شناسهٔ خبر: 10016901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزارش لحظه به لحظه شبستان از آخرین روز ثبت نام انتخابات مجلس

خبرگزاری شبستان: ستاد انتخابات کشور از ساعات آغازین آخرین روز برای ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد حضور داوطلبان برای نمایندگی مجلس دهم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان مستقر در ستاد انتخابات کشور، امروز جمعه 4 دی ۹۴ آخرین روز از نام نویسی داوطلبان حضور در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی بود. آنچه در زیر می خوانید گزارش لحظه به لحظه خبرنگار شبستان از حضور داوطلبان برای نمایندگی دوره دهم مجلس شورای اسلامی است:

آغاز آخرین روز نام نویسی از داوطلبان انتخابات مجلس دهم

هفتمین روز نام نویسی از داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی از دقایقی پیش در سراسر کشور آغاز شد.

 

بنابراین گزارش، تا ساعت ۱۶ روز گذشته هشت هزار و ۱۶۷ نفر در این انتخابات نام نویسی کرده اند.

نام نویسی یکی دیگر از وزرای احمدی نژاد/حاجی بابایی در انتخابات مجلس

صبح امروز همزمان با آغاز آخرین روز نام نویسی از داوطلبین شرکت در انتخابات مجلس دهم، حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم با حضور در ستاد انتخابات کشور برای شرکت در این انتخابات نام نویسی کرد.

 

بنابراین گزارش، وی از حوزه انتخابیه همدان داوطلب شده است.

 

فرآیند احراز صلاحیت داوطلبان از وزارت اطلاعات تا تحقیق محلی

حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور با حضور در جمع خبرنگاران گفت:‌ براساس قانون امکان تمدید زمان نام نویسی داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

 

وی با بیان این که از داوطلبان می خواهیم نام نویسی را به ساعات پایانی موکول نکنند، خاطرنشان کرد:‌روند نام نویسی از دواطلبان حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی تا پایان امروز در سراسر کشور ادامه خواهد داشت و کار نام نویسی علاوه بر ستاد انتخابات کشور و ۲۰۷ فرمانداری حوزه انتخابیه اصلی انجام می شود.

 

امیری ادامه داد:‌ پرونده داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از پایان نام نویسی به هیات های اجرایی که معتمدین مردم و برگزار کنندگان انتخابات هستند ارجاع داده می شود و هیات ها هم کار بررسی را آغاز می کنند.

 

وی با اظهار این که هیات های اجرایی براساس استعلام از مراجع ۴ گانه که شامل وزارت اطلاعات،‌ثبت احوال، دادستانی و نیروی انتظامی صلاحیت ها را بررسی می کنند، خاطرنشان کرد:‌ پس از این هیات های اجرایی می توانند به تحقیق محلی هم بپردازند.

 

امیری با تاکید این که نتایج بررسی صلاحیت ها به هیات های نظارت استان ها اعلام می شود که هیات های نظارت نیز مرجع بررسی مجدد صلاحیت داوطلبان هستند، افزود:‌ هیات های نظارت پس از بررسی صلاحیت نتایج را به شورای نگهبان اعلام می کنند و در نهایت نتیجه نهایی به وزارت کشور اعلام شده و وزارت کشور هم لیست اسامی را منتشر کرده و در ادامه داوطلبان تائید صلاحیت شده می توانند به تبلیغات بپردازند.

 

فرزند شهید اندرزگو در انتخابات مجلس نام نویسی کرد

محمود اندرزگو، فرزند شهید اندرزگو امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور برای شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نام نویسی کرد.

بازدید وزیر کشور از ستاد انتخابات

قرار است رحمانی فضلی، وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات کشور در جریان روند ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

 

بنابراین گزارش، وزیر کشور پس از بازدید از روند ثبت نام ها بناست که در جمع خبرنگاران حاضر شود و در خصوص آخرین آمار ثبت نامی ها در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی اطلاع رسانی کند.

نام نویسی ۲ اصلاح طلب دیگر/اعلمی و خرم به جمع داوطلبان آمدند

صبح امروز اکبر اعلمی نماینده مجلس هفتم از حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی،‌احمد خرم وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات از حوزه انتخابیه اصفهان در ستاد انتخابات کشور برای شرکت در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نام نویسی کردند.

 

همچنین محمد سلیمانی نماینده فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی نام نویسی کرد.

 

نام نویسی ۸۷۳۶ نفر تاکنون در انتخابات مجلس/بررسی صلاحیت داوطلبان توسط مراجع ۴ گانه

رحمانی فضلی، وزیر کشور در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران حضور یافت.

 

وی گفت: انشالله با هم در یک انتخابات قانونی و باشکوه و سالم و ارام و منطقی را برگزار کنیم.

 

رحمانی فضلی با بیان این که این روزها همه در وزارت کشور، در تک تک فرمانداری ها در هیات های اجرایی نظارت و شورای نگهبان تلاش های زیادی انجام دادند، افزود: به ویزه در ستاد انتخابات کشور که 20 درصد ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی  و 22 درصد داوطلبین انتخابات مجلس خبرگان رهبری دراین مکان بوده است.

 

وی با اظهار این که بخشی از علت ترافیک در ستاد انتخابات کشور تعداد زیاد خبرنگاران است، اظهارداشت: از همه کسانی که احساس مسئولیت کردند و در انتخابات حضور یافتند، همه احزاب، گروه ها، اشخاص و کسانی که نامزد شدند تشکر می کنیم و نفس حضور و احساس مسئولیت انشاالله مقبول است.

 

وزیرکشور اعلام کرد: در انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی 5283 نفر نام نویسی کردند و برای انتخابات مجلس دهم تا ساعت 9 صبح امروز 8736 نفر ثبت نام کردند که بیش از 65 درصد نسبت به دور قبل افزایش داشته برای هر کرسی 290 ، 30 نفر رقابت می کنند.

 

وی ادامه داد: در انتخابات مجلس خبرگان رهبری دوره قبل 493 ثبت نام کردند و این دوره 801 نفر که به این معنی است که 62 درصد افزایش ثبت نام کنندگان داشته ایم.

 

وزیر کشور با اعلام اینکه مشارکت زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی از 8 درصد به 11 درصد رسیده است، عنوان کرد: 73 درصد از ثبت نام کنندگان زیر 50 سال هستند و این رقم در دوره قبل 67 درصد بوده است که نشان می دهد جوانگرایی تقویت شده است.

 

رحمانی فضلی افزود: در این دور انتخابات مجلس همچنین 20 نفر از اقلیت های دینی ثبت نام کرده اند که نشان دهنده ظرفیت حضور اقلیت های دینی در انتخابات است که بستر آن را قانون اساسی فراهم کرده است.

 

وی گفت: علاوه براین 560 نفر  از کسانی که دارای سابق نمایندگی بوده تا به امروز ثبت نام کرده اند .

 

وزیر کشور خاطرنشان کرد: از امروز به بعد ما وارد دوره بررسی صلاحیت داوطلبان می شویم و در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری توسط شورای نگهبان و اعلام نظر رد صلاحیت به مدت 30 روز خواهد بود.

 

وی گفت: از 6 دی تا پنجم بهمن بررسی صلاحیت ها صورت می گیرد و نظر نهایی به وزارت کشور اعلام می شود و پس از آن وزارت کشور رد صلاحیت ها را در 10 دی به مراکز حوزه های انتخاباتی اعلام می کند و رسیدگی مجدد به درخواست داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیات مرکزی نظارت در 10 روز از 11 دی تا 20 دی صورت می گیرد.

 

وی اعلام کرد: انتشار اسامی داوطلبان نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری 21 بهمن صورت خواهد گرفت و داوطلبین می توانند از 22 بهمن تا 5 اسفند به تبلیغات بپردازند و ششم اسفند ممنوعیت تبلیغات داریم و 7 اسفند پنجمین دوره انتخابات این مجلس برگزار خواهد شد.

 

وزیر کشور به ارایه آمار در خصوص روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبین شرکت در انتخابات مجلس دهم پرداخت و گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان توسط مراجع 4 گانه وزارت اطلاعات، دادستانی، نیروی انتظامی  و ثبت احوال صورت می گیرد.

 

وی با بیان این که مراجع  5 روز برای هر استعلام فرصت دارند،  یادآور شد: روز بعد از ثبت نام داوطلبین و ارایه اسامی به مراجع 4 گانه استعلام ها آغاز می شود و از 28 آذر که نام نویسی شروع شده از 29 آذر استعلام ها صورت گرفته و در 9 دی این روند تمام می شود.

 

رحمانی فضلی با اظهار این که بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی 10 روز از 5 تا 14 دی انجام خواهد شد، عنوان کرد: مراتب رد صلاحیت توسط فرماندار حوزه در 15 دی به داوطلبان اعلام می شود و شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده به هیات نظارت استان ها خواهد بود و پس از کسب نظر هیات مرکزی نظارت تا 26 دی نتایج به داوطلبان ارایه می شود.

 

وی گفت: همچنین دریافت شکایت از رد صلاحیت  شده ها و اظهار نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص کلیه داوطلبان از 27 دی  تا  5 بهمن خواهد بود و دریافت شکایت و مراحل تائید شده و اعلام نهایی اسامی کسانی که از سوی شورای نگهبان رد شده اند از 17 تا 19 بهمن خواهد بود.

 

رحمانی فضلی اعلام کرد: رسیدگی به شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان در زمان 20 تا 26 بهمن  و اعلام آن به وزارت کشور در ۲۷ بهمن خواهد بود که 28 بهمن اسامی نهایی افراد از سوی وزارت کشور اعلام می شود.

 

وزیر کشور دولت یازدهم همچنین اعلام کرد که زمان تبلیغات برای داوطلبان تائید شده انتخابات مجلس دهم یک هفته است که از 29 بهمن تا 5 اسفند انجام خواهد شد و ششم اسفند ممنوعیت تبلیغات است و 7 اسفند انتخابات برگزار می شود.

نحوه تبلیغات مدیران کل در انتخابات/ ازافزایش تعداد داوطلبان خبرگان خوشحالم

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت یازدهم در جمع خبرنگاران به سوالات آن ها پاسخ داد.

 

وی گفت: همه مقدمات و شرایط لازم برای برگزاری انتخابات خوب فراهم است و امسال هیات های اجرایی را با هماهنگی کامل و بدون اعتراض و معطلی و ارجاع مجدد تشکیل داده ایم.

 

رحمانی فضلی به همکاری های وزارت کشور با شورای نگهبان در خصوص تعیین افراد برای هیات های اجرایی و نظارت در انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: امسال با هماهنگی که در وزارت کشور و نشست های معاون سیاسی و قائم مقام بنده با شورای نگهبان داشتند، توافق کردند که افراد باتجربه ومنصف و عادل ، مطلع و بی طرف وارد هیات های اجرایی ونظارت شوند.

 

وی اظهارداشت: امیدوارم به برکت این روزها که روزهای وحدت و انسجام است و به حرمت مولود این ایام رسول اکرم (ص) بتوانیم با وحدت و انسجام و آرامش و تبعیت از قانون انتخابات با شکوه داشته باشیم.

 

رحمانی فضلی تاکید کرد: این روزها کشور نیاز دارد در صحنه سیاسی با زبان گفتگوی رای باردیگرتوان خود را به دنیا نشان دهد و از همه گروه ها و اشخاص و احزاب می خواهیم این فضای آرام را تقویت کنند واز طرح مسائل شبهه برانگیز و ایجاد کننده ناامیدی و مسائلی که فضای انتخابات را نا آرام می کنند بپرهیزند.

 

وزیر کشور از ایجاد شعبه هایی با هماهنگی وزارت کشور و قوه قضائیه به منظور برخورد قانونی با متخلفین انتخاباتی خبرداد و اظهارداشت: به یقین همه کسانی که د ر این مسیر خلاف قانون و مقررات اظهار نظرهایی بدون اسناد داشته باشند حتما حق قانونی ملت ایران می دانیم که این موارد را با جدیت پیگیری کنیم.

 

وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد رعایت حقوق برخی از نام نویسان در انتخابات که در دوره های قبل به دلیل بی توجهی رد صلاحیت شده اند، توضیح داد: همه دستگاه های مرتبط وزارت کشور و شورای نگهبان و استعلام کننده چهارگانه حول محور قانون مسئولیت خواهند داشت و اگر لازم شود در برخی جاها با وزارت کشور رایزنی هایی برای احقاق حقوق کسانی که در مسیر بررسی ها اشکالی ایجاد شده باشد هم خود آن ها می توانند پیگیر باشند و هم ما پیگیر قانونی خواهیم بود.

 

وی تصریح کرد: با شورای نگهبان مذاکراتی داشته ایم و آن ها هم در این مساله که باید حق الناس رعیات شود و حقوق نامزدها در کنار حقوق ملت رعایت شود با ما هم نظرند.

 

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری راجع به اظهارات نماینده خوی درمورد تخلفات برخی از داوطلبان در زمان تبلیغات، عنوان کرد: رقبا حق دارند اتهامات را پیگیری کنند و اگر کسی ادعایی دارد به هیات های اجرایی سند ارایه دهد و برای بررسی صلاحیت ها این مساله را بررسی می کنیم.

 

وی تاکید کرد: ما  در قانون فعلی ممنوعیت خرید و فروش رای و ممنوعیت تتمیع رای داریم که البته اجرایی شدن این ها هم مستلزم ارایه مستندات است.

 

وزیر کشور دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: امیدواریم لایحه شفاف سازی هزینه های ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس رای بیاورد در دو ماه باقی مانده که اگر این امر صورت بگیرد خود لایحه پاسخگوست و اگر که به سرانجام نرسد.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص ابراز نگرانی آیت الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری در مورد افزایش تعداد داوطلبان شرکت در انتخابات دور بعدی این مجلس و این که آیا شما شخص وزیر هم از این امر نگران هستید؟، گفت: اگر نگران بودم تشکر نمی کردم تشکر من نشان دهنده طراوت سیاسی است و هرچقدر تعداد نامزدها زیاد باشد حتما حضور مردم زیادتر خواهد شد.

 

رحمانی فضلی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری راجع به نحوه تبلیغات مدیران کل برای انتخابات و همچنین شبهه هایی که در این امر ایجاد می شود، توضیح داد: مدیران کل می توانند در خارج از ساعات اداری و با هزینه خودشان تبلیغ کنند و استفاده از زمان اداری وعنوان اداری و هزینه های دولتی ممنوعیت قانونی دارد.

 

وی تصریح کرد: اگر قانون منع کند کسانی که دولتی هستند در انتخابات باشند حدود 30 تا 40 درصد شرکت کنندگان انتخاباتی کم خواهند شد. من هم موافق منع قانونی هستم زیرا نظارت در حالت فعلی سخت است اما باید اعتماد کنیم.

 

وی که شب گذشته از سفراستانی سیستان و بلوچستان به تهران بازگشته امروز با همراهی قائم مقام خویش از آخرین روز ثبت نام از داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس دهم در ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

 

گفتنی است وزیر کشور دولت یازدهم در آغازین روز نام نویسی از داوطلبین مجلس خبرگان رهبری یعنی 26 آذر ماه هم از ستاد انتخابات کشور بازدید کرده بود.

نام نویسی ۸۷۳۶ نفر تاکنون در انتخابات مجلس/بررسی صلاحیت داوطلبان توسط مراجع ۴ گانه

رحمانی فضلی، وزیر کشور در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران حضور یافت.

 

وی گفت: انشالله با هم در یک انتخابات قانونی و باشکوه و سالم و ارام و منطقی را برگزار کنیم.

 

رحمانی فضلی با بیان این که این روزها همه در وزارت کشور، در تک تک فرمانداری ها در هیات های اجرایی نظارت و شورای نگهبان تلاش های زیادی انجام دادند، افزود: به ویزه در ستاد انتخابات کشور که 20 درصد ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی  و 22 درصد داوطلبین انتخابات مجلس خبرگان رهبری دراین مکان بوده است.

 

وی با اظهار این که بخشی از علت ترافیک در ستاد انتخابات کشور تعداد زیاد خبرنگاران است، اظهارداشت: از همه کسانی که احساس مسئولیت کردند و در انتخابات حضور یافتند، همه احزاب، گروه ها، اشخاص و کسانی که نامزد شدند تشکر می کنیم و نفس حضور و احساس مسئولیت انشاالله مقبول است.

 

وزیرکشور اعلام کرد: در انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی 5283 نفر نام نویسی کردند و برای انتخابات مجلس دهم تا ساعت 9 صبح امروز 8736 نفر ثبت نام کردند که بیش از 65 درصد نسبت به دور قبل افزایش داشته برای هر کرسی 290 ، 30 نفر رقابت می کنند.

 

وی ادامه داد: در انتخابات مجلس خبرگان رهبری دوره قبل 493 ثبت نام کردند و این دوره 801 نفر که به این معنی است که 62 درصد افزایش ثبت نام کنندگان داشته ایم.

 

وزیر کشور با اعلام اینکه مشارکت زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی از 8 درصد به 11 درصد رسیده است، عنوان کرد: 73 درصد از ثبت نام کنندگان زیر 50 سال هستند و این رقم در دوره قبل 67 درصد بوده است که نشان می دهد جوانگرایی تقویت شده است.

 

رحمانی فضلی افزود: در این دور انتخابات مجلس همچنین 20 نفر از اقلیت های دینی ثبت نام کرده اند که نشان دهنده ظرفیت حضور اقلیت های دینی در انتخابات است که بستر آن را قانون اساسی فراهم کرده است.

 

وی گفت: علاوه براین 560 نفر  از کسانی که دارای سابق نمایندگی بوده تا به امروز ثبت نام کرده اند .

 

وزیر کشور خاطرنشان کرد: از امروز به بعد ما وارد دوره بررسی صلاحیت داوطلبان می شویم و در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری توسط شورای نگهبان و اعلام نظر رد صلاحیت به مدت 30 روز خواهد بود.

 

وی گفت: از 6 دی تا پنجم بهمن بررسی صلاحیت ها صورت می گیرد و نظر نهایی به وزارت کشور اعلام می شود و پس از آن وزارت کشور رد صلاحیت ها را در 10 دی به مراکز حوزه های انتخاباتی اعلام می کند و رسیدگی مجدد به درخواست داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیات مرکزی نظارت در 10 روز از 11 دی تا 20 دی صورت می گیرد.

 

وی اعلام کرد: انتشار اسامی داوطلبان نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری 21 بهمن صورت خواهد گرفت و داوطلبین می توانند از 22 بهمن تا 5 اسفند به تبلیغات بپردازند و ششم اسفند ممنوعیت تبلیغات داریم و 7 اسفند پنجمین دوره انتخابات این مجلس برگزار خواهد شد.

 

وزیر کشور به ارایه آمار در خصوص روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبین شرکت در انتخابات مجلس دهم پرداخت و گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان توسط مراجع 4 گانه وزارت اطلاعات، دادستانی، نیروی انتظامی  و ثبت احوال صورت می گیرد.

 

وی با بیان این که مراجع  5 روز برای هر استعلام فرصت دارند،  یادآور شد: روز بعد از ثبت نام داوطلبین و ارایه اسامی به مراجع 4 گانه استعلام ها آغاز می شود و از 28 آذر که نام نویسی شروع شده از 29 آذر استعلام ها صورت گرفته و در 9 دی این روند تمام می شود.

 

رحمانی فضلی با اظهار این که بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی 10 روز از 5 تا 14 دی انجام خواهد شد، عنوان کرد: مراتب رد صلاحیت توسط فرماندار حوزه در 15 دی به داوطلبان اعلام می شود و شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده به هیات نظارت استان ها خواهد بود و پس از کسب نظر هیات مرکزی نظارت تا 26 دی نتایج به داوطلبان ارایه می شود.

 

وی گفت: همچنین دریافت شکایت از رد صلاحیت  شده ها و اظهار نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص کلیه داوطلبان از 27 دی  تا  5 بهمن خواهد بود و دریافت شکایت و مراحل تائید شده و اعلام نهایی اسامی کسانی که از سوی شورای نگهبان رد شده اند از 17 تا 19 بهمن خواهد بود.

 

رحمانی فضلی اعلام کرد: رسیدگی به شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان در زمان 20 تا 26 بهمن  و اعلام آن به وزارت کشور در ۲۷ بهمن خواهد بود که 28 بهمن اسامی نهایی افراد از سوی وزارت کشور اعلام می شود.

 

وزیر کشور دولت یازدهم همچنین اعلام کرد که زمان تبلیغات برای داوطلبان تائید شده انتخابات مجلس دهم یک هفته است که از 29 بهمن تا 5 اسفند انجام خواهد شد و ششم اسفند ممنوعیت تبلیغات است و 7 اسفند انتخابات برگزار می شود.

نحوه تبلیغات مدیران کل در انتخابات/ ازافزایش تعداد داوطلبان خبرگان خوشحالم

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت یازدهم در جمع خبرنگاران به سوالات آن ها پاسخ داد.

 

وی گفت: همه مقدمات و شرایط لازم برای برگزاری انتخابات خوب فراهم است و امسال هیات های اجرایی را با هماهنگی کامل و بدون اعتراض و معطلی و ارجاع مجدد تشکیل داده ایم.

 

رحمانی فضلی به همکاری های وزارت کشور با شورای نگهبان در خصوص تعیین افراد برای هیات های اجرایی و نظارت در انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: امسال با هماهنگی که در وزارت کشور و نشست های معاون سیاسی و قائم مقام بنده با شورای نگهبان داشتند، توافق کردند که افراد باتجربه ومنصف و عادل ، مطلع و بی طرف وارد هیات های اجرایی ونظارت شوند.

 

وی اظهارداشت: امیدوارم به برکت این روزها که روزهای وحدت و انسجام است و به حرمت مولود این ایام رسول اکرم (ص) بتوانیم با وحدت و انسجام و آرامش و تبعیت از قانون انتخابات با شکوه داشته باشیم.

 

رحمانی فضلی تاکید کرد: این روزها کشور نیاز دارد در صحنه سیاسی با زبان گفتگوی رای باردیگرتوان خود را به دنیا نشان دهد و از همه گروه ها و اشخاص و احزاب می خواهیم این فضای آرام را تقویت کنند واز طرح مسائل شبهه برانگیز و ایجاد کننده ناامیدی و مسائلی که فضای انتخابات را نا آرام می کنند بپرهیزند.

 

وزیر کشور از ایجاد شعبه هایی با هماهنگی وزارت کشور و قوه قضائیه به منظور برخورد قانونی با متخلفین انتخاباتی خبرداد و اظهارداشت: به یقین همه کسانی که د ر این مسیر خلاف قانون و مقررات اظهار نظرهایی بدون اسناد داشته باشند حتما حق قانونی ملت ایران می دانیم که این موارد را با جدیت پیگیری کنیم.

 

وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد رعایت حقوق برخی از نام نویسان در انتخابات که در دوره های قبل به دلیل بی توجهی رد صلاحیت شده اند، توضیح داد: همه دستگاه های مرتبط وزارت کشور و شورای نگهبان و استعلام کننده چهارگانه حول محور قانون مسئولیت خواهند داشت و اگر لازم شود در برخی جاها با وزارت کشور رایزنی هایی برای احقاق حقوق کسانی که در مسیر بررسی ها اشکالی ایجاد شده باشد هم خود آن ها می توانند پیگیر باشند و هم ما پیگیر قانونی خواهیم بود.

 

وی تصریح کرد: با شورای نگهبان مذاکراتی داشته ایم و آن ها هم در این مساله که باید حق الناس رعیات شود و حقوق نامزدها در کنار حقوق ملت رعایت شود با ما هم نظرند.

 

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری راجع به اظهارات نماینده خوی درمورد تخلفات برخی از داوطلبان در زمان تبلیغات، عنوان کرد: رقبا حق دارند اتهامات را پیگیری کنند و اگر کسی ادعایی دارد به هیات های اجرایی سند ارایه دهد و برای بررسی صلاحیت ها این مساله را بررسی می کنیم.

 

وی تاکید کرد: ما  در قانون فعلی ممنوعیت خرید و فروش رای و ممنوعیت تتمیع رای داریم که البته اجرایی شدن این ها هم مستلزم ارایه مستندات است.

 

وزیر کشور دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: امیدواریم لایحه شفاف سازی هزینه های ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس رای بیاورد در دو ماه باقی مانده که اگر این امر صورت بگیرد خود لایحه پاسخگوست و اگر که به سرانجام نرسد.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص ابراز نگرانی آیت الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری در مورد افزایش تعداد داوطلبان شرکت در انتخابات دور بعدی این مجلس و این که آیا شما شخص وزیر هم از این امر نگران هستید؟، گفت: اگر نگران بودم تشکر نمی کردم تشکر من نشان دهنده طراوت سیاسی است و هرچقدر تعداد نامزدها زیاد باشد حتما حضور مردم زیادتر خواهد شد.

 

رحمانی فضلی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری راجع به نحوه تبلیغات مدیران کل برای انتخابات و همچنین شبهه هایی که در این امر ایجاد می شود، توضیح داد: مدیران کل می توانند در خارج از ساعات اداری و با هزینه خودشان تبلیغ کنند و استفاده از زمان اداری وعنوان اداری و هزینه های دولتی ممنوعیت قانونی دارد.

 

وی تصریح کرد: اگر قانون منع کند کسانی که دولتی هستند در انتخابات باشند حدود 30 تا 40 درصد شرکت کنندگان انتخاباتی کم خواهند شد. من هم موافق منع قانونی هستم زیرا نظارت در حالت فعلی سخت است اما باید اعتماد کنیم.

 

وی که شب گذشته از سفراستانی سیستان و بلوچستان به تهران بازگشته امروز با همراهی قائم مقام خویش از آخرین روز ثبت نام از داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس دهم در ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

 

گفتنی است وزیر کشور دولت یازدهم در آغازین روز نام نویسی از داوطلبین مجلس خبرگان رهبری یعنی 26 آذر ماه هم از ستاد انتخابات کشور بازدید کرده بود.

نام نویسی الهیان، یونسی و فتاحی / زوج دوقلو داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی

امروز زهره الهیان نماینده پیشین تهران در مجلس هشتم شورای اسلامی با حضور در ستاد انتخابت کشور در دهمین دوره  این انتخابات ثبت نام کرد.

 

وی به شبستان گفت: از لیست اصول گرایان در این انتخابات شرکت می کنم.

 

همچنین یونس اسدی نماینده مشکین شهر و عابد فتاحی نماینده اردیبل در مجلس نهم شورای اسلامی نیز در ستاد انتخابات کشور برای شرکت در مجلس دهم نام نویسی کردند.

 

همچنین در جمع داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی امروز در ستاد انتخابات کشور شاهد دو زوج دوقلو بود که دو خواهر دوقلو به نام های شهره و شراره هدایتی به همراه همسران دوقلویشان از حوزه تهران برای انتخابات مجلس دهم نام نویسی کردند.

نام نویسی ده هزار و چهار نفر در انتخابات مجلس دهم

حسینعلی امیری سخنگوی وزیر کشور در جمع خبرنگاران اعلام کرد:‌ تا ظهر امروز آخرین روز نام نویسی از داوطلبین شرکت در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی ده هزار و چهار نفر در سراسر کشور ثبت نام کرده اند.

 

وی گفت: از این تعداد۶۴۶۰ نفر فوق لیسانس هستند.

 

امیری افزود:‌امروز ۱۳۴۵ نفر برای این انتخابات ثبت نام کرده اند.

ثبت نام ۱۰ هزار و ۲۸۶  نفر تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه امروز

حسینعلی امیری، سخنگو وزات کشور با اشاره به آخرین آمار ثبت نام کنندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: تا ساعت  ۱۳ و ۳۰ دقیقه امروز   ۱۰۲۸۶ نفر ثبت نام کردند.

 

سخنگوی وزارت کشور در جمع خبرنگاران با عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت عیسی گفت: کار ثبت نام از داوطلبین مجلس در 207 حوزه اصلی و همچنین در ستاد انتخابات وزارت کشور همچنان در حال انجام است و تا ساعت 24 امشب ادامه دارد.

 

وی اظهار کرد: از 10286 داوطلبی که تاکنون ثبت نام کردند 618 نفر بنابر آنچه خودشان اظهار کردند سابقه نمایندگی مجلس دارند.

 

امیری با اشاره به ثبت نام 21 نفر از اقلیت های دینی زرتشتی، کلیمی، آشوری و کلدانی تاکنون برای انتخابات مجلس گفت: در دوره اول مجلس 3694 نفر برای نمایندگی ثبت نام کردند که در دوره های مختلف این آمار سیر صعودی و در بعضی جاها کاهش پیدا کرده است.

 

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به ثبت نام 8172 نفر در انتخابات مجلس هفتم گفت: در دوره هشتم تعداد ثیت نام کنندگان به 7600 نفر کاهش پیدا کرد و در دوره نهم نیز این آمار به 5283 نفر رسید.

 

وی با اشاره به ثبت نام 10286 نفر تاکنون برای انتخابات مجلس دهم گفت: این تعداد تا پایان ساعات امروز افزایش پیدا می کند.

ثبت نام رهامی و شعله سعدی در انتخابات مجلس

حجت الاسلام محسن رهامی، اعضای کمیته مرکزی اصلاح طلبان با حضور در ستاد انتخابات در هفتمین و آخرین روز از ثبت نام داوطلبین انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرد.

همچنین قاسم شعله سعدی از نمایندگان ادوار مجلس با حضور در ستاد انتخابات کشور در انتخابات مجلس نام نویسی کرد.

فرزندان آیت الله هم آمدند

محسن هاشمی، معاون دانشگاه آزاد و فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی و همچنین فاطمه هاشمی، دیگر فرزند آیت الله هاشمی نیز برای ثبت نام به ستاد انتخابات کشور آمدند.

 

بنابراین گزارش، این دو داوطلب از حوزه انتخابیه تهران در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت می کنند.

مادر به جمع فرزندان پیوست

عفت مرعشی، همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از ثبت نام فرزندانش در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ستاد انتخابات کشور حضور یافت.

 

وی علی رغم اینکه با کمی تاخیر نسبت به فرزندانش وارد ستاد انتخابات شد در طی مراحل ثبت نام دو فرزندش را همراهی کرد و رو به دوربین ها با فاطمه هاشمی، فرزندش مشغول گپ و گفت بود.

 

بنابراین گزارش، محسن و فاطمه هاشمی رفسنجانی برای ثبت نام در ستاد انتخابات کشور حضور یافتند.

ثبت نام ۱۰۸۳۴ نفر تاکنون در انتخابات مجلس نام نویسی کردند

 

محمد حسین مقیمی، رییس ستاد انتخابات کشور با حضور در جمع خبرنگاران گفت: تا ساعت 16 امروز 10834 نفر برای انتخابات مجلس نام نویسی کردند.

وی اظهار کرد: از این تعداد 1067 نفر زن و مابقی مرد هستند.

در صورت تایید صلاحیت من یا خواهرم کنار می رویم

محسن هاشمی، فرزند آیت الله هاشمی پس از ثبت نام در ستاد انتخابات کشور برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در هفته وحدت قرار داریم، هفته ای که با تایید امام راحل(ره) جهت نزدیکی دیدگاه ها و ارتباطات شیعیان با برادران اهل سنت تعیین شده و چه اقدام نیکویی بود که اکنون نیز باید بر این وحدت و حل اختلاف ها تاکید شود. از سوی دیگر در ماه های گذشته شاهد بودیم رئیس جمهوری آمریکا دست وزیر خارجه ما را می فشارد و رئیس جمهوری روسیه نیز به دیدار رهبر معظم انقلاب می رود و دست ایشان را می فشارد.

 

هاشمی گفت: حال که جمهوری اسلامی ایران در اقدامی هوشمندانه به تنش زدایی می پردازد تا در این جهان پر آشوب کشور را از خطرات مصون نگه داشته و منافع ملی و اسلامی را تامین کند، چه نیکوست در جامعه خودمان نیز که به دلیل اختلافات سیاسی مملو از کینه و نفرت شده است، به اخلاق سیاسی و اسلامی روی آوریم.

 

هاشمی افزود: رجال سیاسی مان هم از دشمنی با یکدیگر دست بکشند و احزاب و گروه ها نیز به سعه صدر و مدارا به تحمل یکدیگر بپردازند و در ادبیات مسئولان تلخی و طعنه جای خود را به امید و همراهی بدهد تا مردم بتوانند این شرایط دشوار اقتصادی را با رنج و نگرانی کمتری تحمل کنند.

 

وی ادامه داد: در هفته های گذشته شاهد بودیم که برخی افراد و رسانه ها به بهانه انتشار دیدگاه های آیت الله هاشمی رفسنجانی که پیس از این نیز بارها عنوان شده بود، از مرز اخلاق خارج شدند و تعابیر تندی در فضای جامعه منتشر شد.

 

وی ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی براساس سیره پیامبر رحمت که به عیادت حرمت شکنان می رفت، جز خیر و نیکویی برای همه جامعه بالاخص کسانی که در حق ایشان جفا و حرمت شکنی می کنند، نمی خواهد و هیچ کینه و کدورتی بر دل ندارد.

 

محسن هاشمی گفت: زنحیره گذشت و مهر باید از جایی آغاز شود و چه توفیق بزرگی که انسان آغاز این زنجیره و پایان مسیر کینه توزی، انتقام و کدورت باشد.

 

هاشمی افزود: اکنون کشور در شرایط دشواری قرار دارد و اگر مجلس شورای اسلامی وظایف حساس در تقنین و نظارت را بهتر ایفا کند، سرمایه گذاری ها، مقاوم کردن اقتصاد و ذخایر مناسب ارزی می تواند راهگشای ایران باشد، اما چه کنیم که در شرایط رکود و تحریم با کاهش شدید قیمت نفت فشار سنگینی به کشور وارد می شود.

 

وی ادامه داد: در صورتی که با اعتماد مردم افتخار حضور در مجلس دهم داشته باشم، تلاش خواهم کرد که با استفاده از ابزار و اختیارات وسیع مجلس شورای اسلامی گره هایی از زندگی مردم شریف باز کنم و در عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست تحول ایجاد کنم.

 

وی ادامه داد: در صورت تایید صلاحیت من و خواهرم یکی از ما در عرصه انتخابات باقی خواهیم ماند.

 

وی در رابطه با اینکه اگر هیچکدام از شما را تایید صلاحیت نکنند چه واکنشی نشان می دهید و آیا تمکین می کنید، گفت: واکنشی نخواهم داشت و تمکین می کنم.

 

وی در رابطه با اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی دربااره حضور شما در عرصه انتخابات چه واکنشی داشتند، گفت: ایشان دخالت نکردند و ان را به عهده ما گذاشتند.

 

هاشمی در رابطه با اینکه آیا در لیست خاصی در انتخابات حضور می یابید، گفت: بعضی از گروه های سیاسی از من خواستند که در انتخابات شرکت کنم ولی من به صورت مستقل در انتخابات حضور می یابم.

 

وی در رابطه با اینکه برای آزادی خبرنگارانی که از طرفداران خانواده شما بودند و اکنون در زندان هستند چه کرده اید، گفت: کارهایی انجام دادیم و امیدواریم این خبرنگاران آزاد شوند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در انتخابات مجلس نام نویسی کرد

حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد، نماینده فعلی تهران در مجلس و نایب رییس اول مجلس در آخرین روز از ثبت نام داوطلبین مجلس با حضور در ستاد انتخابات نام نویسی کرد.

 

وی مجددا از حوزه انتخابیه تهران در انتخابات حضور می یابد.

تمدید زمان نام نویسی در 207 حوزه اصلی تا ساعت 21

 

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت: زمان نامنویسی از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در 207 حوزه اصلی بنا به دستور وزیر کشور تا ساعت 21 تمدید شد.

وی اظهار کرد: زمان نام نویسی از داوطلبان در ستاد انتخابات وزارت کشور نیز تا ساعت 24 امشب خواهد بود.

 

۱۱ هزار و ۵۳۶ نفردر انتخابات مجلس نام نویسی کردند

 

حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور در جمع خبرنگاران گفت: تا ساعت ۲۴ ثبت نام کماکان در سراسر کشور ادامه دارد.

 

وی با بیان این که براساس دستور وزیر کشور در حوزه های اصلی یعنی 207 فرمانداری ثبت نام تا ساعت 21 ثبت نام انجام می شود، افزود: در ستاد انتخابات کشور هم تا پایان امروز کار ثبت نام از مراجعین ادامه می یابد و از ساعت 24 امکان ثبت نام وجود نخواهد داشت.

 

وی اعلام کرد: تا ساعت ۱۹ امروز 11 هزار و 536 نفر برای حضور در انتخابات اعلام کاندیداتوری کردند که هزار و 165 نفر از آن ها خانم و باقی آقا هستند.

 

امیری خاطرنشان کرد: در میان نام نویسان 7 هزار و 538 نفر فوق لیسانس، هزار و ۷۴۲ از آن ها دارای مدرک دکترا و 586 نفر هم مدرک حوزوی دارند که کار تطبیق مدرکشان صورت گرفته است.

 

سخنگوی وزیر افزود: ۵۱۲ نفر هم دارای لیسانس هستند و این ها ایثار گرانی هستند که قانون اجازه ثبت نام به آن ها می دهد و تعدادی نیز یک دوره نماینده مجلس بوده اند و این هم یک مقطع تحصیلی محسوب می شود.

 

وی با اعلام این که بیشترین آمار ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی بین 46 تا 50 سال سن دارند، گفت: تعداد این افراد هزار و 969 نفر است و هزار و 941 نفر بین 30 تا 35 سال هستند و 35 نفر هم 71 تا 75 سال سن دارند.

 

امیری با اعلام این که امروز 2 هزار 883 نفر در سراسر کشور ثبت نام کردند، گفت: 674 نفر برحسب خود اظهاری اعلام کردند که دوره هایی تجربه سابقه نمایندگی مجلس را دارند.

 

وی در پایان گفت:‌21 نفر اقلیت دینی در این انتخابات نام نویسی داشته اند و 99 نفر از نام نویسان هم پوشانی دارند که در دو انتخابات شرکت کردند.

حضور ولی الله شجاع پوریان در انتخابات مجلس دهم

 

ولی الله شجاع پوریان، عضو شورای شهر با حضور در ستاد انتخابات کشور در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرد.

 

وی از حوزه انتخابیه اهواز در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور یافته است.

خبر در حال تکمیل است...

نظر شما