شناسهٔ خبر: 9778355 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

مدیر کل قرآن ، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

مشارکت و ‌آموزش 4 هزار مدیر مدرسه خاص در طرح «مبین»

مدیر کل قرآن ، عترت و نماز وزارت آموزش وپرورش از مشارکت و ‌آموزش 4 هزار مدیر مدرسه خاص در طرح «مبین» خبر داد.

صاحب‌خبر -
  به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز محمدرضا مسیب زاده در نشست خبری به مناسبت هفته گرامیداشت قرآن، عترت و نماز که در ساختمان مرحوم علاقه مندان برگزار شد ، اظهار کرد: حدود20 سال است که گرامیداشت قرآن، عترت و نماز در مدارس باتوجه به شرایط متفاوت برگزار شده است و آموزش وپرورش نیز همواره تلاش می کند ، برنامه های بزرگداشت این هفته در لوای سه اصل « محوریت فعالیت ها در مدرسه» ، «فراگیری در عین اثربخشی» و «مشارکت پذیری و مشارکت جویی دانش آموزان»، اجرایی شود و هر برنامه ای در معاونت پرورشی و فرهنگی بدون در نظرگرفتن این سه اصل اساسی، ابتر خواهد ماند .
وی از اجرای طرح مدیریت برنامه های یاوران نماز با عنوان «مبین» برای اولین بار در آموزش و پرورش خبر داد و افزود: این طرح در مهرماه امسال با آموزش 4 هزار مدیر مدرسه خاص کشور در 9 دوره در استان های تهران ، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و قم اجرایی شد که در نوبه خود ، گام بزرگی در نهادینه کردن فرهنگ اقامه نماز در مدارس کشور خواهد بود .
مسیب زاده حفظ موضوعی آیات قرآن را از برنامه های جدی آموزش وپرورش و از دغدغه های مقام معظم رهبری عنوان کرد و ادامه داد: این برنامه در کنار حفظ کلی و ترتیبی قرآن کریم صورت گرفت و دراین زمینه 7 عنوان مجموعه یازده جلدی کتاب های متناسب با سن و پایه تحصیلی دانش آموز در راستای حفظ موضوعی آیات قرآن کریم درنظرگرفته شده است که هر دانش آموز در هر پایه بین 30 تا40 آیه کوتاه قرآن را حفظ می کند و در پایان تحصیلاتش بتواند در امور قرآنی تدبر کند .
مدیر کل قرآن ، عترت و نماز وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: تاکنون بیش از 500 هزار جلد کتاب در استان ها توزیع شده و هر استان نیز بسته به ظرفیت خود آن را برای دانش آموزان استان چاپ می کند .
وی خاطرنشان کرد: دراین کتاب ها که مجموعه ای از آن به محضر مقام معظم رهبری تقدیم شده است. آیات کوتاه قرآن با خلاصه تفسیر آن وایستگاه اندیشه ورزی تدارک دیده شده و پیش بینی می شود که هر دانش آموز تا پایان دوران تحصیلاتش بیش از 500 آیه موضوعی را فهم کند .
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش وپرورش طرح مصباح الهدی یا امام شناسی را از دیگر برنامه های آموزش وپرورش در حوزه عترت خواند و گفت: در این حوزه نیز بیش از 220 هزار دوره کتاب های ویژه برگرفته از سیره و روش زندگی ائمه معصومین «ع» به عنوان بهترین سبک زندگی ایرانی اسلامی تهیه و توزیع شده است که در این کتاب ها شرایط سن و مقتضیات رشد دانش آموزان با مباحث زندگی ائمه معصومین لحاظ شده است .
مسیب زاده از انتشار اولین نشریه تربیت قرآن در آموزش و پرورش خبر داد و افزود: این نشریه ارگان رسمی آموزش وپرورش در حوزه اخبار قرآنی آموزش وپرورش است .
وی از تجمیع برگزاری مسابقات قرآنی در سطح دانش آموزان با محوریت آموزش وپرورش خبر داد و افزود: با رایزنی هایی که با سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شده ، از این پس برگزاری مسابقات دانش آموزی قرآن و عترت در سطح کشوری و بین المللی با محوریت آموزش وپرورش و همکاری کارشناسان سازمان اوقاف صورت می گیرد که از آبان ماه سال 95، اولین دوره مسابقات قرآن دانش آموزی در سطح بین المللی در تهران برگزار خواهد شد .
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: شرایط برگزاری این مسابقات در سطوح منطقه ای ، استانی و کشوری با سازوکارهای مطابق شیوه نامه های سازمان اوقاف خواهد بود و فقط در شیوه اجرا و زمان بندی آن تغییراتی ایجاد شده است .
مسیب زاده ادامه داد: برای ارزیابی دقیق از برنامه های اجرایی مدارس در هفته گرامیداشت قرآن و عترت در مدارس کشور تیم های بازرسی از ستاد به استان های کشور اعزام کردیم تا فعالیت ها به صورت دقیق ارزیابی شود و دانش آموزان برای مسابقات استانی ، کشوری و بین المللی با آمادگی بیشتری حاضر شوند .
وی با بیان اینکه بیش از 6 میلیون دانش آموز در مسابقات منطقه ای قرآن و عترت شرکت می کنند ،‌تصریح کرد: پس از 15 سال با دستور وزیر آموزش وپرورش و با احیای 650 دارالقرآن، مشکل نیروی انسانی مدرس و مدیر این مراکز مرتفع شد .
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش وپرورش با بیان اینکه دارالقرآن ها باید از نظر فضا و امکانات از حد قابل قبولی برخوردار باشد، خاطرنشان کرد: در یک برنامه زمان بندی شده 5 ساله، در نظر داریم به ازای هر منطقه آموزش، 2 دارالقرآن پسرانه و دخترانه تأمین کنیم تا این دارالقرآن ها بتوانند برنامه های مکمل آموزشی قرآن در مدارس را پوشش دهند
مسیب زاده از راه اندازی سامانه «کلید رضوان» ویژه ائمه جماعات مدارس کشور خبر داد و گفت: براساس آمار این سامانه در55 هزار مدرسه نماز جماعت برگزار می شود که در 34 هزار مدرسه امام جماعت آن فرد روحانی و در دیگر مدارس از همکاران فرهنگی به عنوان ائمه جماعات استفاده می شود.

نظر شما