شناسهٔ خبر: 10178309 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهیدی با صدور پیامی اعدام شیخ نمر را محکوم کرد

تهران- ایرنا- رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با صدور پیامی اعدام شیخ نمرباقرالنمر را محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از بنیادشهید، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی شهیدی ضمن محکوم کردن اعدام «آیت الله نمر باقر النمر» روحانی برجسته عربستان تأکید کرد:عمل جنایتکارانه و ضد بشری حکمرانان عربستان سعودی در اعدام روحانی برجسته دینی و سیاسی نشان ازضعف حکومت آل سعود درمقابل شکست های پیاپی آنان درسطح منطقه و شکل گیری موج آزادی خواهی مردم عربستان است.
متن پیام حجت الاسلام والمسلمین شهیدی به شرح زیر است:
بسم ربّ الشّهداء والصّدیقین
عمل جنایتکارانه و ضد بشری حکمرانان عربستان سعودی در اعدام روحانی برجسته دینی و سیاسی « شیخ نمر» و 46 نفر از افراد بی گناه، نشان از ضعف و زبونی حکومت آل سعود در مقابل شکست های پیاپی آنان درسطح منطقه و نیز شکل گیری موج آزادی خواهی مردم عربستان به ویژه شیعیان است.
اقدامات جنایتکارانه عربستان سعودی درسرکوب و اعدام منتقدینی که تنها خواسته های آنان رفع تبعیض و توجه به حقوق اولیه شیعیان است، درحالی شدت می گیرد که چندی پیش، این حکومت با حمایت قدرت های غربی جنایتکار به عنوان رئیس بخش مشورتی حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد.
نقض آشکارحقوق بشر و اعمال فشار به شیعیان و آزادیخواهان در کشورهای منطقه توسط حکومت عربستان، با هدف تشدید سیاست طایفه گری که حکام عربستان با حمایت غربی ها بر آن تأکید دارند، صورت می گیرد.
بدون شک عالمان دینی اهل تسنن و تشیع و مردم مسلمان منطقه با آگاهی بیشتری که از پیام شهادت مظلومانه شیخ نمر و سایر شهدا می گیرند، هوشیارتر از گذشته متوجه نقش مزورانه حکومت سعودی، خواهند شد.
اینجانب ضمن اعلام محکومیت این اقدام ضد بشری، شهادت روحانی مجاهد و 46 متهم بی گناه دیگر را به مسلمانان جهان و خانواده های بزرگ و داغدار ایشان تبریک و تسلیت عرض می نمایم.
سیدمحمدعلی شهیدی
رژیم عربستان سعودی با وجود اعتراضات فزاینده جهان اسلام به حکم اعدام شیخ «نمرباقرالنمر» مجتهد شیعه و فعال حقوق بشرعربستانی، این روحانی مبارز را به اتهامات واهی به شهادت رساند.
«شیخ نمر باقر النمر» روحانی شیعی برجسته عربستانی، در سال 1379 هجری قمری مصادف با 1968 میلادی، در شهر «العوامیه» در استان القطیف در شرق عربستان در خانواده ای اهل علم و دین، به دنیا آمد.
نخستین بازداشت شیخ نمر به ماه می 2006 میلادی بازمی گردد، هنگامی که شیخ به محض بازگشت از سفر کوتاه مدتش به بحرین و بازگشت به عربستان به دلیل مشارکت در همایشی بین المللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. اتهام شیخ این بود که در این همایش، درعریضه ای، از رژیم سعودی خواسته بود به «قبرستان بقیع» رسیدگی کرده، مذهب «تشییع» را به رسمیت شناخته و شیوه های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.
بازداشت مجدد شیخ نمر، به 23 آگوست 2008 میلادی بازمی گردد که در شهرالقطیف به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. این باراتهام شیخ برای بازداشت بنابر ادعای رژیم سعودی درخواست ازشیعیان مناطق شرقی عربستان برای آماده شدن به منظور دفاع از خود و جامعه خویش بود.
این روحانی برجسته عربستانی یک بار دیگر در مارس 2009 میلادی بازداشت شد که البته آخرین بازداشت وی نبود و شیخ نمر بار دیگر در سال 2012 بازداشت شد و در 15 اکتبر 2014 (23 مهرماه سال 93) به اتهام انتقاد از رژیم سعودی به اعدام محکوم شد که بر اساس اعلام وزارت عربستان سعودی این حکم اجرا شده است.
به گزارش ایرنا، وزارت کشورعربستان با انتشاربیانیه ای اعلام کرد که 47 نفر از شهروندان عربستانی صبح امروز -شنبه- در 12 منطقه عربستان اعدام شدند.
درمیان فهرست اسامی اعدام شدگان، شهید شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته و رهبر شیعیان عربستان نیز قرار دارد.
شهید شیخ نمر یکی از برجسته ترین زندانیان سیاسی عربستان است که در 23 مهر 1393 به اتهام انتقاد از حکومت عربستان به اعدام محکوم شد.
دادگاه تجدید نظر ودیوان عالی عربستان چندی پیش حکم اعدام شهید شیخ نمرباقرالنمر را تایید کردند که این مساله مورد اعتراض علما، اندیشمندان و سازمان های اسلامی و بین المللی قرار گرفت.
اجتمام/1724

نظر شما