شناسهٔ خبر: 10029586 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

انتقاد آیت الله جنتی ومحمد یزدی از افزایش تعداد نامزدها

وزارت کشور: نگران نیستیم

صاحب‌خبر -

آیت‌الله احمد جنتی و آیت‌الله محمد یزدی دبیر و عضو شورای نگهبان از افزایش آمار ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ابراز نگرانی کردند. بعد از اتمام نام‌نویسی داوطلبان شرکت در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و شکسته شدن رکورد ثبت نام‌ها با 801 متقاضی، آیت‌الله محمد یزدی رئیس فعلی مجلس خبرگان رهبری- که خود نیز برای انتخابات خبرگان نامزد شده است- در نهمین جلسه هیأت رئیسه این نهاد گفت: 800 نفر برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند که به نظر می‌رسد اهداف دیگری پشت پرده این نام‌نویسی‌هاست بنابراین باید مراقب بود. وی با بیان اینکه «اعضای مجلس خبرگان باید دارای شرایطی از جمله قدرت تشخیص فقیه لایق  باشند»، گفت: با این حال نام‌نویسی برای این مجلس در قانون آزاد است و حتی دیدیم خانمی با وضعیت حجاب نامناسب برای این مجلس ثبت‌نام کرد؛ مسئولان اعلام می‌کنند ثبت‌نام آزاد است و مشکلی وجود ندارد ولی این وضعیت مناسبی نیست. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه «مردم باید توجه کنند که چه افرادی را برای عضویت در خبرگان انتخاب می‌کنند»، گفت: وضعیت حساسی بر این مجلس حاکم است و مردم هم باید حساسیت لازم را داشته باشند.
یک روز بعد از این اظهارات، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و یکی از نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران از افزایش شمار داوطلبان برای دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ابراز نارضایتی کرد و گفت: متأسفانه آمار ثبت‌نامی‌ها مدام در حال افزایش است، آمار ثبت‌نام کاندیداهای خبرگان رهبری بالا رفته است؛ آمار ثبت‌نامی‌های مجلس هم بالا رفته و همچنان در حال افزایش است؛ این موضوع برای بنده بسیار مبهم است، آیا واقعاً افرادی که در انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند، خودشان را مجتهد می‌دانند؟ آیا بین خودشان و خداوند معتقدند که اجتهاد دارند؟
وی افزود: برخی از این کاندیداهای خبرگان رهبری اگر یک عبارت عربی به دست‌شان بدهید، نمی‌توانند آن را درست بخوانند؛ حتی نمی‌توانند قرآن را هم به درستی بخوانند؛ اگر یک کتاب عربی به دست این افراد بدهید، نمی‌توانند آن را بخوانند. بنابراین چرا در انتخابات ثبت‌نام و برای ما زحمت درست می‌کنند؟ اظهاراتی که واکنش عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و متولی برگزاری انتخابات را به دنبال داشت. وزیر کشور روز گذشته و در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور در واپسین روز ثبت نام، نگرانی‌ها در این باره را وارد ندانست و گفت: اگر من هم نگران بودم، از کسانی که در این انتخابات شرکت کرده‌اند، تشکر نمی‌کردم. هر چه تعداد کاندیداها بیشتر باشد، امکان انتخاب مردم بیشتر می‌شود. اصل و نص شرکت در انتخابات کار خوبی است؛ اگر کسی احساس می‌کند که اشخاص شرکت کننده در انتخابات پشت پرده‌ای دارند، باید آن را به دستگاه‌های مربوطه مثل وزارت اطلاعات ارجاع دهد.
حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور نیز بعد از ظهر دیروز در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور در واکنش به سؤالی در این باره گفت: مردم ما فرهیخته هستند و معمولاً به درخواست‌های مسئولان توجه دارند. رهبری بر حماسه سیاسی تأکید کردند و رئیس جمهوری هم گفت هر کسی در خود این توان را می‌بیند، برای مجلس شورای اسلامی به صحنه بیاید. این رشد در پاسخ به درخواستی است که مسئولان کشور داشتند.
 

نظر شما