طي چند سال گذشته توليد و عرضه بنزين پتروشيميها بهعنوان متهم اصلي آلايندگي هواي كلانشهرها اعلام و انتظار ميرفت تا پس از حذف اين بنزين از چرخه سوخترساني كشور و گسترش توزيع بنزين يورو 4از شدت آلايندهها در هواي شهرهاي بزرگ كاسته شود.
افزايش تعداد روزهاي داراي هواي پاك در سال گذشته نيز موجب تقويت پايههاي اين گمانهزني شد اما تشديد آلايندگي هواي تهران و برخي ديگر از كلانشهرها در چندماه گذشته موجب ترديد در مورد تأثير عرضه بنزين يورو 4و پاك در كاهش آلايندگي هوا يا برخي شبهات مبني بر رعايت نشدن استانداردها و يا ضعف نظارت بر واردات و عرضه بنزين يورو 4و پاك توسط سازمان ملي استاندارد ايران شد.حتي برخي خبرها حاكي از ناهمخواني بنزين وارداتي وزارت نفت با استاندارد تكليفي 4904مصوب شورايعالي استاندارد است.
درصورتي كه بنزين پتروشيمي را متهم اصلي آلايندگي هواي كلانشهرها تلقي كنيم، تشديد آلايندگي هوا بيانگر اين واقعيت است كه با قطع توزيع اين نوع بنزين و جايگزيني آن با بنزين يورو4و پاك، يا مسئولان در مورد ميزان آلايندگي بنزين پتروشيميها اغراق كرده و يا اينكه بنزين وارداتي هنوز از استاندارد يورو4داراي عدد اكتان 91و بنزين پاك با عدد اكتان 90نرسيده است؟!
حذف بنزين پتروشيميها و افزايش تدريجي واردات و عرضه بنزين يورو4، يورو5 و پاك ازجمله سازوكارهايي است كه طي 2سال اخير براي كاهش آلايندگي هواي كلانشهرها مدنظر مسئولان قرار گرفت و هيأت دولت با صدور مصوبهاي خطاب به وزارت نفت خواستار واردات بنزين صرفا با استاندارد يورو 4اتحاديه اروپا شد. با اين روند هرگونه واردات بنزين با استاندارد يورو 2در قراردادهاي جديد ممنوع و مقرر شد تا بنزين پاك علاوه بر جايگاههاي كلانشهرهاي تهران، كرج و تبريز در شهرهاي اراك و اصفهان و بهتدريج در اغلب كلانشهرها توزيع شود اما اين اقدامات نيز براي رفع آلودگي هواي كلانشهرها مؤثر نبوده است.
تشديد آلودگي هواي كلانشهرها موجب شده تا ايسنا از جلسه امروز بعد از ظهر كميسيون انرژي مجلس براي بررسي موضوع آلودگي هوا و واردات بنزين خبر دهد جلسهاي كه در آن مسئولين و كارشناسان وزارت نفت و سازمان حفاظت محيطزيست و سازمان ملي استاندارد، سازمان بازرسي كل كشور، ديوان محاسبات و مركز پژوهشهاي مجلس نيز حضور خواهند داشت.
همچنين يك عضو كميسيون انرژي مجلس به تسنيم اعلام كرد، بنزينهاي وارداتي نهتنها استاندارد يورو ۴ ندارد بلكه حتي يورو ۲ هم نيست و تمام ادعاها خلاف واقع است.
مهدي موسوينژاد با انتقاد از بنزينهاي وارداتي و رويكرد سازمان حفاظت محيطزيست افزود: تمام ادعاهاي طرح شده مبني بر آلايندگي بنزينهاي پتروشيمي و يورو 4بودن بنزينهاي وارداتي خلاف واقع است. متأسفانه مسئولان ذيربط و سازمان استاندارد مداركي دال بر استاندارد بودن بنزينهاي وارداتي به نمايندگان ندادهاند. از طرق مختلف به اسنادي دست يافتهايم كه نشان ميدهد اين بنزينها حتي يورو 2هم نيست. همچنين متأسفانه رفتارهايي كه درباره بنزينهاي پتروشيمي صورت گرفت بازي سازمان محيطزيست و نامناسب بوده است.
وي گفتههاي معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيطزيست درباره بنزينها را خلاف واقع دانست و افزود: دليلي ندارد بخواهيم بنزيني وارد كنيم كه از بنزينهاي داخلي نيز آلودهتر باشد و اگر اين آلودگي هوا بهعلت بنزين پتروشيمي بود، پس چرا ادامه يافته است؟ مسئولان ذيربط در اين خصوص به كميسيونهاي انرژي، اصل نود و بهداشت و درمان گزارشهاي خود را ارائه دادهاند. همچنين درخواست تحقيق و تفحص از سازمان حفاظت محيطزيست را در كميسيون انرژي تصويب كرديم اما هنوز در صحن علني به تصويب نرسيده كه اميدواريم با نظر مثبت مجلس اين مهم انجام شود.
سخنگوي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي نيز از بررسي موضوع كيفيت بنزينهاي وارداتي در جلسات آتي كميسيون انرژي خبر داد و به خانه ملت گفت: با توجه به شنيده شدن اخباري مبني بر اينكه بنزينهاي وارداتي به كشور داراي استاندارد يورو 4نيست كميسيون انرژي مجلس از مدتها قبل پيگيريهايي در اين خصوص انجام داده است.
حسين اميري خامكاني درباره وضعيت كيفيت بنزينهاي وارداتي به كشور افزود: در جلساتي كه با حضور كارشناسان وزارت نفت، دستگاههاي نظارتي و سازمان ملي استاندارد در كميسيون انرژي مجلس برگزار شده، موضوع استاندارد بنزينهاي وارداتي بررسي شده اما بايد توجه داشت گزارشهايي بهصورت شفاهي در كميسيون انرژي مجلس ارائه شده و بيانگر اين موضوع است كه بنزينهاي وارداتي از تيرماه سال 93به بعد داراي استاندارد يورو 4است. وي تأكيد كرد، دستگاههاي نظارتي اعلام كردهاند كه حتي يك تا 2مورد از محمولههاي بنزين وارداتي كه داراي استاندارد لازم نبودند، ارجاع داده شده است.
∎