصنفان ما در حوزه خريد و فروش اتومبيل، به بازار بهمن ماه که فصل رونق خريد و فروش است، چشم اميد دارند و احتمال ميدهند شايد بازار در آن روزها که نزديک به ايام پاياني سال است و فصل سفرهاي نوروزي است، تحرکي از خود نشان دهد.
اين گفته وي، در شرايطي است که سال گذشته نيز فعالان حوزه خودرو چشم انتظار رسيدن ايام پاياني سال بودند تا بلکه رونقي را شاهد باشند و کسب و کارشان از اين کسادي خارج شود اما اين اتفاق رخ نداد و بازار همان سوت و کوري ماههاي قبلش را داشت، البته بازار خريد و فروش خودروهاي دست دوم به نسبت داغتر از خودروهاي صفر کيلومتر بود که همين امر، اين دغدغه را امسال هم بيشتر ميکند که شايد بازار باز هم رکود خود را در ماه هاي پرتقاضاي آخر سال، ادامه دهد.اما اگر پاي گفتگوي فعالان حوزه خريد و فروش خودرو براي بازار خودروهاي وامدار هم بنشينيم، آنها هم حرفهايي براي گفتن دارند. برخي ميگويند دلالاني هستند که بدون دفتر و دستک معاملاتي، اقدام به خريد و فروش خودروهاي وامدار ميکنند و البته مردم هم ترجيح ميدهند خودروي خود را بدون واسطه بفروشند تا اينکه به بنگاههاي معاملات خودرو مراجعه کنند، اين در شرايطي است که آنها ديد خوبي نسبت به خريد و فروش در بنگاهها ندارند و به نظر ميرسد فروش خودروي خود را به صورت مستقيم و بدون واسطه، بهتر ميدانند.در اين ميان اما دلالاني هم هستند که با دريافت مبالغي، خودروهاي وام دار را به صورت وکالتي خريد کرده و بعد از آن، به دليل داشتن وام 25 ميليون توماني يا از قبيل آن، خودرو را با سود به گفته خودشان 500 هزار تا يک ميليون توماني ميفروشند. يکي از افرادي که کار خريد و فروش خودروهاي وام دار را انجام ميدهد در گفتگو با خبرنگار مهر ميگويد: وقتي خودرو از سوي مشتري تحويل گرفته شد، ميتواند آن را بفروشد و ما هم البته ترجيحمان اين است که خودرويي را بخريم که حداکثر وام خودرو يعني 20 تا 25 ميليون تومان را داشته باشد، چراکه راحت تر هم ميتوانيم آن را در بازار آب کنيم. وي ميافزايد: معمولا سودي که براي اين خودروها ميتوان متصور شد، 500 هزار تا يک ميليون تومان است و در نادر مواردي مثل خودروي پارس يا تندر، ميتوان تا يک ميليون و 200 هزار تومان هم سود برد که در شرايط کنوني بازار، شايد سود معقولي باشد اما ترجيح ما اين است که بتوانيم خودروهايي را خريداري کنيم که راحتتر هم در بازار بفروشيم.به هرحال، بازار خودروهاي داخلي اين روزها حال و هوايي متفاوت از سالهاي قبل دارد. کمتر کسي ميتواند آينده پررونقي براي اين بازار متصور شود، البته آمار توليد هم افت را نسبت به برنامه نشان ميدهد و آنگونه که مجتبي خسروتاج، قائممقام وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده است، تاکنون خودروسازان 350 هزار دستگاه خودرو از برنامه توليد عقب هستند. البته شايد اگر هم توليد کنند، باز هم خودروهاي انباري تعدادشان زياد و همين امر، براي خودروسازان دردسرساز شود؛، چراکه بعيد به نظر ميرسد دولت به اين زوديها مسکن ديگري براي بازار خودرو داشته باشد.
∎