شناسهٔ خبر: 10038316 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تعداد نامزدها بیش از 2 برابر مجلس نهم

رکوردشکنی عجیب‌ ثبت‌نام انتخابات مجلس

در میانه اظهارنظرهای مخالف و موافق در مورد تکثر شمار ثبت‌نام‌کنندگان برای حضور در انتخابات مجلس دهم، به نظر می‌رسد این انتخابات رکورد تعداد داوطلبان کاندیداتوری را با اختلاف زیادی در میان تمام ادوار مجلس در تاریخ جمهوری اسلامی شکسته است.

صاحب‌خبر -

 ثبت‌نام داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس دهم روز گذشته به پایان رسید و با ثبت‌نام حدود 12 هزار نفر، رکورد شمار کاندیداهای بالقوه انتخابات مجلس در تمام ادوار قوه مقننه در تاریخ جمهوری اسلامی شکسته شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، هرچند هنوز شمار قطعی و نهایی داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس اعلام نشده است، اما در ساعات پایانی شب گذشته دبیر ستاد انتخابات کشور به خبرنگاران گفته بود  که تا ساعت 22 و 30 دقیقه، 11 هزار و 992 نفر در انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نام نویسی کرده‌اند. بنابر این به نظر می‌رسد تا ساعت 24 شب گذشته این آمار دست کم به 12 هزار نفر رسیده و رکورد ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شکسته شده باشد.

آن‌گونه که ایرنا گزارش داده است، رکورد بالاترین ثبت نام که پیش از این در اختیار مجلس هفتم بود، با این آمار به نام مجلس دهم ثبت خواهد شد.

نگاهی به روند نام نویسی در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1390، پنج هزار و 395 داوطلب نام نویسی کردند، در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز که در سال 1386 برگزار شد، هفت هزار و 600 نفر داوطلب نام نویسی کردند. در سال 1382 نیز در هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هشت هزار و ‎ 172 داوطلب برای کسب ‎ 290کرسی مجلس در سراسر کشور نام نویسی کردند.

همچنین در انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1378، 6 هزار و ‎860 نفر برای نمایندگی مجلس ثبت نام کردند. انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در سال ‎ 1374برگزار شد، در این انتخابات در مجموع پنج هزار و ‎ 366نفر نام نویسی کردند. در سال 1370 نیز که انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد 3 هزار و 233 داوطلب ثبت نام کردند.

در انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1366، یک هزار و 999 نفر داوطلب نام نویسی و برای رسیدن به 270 کرسی بهارستان با یکدیگر رقابت کردند. همچنین هزار و 592 نفر در سال 1362 داوطلب حضور در انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی بودند که در 193 حوزه انتخابیه با یکدیگر به رقابت پرداختند. انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی اسفند سال 1358 برگزار شد که در این انتخابات سه هزار و 694 نفر داوطلب نام نویسی کردند تا در 193 حوزه انتخابیه و برای کسب 270 کرسی مجلس با یکدیگر رقابت کنند.

ادامه مسیر تا روز انتخابات
روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از صبح امروز - شنبه- در هیات هایی اجرایی حوزه های انتخابیه سراسر کشور آغاز شده است. بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی تا چهاردهم دی ماه ادامه خواهد داشت و در صورت رد صلاحیت داوطلبان در هیات های اجرایی فرمانداران مراتب را تا 15 دی ماه به آنها ابلاغ می کنند.

همچنین زمان اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده به نتایج بررسی صلاحیت هیات های اجرایی 16تا 19 دی ماه است و به شکایات و بررسی صلاحیت ها از سوی هیات نظارت استان 20 تا 26 دی ماه رسیدگی می شود.

دریافت شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده و اظهارنظر قطعی و نهایی شورای نگهبان درمورد تمامی داوطلبان و اعلام قطعی اسامی به مراکز حوزه های انتخابیه توسط وزارت کشور نیز از 27 دی تا 16 بهمن ماه خواهد بود.

زمان دریافت شکایت از داوطلبانی که در مراحل قبل تایید اما در شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند از 17 تا 19 بهمن ماه است و این نهاد از 20 تا 26 بهمن به شکایات رسیدگی می کند.

اسامی قطعی نامزدها نیز 27 بهمن ماه به وزارت کشور اعلام می شود و فرمانداری ها اسامی آنان را 28 بهمن ماه منتشر می کنند.

تبلیغات انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از 29 بهمن ماه آغاز و تا پنج اسفندماه ادامه خواهد داشت.

نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز ششم اسفند ماه 94 ممنوعیت تبلیغات خواهند داشت و هفتم اسفند نیز شاهد برگزاری انتخابات خواهیم بود.

برچسب‌ها:

نظر شما