شناسهٔ خبر: 10028919 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

با پایان یافتن ثبت نام‌ها مشخص شد

استقبال گسترده داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان و شورای اسلامی

صاحب‌خبر -

بخش خبری: آخرین روز نام نویسی از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و داوطلبان نمایندگی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حالی به پایان رسید که بنا بر اعلام وزارت کشور در این دوره برخلاف دوره‌های گذشته؛شاهد استقبال گسترده داوطلبان نمایندگی در هر دو مجلس بوده ایم.
در همین رابطه رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه پرونده داوطلبان انتخابات دور پنجم مجلس خبرگان با ثبت نام 801 نفر بسته شد،گفت: البته هنوز مشخص نیست چه تعداد می‌توانند به حضور در رقابت انتخاباتی امیدوار باشند.
محمد حسین مقیمی با بیان اینکه شاهد سیر صعودی تعداد ثبت نام کنندگان برای داوطلبی خبرگان در روزهای مشخص شده بودیم، افزود: این سیر صعودی به گونه‌ای بود که در روز آخر تعداد ثبت نام کنندگان به 295 نفر رسید.
وی با اشاره به اینکه بیش از 11 هزار نفر نیز برای انتخابات مجلس نام نویسی کرده‌اند،تصریح کرد:کار نام نویسی از داوطلبان مجلس شورای اسلامی در 207حوزه اصلی و در ستاد انتخابات وزارت کشور انجام گرفت.
مقیمی به تعداد داوطلبان طی دوره‌های مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: در انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی سه هزار و 694 نفر و در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی هشت هزار و 172 نفر برای نمایندگی مجلس نام نویسی کردند.
وی ادامه داد: در انتخابات هشتمین و نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز به ترتیب شاهد نام نویسی هفت هزار و 600 نفر و پنج هزار و 283 نفر بودیم اما در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیش از 11 هزار نفر نام نویسی کردند.
همچنین در ادامه نام نویسی از داوطلبان مجلس شورای اسلامی در ستاد انتخابات کشور و 207 حوزه انتخابیه در سراسر کشور علی لاریجانی، فاطمه رهبر،قدرت‌الله علیخانی،علیرضا محجوب، مرتضی مبلغ، مسعود پزشکیان،سید محمود علیزاده طباطبایی، غلامعلی رجایی، محمد ناظمی اردکانی، نجفقلی حبیبی، علی محمد نمازی، اشرف بروجردی، احمد حکیمی‌پور، سهیلا جلودارزاده، محمدرضا تابش،هرمیداس باوند،حمیدرضا حاجی بابایی، مجتبی ذالنوری، یحیی آل اسحاق،محمد سلیمانی، سیدمحمد اندرزگو، اکبر اعلمی، احمد خرم، عابد فتاحی، زهره الهیان، محمد نبی حبینی، قاسم شعله سعدی، محسن رهامی محسن و فاطمه هاشمی رفسنجانی و مصطفی معین در ستاد انتخابات کشور حضور یافته و برای کاندیداتوری مجلس دهم ثبت نام کردند.
همسر‌آیت‌الله هاشمی: فرزندانم رد صلاحیت شوند هیچ واکنشی نخواهم داشت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تیک، خانم عفت مرعشی همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: فرزندانم رد صلاحیت شوند هیچ واکنشی نخواهم داشت.
خبرگزاری مهر نیز طی گزارشی نوشت: همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که همراهی فرزندانش برای ثبت نام در انتخابات مجلس به وزارت کشور آمده بود در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که اگر فرزندانتان رد صلاحیت شوند واکنش شما چه خواهد بود؟ گفت: آقای جنتی صاحب عقل هستند هرکاری خواستند انجام می‌دهند.
وی گفت: یکبار آقای هاشمی را رد صلاحیت کرد ایرادی هم نداشت. ما خودمان را می‌شناسیم.
دیروز، در آخرین روز ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، محسن هاشمی و فاطمه هاشمی، فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با مراجعه به وزارت کشور برای نمایندگی مجلس ثبت نام کردند.
افزایش 65 درصدی داوطلبان مجلس نسبت به دوره گذشته
وزیر کشور نیز از افزایش 65 درصدی داوطلبان مجلس نسبت به دوره قبل خبر داد و گفت: بر اساس آمار ثبت نام کنندگان برای دست یافتن به هر کرسی مجلس شورای اسلامی، 30 نفر رقابت می‌کنند.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی ضمن تشکر از هیات‌های اجرایی و نظارت به ویژه کارمندان وزارت کشور برای انجام فرآیند ثبت‌نام‌ها، گفت: 20 درصد از ثبت‌نام افراد در مجلس شورای اسلامی و 22 درصد از ثبت‌نام مجلس خبرگان در وزارت کشور انجام شده است.
وی با ارائه آماری در خصوص میزان ثبت‌نام‌ها در مجلس خبرگان، گفت: در دوره چهارم مجلس خبرگان 493 نفر نامزد شده بودند و در دوره فعلی که دوره پنجم مجلس خبرگان است، 801 نفر نامزد شده‌اند که نمایانگر رشد 62 درصدی ثبت‌نام‌ها برای نامزدی مجلس خبرگان و نشان‌دهنده شور، نشاط و مشارکت افراد است.
رحمانی‌فضلی ادامه داد: بر این اساس برای 88 کرسی مجلس خبرگان برای هر کرسی 10 نفر رقابت می‌کنند. وی در خصوص نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در مجلس نهم، پنج هزار و 283 نفر نامزد شده بودند، که ثبت نام داوطلبان در دهمین دوره؛نمایانگر رشد 65 درصدی داوطلبان مجلس نسبت به دور قبل است.
وزیر کشور ادامه داد: بر این اساس برای دست یافتن به هر کرسی مجلس شورای اسلامی، 30 نفر رقابت می‌کنند.
رحمانی‌فضلی در خصوص مشارکت زنان در انتخابات مجلس نیز گفت: مشارکت زنان نسبت به دوره قبل، برای حضور در انتخابات از هشت درصد به 11 درصد افزایش یافته که نمایانگر رشد سه درصدی حضور زنان در انتخابات است.
وی تصریح کرد: 73 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان زیر 50 سال هستند که این رقم در دور قبل حدود 57 درصد بود.
وزیر کشور همچنین از ثبت‌نام 20 نفر از اقلیت‌های مذهبی در انتخابات مجلس خبر داد و گفت: 560 نفر از نمایندگان ادوار نیز برای حضور در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده‌اند.
نام نویسی بیش از 2 هزار داوطلب در حوزه انتخابیه تهران
استاندار تهران از نام نویسی بیش از 2 هزار داوطلب نمایندگی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران خبرداد و گفت: علاوه بر این بیش از 200 داوطلب مجلس شورای اسلامی نیز در سایر حوزه‌های انتخابیه استان ثبت نام کردند.
سید حسین هاشمی در حاشیه حضور در ستاد انتخاباتی فرمانداری تهران و بررسی فرایند ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: 176 داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان رهبری نیز در حوزه انتخابیه استان تهران نام نویسی کرده‌اند.
وی با بیان اینکه شمار داوطلبان نام نویسی شده برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری بیش از 10برابر تعداد کرسی‌های استان تهران در این مجلس است تصریح کرد: حضور این تعداد داوطلب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزاری یک انتخابات شاداب و پرشور را نوید می‌دهد.
استاندار تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه اجرای دیگر مراحل برگزاری انتخابات با همین روال انجام شود خاطر نشان کرد: اطمینان دارم مردم در هفتم اسفند ماه حماسه سیاسی دیگری را رقم خواهند زد.
هاشمی با اشاره به اینکه تعداد داوطلبان ثبت نام شده برای انتخابات مجلس شورای اسلامی بیش از 60درصد افزایش نسبت به دوره قبل را نشان می‌دهد گفت: این افزایش آمار در حوزه انتخابیه استان تهران نیز صدق می‌کند.
استاندار تهران در پاسخ به سئوالی مبنی برارزیابی شمار بالای داوطلبان نام نویسی‌کننده افزود: تا زمانی که احزاب دارای پایگاه مردمی در کشور حضور و فعالیت دارند، حضور گسترده داوطلبان برای شرکت در اتتخابات امری طبیعی است.
وی تاکید کرد: برگزاری انتخابات در ایران اسلامی یک حرکت کاملا مردمی است که از همه احزاب و گروههای سیاسی در آن شرکت می‌کنند و امیدوارم با تشکیل احزاب واقعی در آینده ساماندهی مناسبی در تعداد داوطلبان انتخابات صورت گیرد.
وی یادآور شد: از امروز صبح (شنبه پنجم دی ماه) کار بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود.
هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر ثبت نام افراد عضو احزاب منحله در انتخابات نیز تاکید کرد: ثبت نام داوطلبان وابسته به احزابی که از وزارت کشور مجوز فعالیت دارند، مانعی ندارد اما براساس قانون وضعیت احزابی که مجوز فعالیت ندارند و منحله هستند مشخص است و نیازی به توضیح ندارد.
وی خاطر نشان کرد: همه افراد حتی کسانی که با انقلاب هم سرخوشی ندارند توانایی رای دادن دارند و باید در انتخابات شرکت کنند. وی گفت: در فرآیند تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات قانون صراحت دارد و براساس آن عمل می‌شود.
لازم به ذکر است که استان تهران دارای 16 کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری و 35 کرسی در مجلس شورای اسلامی است.
هفته آینده روند احراز شرط علمی داوطلبان خبرگان اعلام می‌شود
سخنگوی شورای نگهبان گفت: هفته آینده روند احراز شرط علمی داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، از سوی فقهای شورای نگهبان اعلام می‌شود.
نجات‌الله ابراهیمیان درباره ثبت‌نام کنندگانی که در آزمون علمی خبرگان رهبری شرکت نکرده‌اند، گفت: هنوز موعد بررسی صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری آغاز نشده و هفته آینده با آغاز فرایند احراز صلاحیت‌ها، روند احراز شرط علمی اعلام می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه «تشخیص روش احراز شرط علمی داوطلبان، با فقهای شورای نگهبان است»، گفت: اینکه در یک ماهی که برای احراز صلاحیت‌ها پیش رو داریم به چه شیوه‌ای، شرط علمی داوطلبان خبرگان رهبری احراز شود، بسته به نظر فقهای شوراست.
ابراهیمیان همچنین در پاسخ به سئوالی درباره امکان تغییر حوزه انتخابیه از سوی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری بعد از ثبت‌نام، گفت: در قانون انتخابات مجلس خبرگان، بحث مربوط به تغییر حوزه به صورت محدود پیش‌بینی شده است.
وی در این باره توضیح داد: تبصره ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری مقرر کرده است، در استان‌هایی که تعداد کاندیداها تنها به تعداد نیاز یا کمتر است، نامزدهای تایید صلاحیت شده می‌توانند ظرف 48 ساعت از سایر استان‌ها به یکی از این استان‌ها تغییر محل دهند.
ابراهیمیان افزود: نامزدهای تایید صلاحیت شده در صورت تمایل به تغییر حوزه، به این منظور و با رعایت آنچه در آیین‌نامه مزبور آمده، باید به محل ثبت نام خود مراجعه کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما