شناسهٔ خبر: 9811744 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

چین و هند از سوخت فسیلی بیش از همه استفاده کرده‌اند

کشورهای پیشرو در استفاده از انرژی تجدیدپذیر کدامند؟

سیناپرس: در ایالات متحده و اروپا فواید انرژی تجدیدپذیر تا حد زیادی به عنوان فواید محیطی شناخته می‌شوند زیرا انرژی حاصل از باد و خورشید می‌تواند نیاز به سوزاندن سوخت‌های فسیلی را تعادل بخشیده و به کاهش‌دادن تغییرات آب وهوایی کمک کنند.

صاحب‌خبر -

با این حال، در چین و هند، به انرژی تجدیدپذیر بسیار متفاوت نگاه می‌شود و فاصله گرفتن سریع از سوخت‌های فسیلی در هر دوی این کشورها ناشی از دغدغه‌ها درباره تغییرات آب و هوا نیست بلکه ناشی از مزایای اقتصادی است که منابع انرژی تجدیدپذیر به همراه دارند.

در واقع، در حالی که مزیت‌های اقتصادی انرژی‌ها تجدیدپذیر می‌تواند برای اقتصادهای پیشرفته‌ای مانند آلمان یا ژاپن مهم باشند، چنین مزیت‌هایی برای غول‌های صنعتی در حال ظهور از نوع دیگری است.

برای هند و چین، یک رویکرد اقتصادی مبتنی بر سوخت‌های فسیلی می‌تواند مصیبت‌زا باشد و جدای از امنیت انرژی افزایش‌یافته، یک اقتصاد مبتنی بر کربن پایین‌تر، تولید داخلی را افزایش داده و کیفیت محیطی محلی را بالا برده و در نتیجه به طور مثال، از دود شهری می‌کاهد.

سوخت‌های فسیلی مزیت‌های زیادی را طی 200 سال گذشته به دنیای غرب اعطا کرده‌اند و گذر به اقتصاد کربن‌محور این اقتصادها را از محدودیت‌های قدیمی رها کرد. در واقع برای گروهی از کشورها که دارای جمعیت کوچکی بودند، سوزاندن سوخت‌های فسیلی موجب رشد انفجاری و پیشرفت‌های قابل‌توجهی در بهره‌وری، درآمد، ثروت و استانداردهای زندگی شد.

طی 20 سال گذشته، چین و هند از سوخت‌های فسیلی بیش از همه دنیا استفاده کرده‌اند اما اخیرا شروع به متعادل‌کردن این روند کرده‌اند.  این کشورها شروع به سرمایه‌گذاری جدید در انرژی‌های تجدیدپذیری کرده‌اند که جایگزین سوخت‌‌های فسیلی به شمار می‌آیند.

با انجام این عمل، آن‌‍‌ها خود را در مرحله گذار قرار داده‌اند و ظرف چند دهه آینده می‌توانند استفاده از سوخت‌های فسیلی را به طور کامل کنار بگذارند.

کشورها می‌توانند با سرمایه‌گذاری‌ در توانایی صنعتی موردنیاز برای تولید توربین‌‌‌های بادی، سلول‌های خورشیدی و منابع دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر، امنیت انرژی خود را تضمین کنند.

در این میان تولیدکنندگان به جای استفاده از حفاری، مته‌زنی یا استخراج می‌توانند از روش‌هایی استفاده کنند که تولید سوخت‌های تجدیدپذیر را تا حد زیادی کارآمدتر و ارزان‌تر می‌کنند. سرمایه‌گذاری در انرژی تجدیدپذیر میزان بهای فرآیند تولید را کاهش داده و بازار را برای استفاده از آن‌ها و جذاب‌تر کردن سرمایه‌گذاری باز می‌کند. 

تاثیر افزایش سریع استفاده از انرژی تجدیدپذیر می‌تواند دارای پیامدهایی به عمیقی انقلاب صنعتی باشد. در قرن هجدهم، اقتصادهای اروپایی و ایالات متحده گذار به سیستم انرژی مبتنی بر سوخت فسیلی را بدون درک این رخداد پایه‌ریزی کردند اما این بار انسان می‌تواند شاهد شیوه تغییر اوضاع و آماده‌شدن برای مضامین و مفاهیم آن باشد.

در حال حاضر چشم‌انداز آینده امیدوارکننده به نظر می‌رسد و کاهش انتشارات دی‌اکسیدکربن شاید عامل اصلی انقلاب در استفاده از انرژی تجدیدپذیر نباشد اما بسیار محتمل است که بدون چنین انقلابی، تلاش‌ها برای به حداقل‌رساندن تاثیر تغییرات آب و هوایی کارساز نخواهند بود.

در نمودار زیر، کشورها و مناطقی که در سال 2014 بالاترین میزان سرمایه‌گذاری را در انرژی‌های تجدیدپذیر داشته‌اند، به ترتیب نشان داده شده‌‌اند. 


برچسب‌ها:

نظر شما