شناسهٔ خبر: 10029019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

آيت‌الله جنتي در نماز جمعه تهران:

آمار ثبت‌نام مجالس خبرگان و شوراي اسلامي بالاست

صاحب‌خبر -

آيت‌الله احمد جنتي دبير شوراي نگهبان، در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران با بيان اينكه ملاك ما در انتخابات مجلس خبرگان و شوراي اسلامي اجراي قانون و برگزاري انتخابات در سلامت و آزادي كامل است، گفت: متاسفانه آمار ثبت‌نامي‌ها چه در خبرگان و چه در مجلس شوراي اسلامي بسيار بالا رفته است. سوال ما اين است كه آيا همه كساني كه براي انتخابات خبرگان ثبت‌نام كردند خود را مجتهد مي‌دانند؟ يا كساني كه حتي يك صفحه به زبان عربي نمي‌توانند قرائت كنند با چه انگيزه‌يي ثبت‌نام كرده‌اند چرا اين‌طور اين افراد زحمت درست مي‌كنند.
به گزارش ايسنا، آيت‌الله جنتي در خطبه اول نماز جمعه تهران با‌اشاره به برخي اظهارنظر‌ها در رابطه با تاييد صلاحيت‌ها خاطرنشان كرد: بعضي‌ها مي‌گويند صلاحيت‌ها را بايد به انتخاب و راي مردم واگذار كنيم و اگر مردم به كسي راي دادند صلاحيتش تاييد شده است؛ اين حرف يعني قانون هيچ است. چنين كاري را هيچ جاي دنيا انجام نمي‌دهند و سابقه ندارد. در ايران شوراي نگهبان است و در جاهاي ديگر نهادها و مراجع ديگري براي تاييد صلاحيت‌ها وجود دارد.
وي ادامه داد: برخي توقع دارند حالا كه شوراي نگهبان مي‌خواهد نظارت كند همه را يك‌بار تاييد كند، اما مساله حق‌الناس مطرح است. وي گفت، فوكوياما پژوهشگر و تاريخ‌نگار ژاپني‌الاصل و تبعه امريكا معتقد است شوراي نگهبان به‌عنوان مظهر قوام و دوام ولايت فقيه بايد حذف شود و با يك رفراندوم از بين برود و تا وقتي كه شوراي نگهبان وجود دارد نظارت استصوابي از بين نمي‌رود؛ اينها چنين عقايدي را دنبال مي‌كنند و ما بايد مراقب باشيم.
دبير شوراي نگهبان در‌خصوص انتخابات مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي و بااشاره به ثبت‌نام تعداد قابل‌توجهي از افراد براي شركت در اين دو انتخابات گفت: مساله انتخابات بسيار مهم است و عزت اسلام و مسلمين و افتخار ما در آن است، ما بايد تلاش كنيم تا انتخاباتي سالم و توام با امنيت برگزار شود. اختلافات در اين زمينه نبايد اثرگذار باشد و هر كسي بايد بتواند به كسي كه مايل است راي دهد.
جنتي ادامه داد: آنها كه در فتنه سكوت كردند و با عناوين مختلف از آنها حمايت و گاه‌به‌گاه دفاع مي‌كنند؛ آدم‌هاي اينجوري كه درست دارند در زمين امريكا بازي مي‌كنند 22بهمن مردم به آنها پاسخ خواهند داد. اين افراد به صلاح‌شان نيست از مردم جدا شوند. سعي كنند ‌سازي غير از آنچه مردم مي‌خواهند، نزنند.
وي در ادامه بااشاره به نمازگزاران تهراني حاضر در نماز جمعه يادآور شد كه مردم هم همين‌ها هستند. مگر مردم ديگر چه كساني مي‌خواهند باشند و با تاكيد بر رعايت قانون در انتخابات خاطرنشان كرد: ما به‌دنبال اجراي صحيح قانون و برگزاري انتخابات در سلامت و آزادي كامل هستيم، اگر از قانون تجاوز كرديم اعتراض كنيد. اما وقتي قانون را رعايت مي‌كنيم و رهبري هم بر آن تاكيد دارند ديگر كسي حق اعتراض ندارد.

برچسب‌ها:

نظر شما