شناسهٔ خبر: 9987301 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

انوشیروان ممیز:

مراحل نهایی ثبت موسسه فرهنگی، هنری استاد ممیز انجام می‌شود

انوشیروان ممیز، فرزند زنده‌یاد استاد مرتضی ممیز در سالروز تولد پدر گرافیک ایران، از انتشار کتاب مجموعه تصویرسازی‌های این هنرمند فقید، به کوشش ساعد مشکی و همچنین مراحل نهایی ثبت موسسه فرهنگی و هنری زنده‌یاد ممیز، خبر داد.-

صاحب‌خبر -
انوشیروان ممیز/مرتضی ممیز
 
انوشیروان ممیز/مرتضی ممیز

انوشیروان ممیز، فرزند زنده‌یاد استاد مرتضی ممیز درباره انتشار آثار این هنرمند فقید، در قالب کتاب به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: موسسه پژوهشی چاپ و نشر نظر آثار استاد ممیز را در کتابی منتشر کرد و همچنین انتشارات یساولی نیز کتاب «نشانه‌ها» را به چاپ رساند. 

وی افزود: در سال گذشته (1391) نیز با همکاری انتشارات کتاب آبان، مجموعه طراحی‌های روی جلد نشریات و کتاب‌های، انجام شده به دست استاد، با نام «روی جلدهای مرتضی ممیز» منتشر شد. 

انوشیروان ممیز در ادامه به کتاب مجموعه آثار دیگری اشاره کرد: هم‌اکنون نیز به کوشش آقای ساعد مشکی، تصویرسازی‌های استاد در حال جمع‌آوری و بازسازی است و ما برنامه‌ای برای انتشار این کتاب تا پایان سال جاری (1362) تدوین کرده‌ایم. 

فرزند زنده‌یاد مرتضی ممیز همچنین به ثبت «موسسه فرهنگی و هنری استاد ممیز» اشاره کرد و گفت: در قبل برنامه بر این بود که بنیادی با عنوان «بنیاد فرهنگی و هنری استاد ممیز» تاسیس و تشکیل شود، اما در ادامه تصمیم بر این گرفته شد که به جای بنیاد «موسسه فرهنگی و هنری استاد ممیز» ثبت و شروع به فعالیت کند. هم‌اکنون در حال انجام مراحل پایانی ثبت هستیم و به زودی این موسسه آغاز به کار خواهد کرد. 

وی در پایان کرد: با شروع به کار موسسه، انتشار کتاب‌های استاد، به این موسسه انتقال می‌یابد، البته تعدادی از کتاب‌هایی که درباره زندگی و آثار استاد هستند، ممکن است با همان ناشران قبلی خود، تجدید چاپ شوند. 

کتاب «روی جلدهای ممیز؛ کتاب و نشریه» سال گذشته در 312 صفحه و بهای 39 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب آبان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. 

مرتضی ممیز چهارم شهریور 1314 در تهران به دنیا آمد و پنجم آذر 1384 درگذشت. 

آثار روی جلد استاد ممیز برای نشریه «کتاب هفته» نمونه‌هایی از چاپ (سیلک و لیتوگرافی) موفق و خلاقانه‌ای است که ارزش‌های گرافیکی بسیار مفیدی را با خود به همراه دارد. 

مرتضی ممیز در طول فعالیت‌های هنری خود بیش از 10 نمایشگاه اختصاصی از 1339 تا 1377 در تهران و دو نمایشگاه اختصاصی در آلمان و بیش از 74 نمایشگاه گروهی در ایران، آلمان، فرانسه، آمریکا، بلژیک، فنلاند و یوگسلاوی برپا کرد. 

طراحی گرافیکی و تهیه پوستر برای صدها جلد کتاب و نشریات مختلف در زمره سوابق حرفه‌ای استاد ممیز است. این هنرمند ماندگار همچنین طراح پوستر فیلم‌های ماندگاری چون «طبیعت بیجان» به کارگردانی زنده‌یاد سهراب شهید ثالث، «ستارخان» و «کمال الملک» از آثار زنده‌یاد علی حاتمی و »گوزن‌ها» به کارگردانی مسعود کیمیایی را انجام داده است.

نظر شما