شناسهٔ خبر: 10027252 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

وزیر کشور در بازدید از ستاد انتخابات کشور:

تأييد صلاحيت‌ها حول محور قانون خواهد بود

روزنامه جوان

وزير كشور از همه گروه‌ها، جريان‌ها و حاميان نامزدها خواست از طرح مسائل شبهه‌انگيز، نااميدكننده و مواردي كه فضاي انتخابات را ناآرام مي‌كند، بپرهيزند.

صاحب‌خبر -
وزير كشور از همه گروه‌ها، جريان‌ها و حاميان نامزدها خواست از طرح مسائل شبهه‌انگيز، نااميدكننده و مواردي كه فضاي انتخابات را ناآرام مي‌كند، بپرهيزند.
به گزارش فارس، عبدالرضا رحماني‌فضلي وزير كشور پس از بازديد از ستاد انتخابات کشور با حضور در جمع خبرنگاران طي سخناني با اشاره به اتمام ثبت‌نام از داوطلبان پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري افزود: در پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري 801 نفر ثبت‌نام كردند. اين در حالي است كه در دوره چهارم حدود 493 نفر ثبت‌نام كرده بودند كه در اين دوره شاهد افزايش حضور 62 درصدي داوطلبان هستيم.
وزير كشور تصريح كرد: با توجه به ثبت‌نام 801 نفر در انتخابات خبرگان براي 88 كرسي خبرگان رهبري تعداد 10 نفر به رقابت مي‌پردازند. وزير كشور در ادامه سخنان خود با اشاره به آمار ثبت‌نام‌كنندگان دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: بر اساس آخرين آمار تا 9 صبح دیروز تعداد 8 هزار و 736 نفر در دهمين دوره انتخابات مجلس ثبت‌نام كردند. اين در حالي است كه در نهمين دوره انتخابات مجلس 5 هزار و 283 نفر ثبت‌نام كرده بودند كه ما در اين دوره شاهد افزايش 65 درصدي حضور داوطلبان هستيم. بر اساس اين آمار نيز براي هر كرسي نمايندگي مجلس تعداد 30 نفر به رقابت خواهند پرداخت.
وي با بيان اينكه مشاركت زنان در اين دوره نسبت به دوره قبل از 8 درصد به 11 درصد افزايش يافته است، اضافه كرد: همچنين 73 درصد از ثبت‌نامي‌ها در دهمين دوره انتخابات مجلس زير 50 سال هستند. اين در حالي بود كه در دوره قبل تنها 67 درصد زير 50 سال ثبت‌نام كرده بودند كه در اين دوره شاهد جوانگرايي هستيم. وزير كشور با اشاره به آمار ثبت‌نام‌كنندگان اقليت‌هاي ديني در مجلس گفت: بر اساس آخرين آمار تعداد 20 نفر به عنوان نمايندگان و داوطلبان اقليت‌هاي ديني در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام كردند.
رحماني‌فضلي تأكيد كرد: در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي بر اساس آخرين آمار حدود 560 نفر از نمايندگان ادوار در اين انتخابات ثبت‌نام كردند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه تشكيل هيئت‌هاي اجرايي آيا با مشكل مواجه شده بود يا خير، گفت: خوشبختانه با تعامل خوبي كه بين وزارت كشور و شوراي نگهبان به وجود آمده بود، در تشكيل هيئت‌هاي اجرايي مشكل خاصي پيش نيامد و با وجود دوره‌هاي گذشته شاهد اعتراض يا رفت و برگشت‌هايي نسبت به حضور افراد در اين هيئت اجرايي نبوديم و مسير تعامل و همكاري خوبي وجود دارد و مبنا بر اين بوده كه افرادي معتدل، بيطرف و مطلع انتخاب شوند. وي تأكيد كرد: بنده از همه گروه‌ها، جريان‌ها و حاميان نامزدها و غيره مي‌خواهم كه تلاش كنند فضاي آرام كشور تقويت شود و از طرح مسائل شبهه‌انگيز و مطالبي كه موجب ترويج نااميدي در بين مردم شود يا فضاي انتخابات را منجر به ناآرامي كند، بپرهيزند.
رحماني‌فضلي اضافه كرد: به يقين با تمام كساني كه برخلاف قانون عمل كرده يا اظهارنظري بدون سند و اسناد داشته باشند يا تهمت بزنند يا موجب تشويش اذهان عمومي شوند با توجه به هماهنگي با قوه قضائيه كه شعبه‌هاي خاصي هم پيرامون اين موضوع پيش‌بيني شده برخورد لازم صورت مي‌گيرد و بنده هم به عنوان وزير كشور مصمم هستم با هر گونه تخلفي برخورد جدي و قانوني صورت بگيرد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه وزارت كشور چه تمهيداتي را درباره كاهش ميزان رد صلاحيت‌ها انجام داده است، گفت: همانطور كه رئيس‌جمهور اشاره كردند همه دستگاه‌هاي مرتبط در اين زمينه به خصوص مراجع چهارگانه استعلام‌كنندگان همه حول محور قانون عمل خواهند كرد.
وزير كشور ادامه داد: اما اگر لازم باشد رايزني و پيگيري‌هايي را به منظور احقاق حقوق كساني كه احساس شود در جريان بررسي‌ها دچار مشكل شده‌اند، انجام مي‌دهيم، البته همه كانديداها به طور قانوني مي‌توانند نسبت به ردصلاحيت خود از مراجع قانوني پيگيري كنند، هيئت اجرايي هم اين مباحث را بر اساس قانون پيگيري خواهد كرد. رحماني‌فضلي در پاسخ به اين سؤال كه برخي ورود پول‌هاي كثيف را از هم اكنون به عرصه انتخابات مطرح مي‌كنند، نظر شما در اين باره چيست، اظهار داشت: مطرح كردن اينگونه مسائل بايد با مستندات و مدارك باشد و هر كسي كه اينگونه ادعاها را دارد مدارك‌و مستنداتش را به وزارت كشور ارائه كند و ما حتماً اين مسائل را پيگيري خواهيم كرد و حتي در روند بررسي صلاحيت‌ها مدنظر قرار مي‌دهيم.
وزير كشور بيان كرد: ما لايحه شفاف‌سازي منابع مالي كانديداها را تقديم مجلس كرديم كه اگر آن لايحه به تصويب برسد و به قانون تبديل شود، تمامي اينگونه مباحث در آن پيش‌بيني شده است، با اين حال اگر كسي مستنداتي مبني بر خريد و فروش رأي يا تطميع دارد به ما ارائه كند و ما حتماً با اين گونه تخلفات برخورد قانوني مي‌كنيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه برخي حضور 800 داوطلب را در انتخابات خبرگان داراي برخي شبهات مطرح كردند، نظر شما در اين خصوص چيست، گفت: ما از حضور اين تعداد داوطلب رضايت داريم و نشاط سياسي وجود دارد و هر چقدر تنوع در نامزدها بيشتر باشد، احتمال حضور مردم هم بالاتر مي‌رود.
وي در رابطه با تأمين امنيت تجمعات در كشور گفت: وزارت كشور مسئولیت تأمين امنيت تمامي تجمعات مجوزدار را بر عهده دارد و اگر تجمعي خارج از اين حيطه مثلاً در دانشگاه‌ها يا فضاهاي اينچنيني برگزار شود، مسئوليت پاي خود برگزاركنندگان يا مسئولان دانشگاه است.
رحماني‌فضلي در پاسخ به اين سؤال كه آيا براي فعاليت‌هاي انتخاباتي كاركنان دولت ممنوعيت قانوني پيش‌بيني شده است يا خير، اظهار داشت: كاركنان دولت غير از ساعات اداري مي‌توانند نسبت به فعاليت‌هاي انتخاباتي اقدام كنند و منع قانوني براي آنها پيش‌بيني نشده است.
وزير كشور خاطرنشان كرد: بر اساس قانون اعضاي هيئت‌هاي اجرايي و نظارت و كاركنان صدا و سيما حق فعاليت‌هاي انتخاباتي ندارند اما ساير دستگاه‌ها مي‌توانند در ساعت غيراداري فعاليت‌هاي انتخاباتي داشته باشند و اگر بخواهيم اين بخش يعني دستگاه‌هاي دولتي را تفكيك كنيم، قابل انجام نيست.

برچسب‌ها:

نظر شما