شناسهٔ خبر: 9585394 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

موج سرما در راه است

صاحب‌خبر -

*کاهش دما وبارش برف و باران در 19 استان
سازمان هواشناسی نسبت به کاهش محسوس دمای کشور هشدار داد و اعلام کرد: در شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز بین 5 تا 10 درجه و در شمال شرق کشور بین 10 تا 15 درجه کاهش دما خواهیم داشت.
سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بتدریج از امروز تا دوشنبه هفته جاری با نفوذ هوای سرد از عرض‌های شمالی ابتدا کاهش دما در شمال غرب و سپس در غرب و جنوب غرب، مرکز و شمال شرق و شرق کشور روی خواهد داد که همراه با گذر موج فعال بارشی است.
بر این اساس، در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و دامنه‌های البرز و زاگرس غربی شاهد بارش برف و لغزندگی اغلب جاده‌ها به ویژه در مناطق کوهستانی خواهیم بود.
امروز، بارش باران و برف و وزش باد شدید در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان که به سبب بارندگی شدید آبگرفتگی معابر عمومی در شهرهای ساحلی و به سبب بارش برف، لغزندگی و مه آلودگی بویژه در مناطق کوهستانی پیش‌بینی می‌شود.
همچنین بارش برف در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، زنجان، گیلان و دامنه‌های البرز در استان‌های مازندران، قزوین، البرز و تهران و همچنین بارش باران در استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان که در ارتفاعات این استان‌ها بارش به شکل برف است.
در دامنه‌های البرز و زاگرس غربی به سبب بارش برف اغلب جاده‌ها بویژه در مناطق کوهستانی لغزنده خواهد بود.
از امروز تا اواسط هفته جاری کاهش محسوس و قابل توجه دما در نیمه شمالی کشور پیش‌بینی می‌شود که در شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز بین 5 تا 10 درجه و در شمال شرق کشور بین 10 تا 15 درجه سلسیوس خواهد بود.
خلیج فارس در روزهای شنبه تا دوشنبه و دریای خزر از جمعه تا دوشنبه مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود.
همچنین با توجه به شمالی شدن جریان هوا تا روز یکشنبه کاهش محسوس دما (بین 7 تا 12 درجه سلسیوس) بر روی کشور عراق پیش‌بینی می‌شود که گاهی با وزش باد شدید شمالی، کاهش دما محسوس‌تر خواهد بود.
بنابراین توصیه می‌شود اقدامات ایمنی به منظور کاهش پیامدهای ناخوشایند بعمل آید و هموطنان گرامی برای تردد در گذرگاه‌های البرز و زاگرس، تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ و پوشاک گرم به همراه داشته باشند و همچنین در ایام یاد شده شناورهای کوچک و قایق‌های صیادی از تردد در دریا خودداری کنند.
آسمان تهران امروز نیمه ابری همراه با وزش باد پیش‌بینی شده و پیشینه و کمینه دما در این روز به 9 و منفی یک درجه سانتی گراد خواهد رسید.
*برف و باران کشور را فراگرفت
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بارش برف در استانهای آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان برخی راههای روستایی را بست.
در استانهای کردستان، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی و زنجان هم بارش برف موجب لغزندگی جاده‌ها شده است.
در استانهای تهران، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان باران می‌بارد که بارشها در ارتفاعات این استانها نیز به شکل برف است.
رانندگان برای عبور در محورهای این مناطق باید تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ و پوشاک گرم به همراه داشته باشند.
*بارش برف وکولاک از یکشنبه درارتفاعات تهران
اداره کل هواشناسی استان تهران نیز اعلام کرد که با نفوذ سامانه و گذر موج فعال در منطقه هوای پایتخت 10 درجه سردتر خواهد شد و از روز یکشنبه وزش باد و بارش برف و کولاک در جاده‌های کوهستانی و ارتفاعات تهران پیش‌بینی می‌شود.
در اطلاعیه شماره 35 اداره کل هواشناسی استان تهران آمده است؛ با نفوذ هوای سرد از عرض‌های شمالی کشور که همراه با گذر موج فعال بارشی است ابتدا شاهد کاهش 10 درجه‌ای دما در سطح استان بوده و از روز یکشنبه هوای منطقه توان با وزش باد و بارش برف و کولاک در گذرگاه‌ها و جاده‌ها کوهستانی پیش‌بینی می‌شود.
براساس این گزارش، این شرایط موجب لغزندگی جاده‌ها و معابر خواهد شد که احتیاط رانندگان را طلب می‌کند ضمن اینکه با توجه به پیش‌بینی کاهش دمای 10 درجه‌ای توصیه می‌شود اقدام ایمنی به منظور کاهش خسارات احتمالی اعمال شود.
*بارش برف راه ارتباطی 20 روستای شهرستان پاوه را بست
رئیس اداره راه و شهرسازی پاوه نیز گفت: بارش برف راه ارتباطی 20 روستای این شهرستان را با جمعیتی بالغ بر 10 هزار نفر بست.
«ابراهیم شهریاری» به ایرنا، گفت: بارش برف که از 5شنبه شب گذشته آغاز و تا نیمه‌های شب ادامه داشت جامه‌ای کاملا سفید بر تن این شهرستان کرد و موجب خوشحالی مردم بخصوص کشاورزان منطقه شد.
وی ارتفاع برف در سطح شهر پاوه را 15 سانتیمتر، در محورهای ارتباطی و گردنه‌ها 20 سانتیمتر و در ارتفاعات بیش از 50 سانتیمتر اعلام کرد و گفت: اکیپ‌های راهداری هم اکنون مشغول بازگشایی راه‌های ارتباطی 20 روستای این شهرستان هستند.
«شهریاری» میزان بارندگی پاوه را 26 میلیمتر اعلام کرد و افزود: از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون 476 میلیمتر بارش در این شهرستان داشته‌ایم که این میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 150 درصد افزایش داشته است.
رئیس اداره راه و شهرسازی پاوه با اعلام اینکه راه ارتباطی پاوه به مریوان در مسیر دالانی بسته است از کسانی که قصد مسافرت به شهرستان‌های مریوان و سروآباد در استان کردستان را دارند خواست که از این مسیر تردد نکنند.
وی همچنین از تمام کسانی که قصد مسافرت به پاوه را دارند خواست حتما وسایل ایمنی از جمله زنجیر چرخ را به همراه داشته باشند.
*بارش نخستین برف پاییزی در کرمانشاه
بارش نخستین برف پاییزی، کرمانشاه را سفیدپوش کرد.
به گزارش فارس بارش نخستین برف پاییزی امسال در کرمانشاه در حالی شروع شده که طی مدت اخیر شاهد بارندگی‌های زیادی در این منطقه بوده‌ایم. بارندگی در اغلب نقاط کرمانشاه رخ داده که در مناطق سردسیر به صورت بارش برف درآمده است.
نخستین برف پاییزی سال جاری در کرمانشاه در حالی باریده که هواشناسی پیش‌بینی بارندگی برای این تاریخ را اعلام کرده بود.
بازگشت زوار عتبات عالیات از مراسم اربعین حسینی با این شرایط همزمان شده و مسئولان دستگاه‌های مختلف عضو ستاد اربعین برنامه‌ریزی لازم برای پذیرایی از زوار را انجام داده‌اند.
استقرار نیروهای جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه برای راهنمایی زوار، آماده‌باش نیروهای امدادی همچون اورژانس برای کمک در حوادث احتمالی، حضور نیروهای پلیس راه و نیروی انتظامی برای تامین امنیت مسیرها و زائران از جمله اقدامات انجام گرفته برای خدمت‌رسانی به هم‌وطنان است.
بارش برف موجب سفیدپوش شدن کرمانشاه و کاهش دمای هوا شده و تمامی مسیرها و محورهای مواصلاتی در حال حاضر باز است و تردد بدون مشکل در جریان است.
*وزش باد شدید و طوفان در مازندران
وزش باد و طوفان شدید روز گذشته شهرهای غربی و کل استان مازندران را درنوردیده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، بر اثر تغییرات ناگهانی جوی که در غرب مازندران آغاز شد، طوفان در این منطقه یکه تازی می‌کند.
وزش باد شدید همراه با صدای غرش رعد و برق و باران پراکنده، شهرهای غرب مازندران را فرا گرفته و بر اساس این گزارش وزش باد شدید در برخی از شهرهای غرب استان، باعث کنده شدن تابلوهای سطح شهر شده و تردد را نیز با کمی مشکل مواجه کرده است.
همچنین طوفان سبب قطع برق در مناطقی از شهرهای غرب مازندران نیز شده است. هنوز از میزان خسارات احتمالی در این مناطق گزارشی نشده است. در حال حاضر برق در بیشتر مناطق مازندران قطع است.
*بیش از 50 خانواده گرفتار در برف در مدارس جلفا اسکان یافتند
فرماندار شهرستان جلفا گفت: بارش شدید برف شامگاه پنج شنبه مسافران و اهالی این شهرستان را غافلگیر کرد.
«زاهد محمودی» در گفت و گو با ایرنا، افزود: به دنبال این بارش جاده جلفا - تبریز بر اثر کولاک و برف شدید بسته شد و پلیس راه از تردد خودروها جلوگیری کرد.
وی افزود: بلافاصله با تشکیل و فعال سازی ستاد مدیریت بحران شهرستان و پیش بینی‌های قبلی بیش از 50 خانواده که قصد تردد در جاده جلفا - تبریز را داشتند به مدارس شهرستان هدایت و اسکان یافتند.
فرماندار جلفا اظهارکرد: راه ارتباطی جلفا - تبریز با تلاش عوامل راهداری در عرض دو ساعت بازگشایی و هم اکنون تردد روان در این مسیر جریان دارد.
«محمودی» از رانندگانی که قصد تردد در راه جلفا - ایواوغلی را دارند خواست از سفرهای غیرضروری خودداری کرده و در مدارس شهرستان اسکان یابند.
پلیس راه جلفا - مرند نیز در گزارشی از هموطنانی که قصد عزیمت به این شهرستان را دارند خواست از سفرهای غیرضروری خودداری کرده و تجهیزات ایمنی و لباس گرم راه همراه داشته و حتما از زنجیر چرخ استفاده کنند.
بر اثر ورود سامانه بارشی از سمت شمال غرب به کشور در شامگاه پنج شنبه، شهرستان جلفا تحت تاثیر این سامانه قرار گرفت و اولین برف پاییزی تمامی شهرستان را دربر گرفت.
مرکز هواشناسی جلفا در گزارشی میزان بارش برف در نقاط شهری را در حدود 10 سانتی متر و در مناطق کوهستانی و روستاهای واقع در ارتفاعات بیش از 15 سانتی متر اعلام کرد.
*همدان، 20 درجه زیر صفر
کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان از کاهش محسوس دما در هفته جاری در این استان خبر داد و گفت: دمای هوای برخی از مناطق این استان در اواسط هفته جاری و در روز سه شنبه بین 15 تا 20 درجه سانتیگراد زیر صفر می‌رسد.
«نادر پیرتاج» در گفت و گو با ایرنا، افزود: از روز جمعه به تدریج دمای هوای همدان کاهش می‌یابد و با کاهش محسوس دما، امروز ریزش پراکنده برف پیش‌بینی می‌شود.
وی اضافه کرد: با تقویت موج بارندگی در بیشتر نقاط استان همدان از روز یکشنبه ریزش برف پیش‌بینی می‌شود و اوج کاهش دما در روزهای دوشنبه و سه شنبه پیش‌بینی می‌شود و در مناطق سردسیر استان دما به 20 درجه سانتیگراد زیر صفر می‌رسد.
«پیرتاج» با بیان اینکه کمینه دمای هوای همدان در 24 ساعت گذشته دو درجه سانتیگراد بالای صفر و بیشینه دمای این شهر هفت درجه سانتیگراد بالای صفر گزارش شده است ادامه داد: فامنین با سه درجه سانتیگراد زیر صفر سردترین نقطه استان گزارش شده است.
*وزش تندباد با سرعت 70کیلومتر در اردبیل
وزش تندباد با سرعت بیش از 70 کیلومتر در ساعت، شهرهای مختلف استان اردبیل را درنوردید.
مدیر کل هواشناسی استان اردبیل گفت: سامانه سرد همراه با بارش برف و باران و وزش باد که از 5شنبه وارد استان اردبیل شده بود، دیروز با شدت بیشتری در مناطق مختلف استان ادامه داشته و در شهرهای شمالی و مرکزی استان وزش باد با سرعت بیشتری در جریان است.
«دولتی مهر» افزود: وزش تندباد شدید در برخی از شهرها مانند مشگین‌شهر علاوه بر اختلال در کار روزانه مردم به شکسته شدن شاخه‌های درختان، آنتن‌های تلویزیون، برخی تابلوها و بنرها منجر شد به طوری که در برخی از مناطق روستایی نیز خسارتی را به وجود آورد.
وی گفت: با ورود سامانه بارشی برف و باران در اغلب مناطق مرکزی و جنوبی استان، امروز شاهد بارش برف خواهیم بود به طوری که این سامانه بارشی همراه با هوای سرد تا یکشنبه استان اردبیل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود دمای هوا طی روزهای آینده بین 18 تا 20 درجه افت کرده و سرمای بی‌سابقه پاییزی در شهرهای مختلف استان اردبیل نمود پیدا کند.
* 40روستای تکاب در محاصره برف
فرماندار شهرستان تکاب نیز اعلام کرد: بر اثر بارش برف، کولاک شدید و یخبندان مسیر تکاب ـ سقز در محور دو راهی ایرانخواه مسدود شد.
«ایرج ثقفی» در گفت و گو با ایرنا، افزود: راه ارتباطی تکاب ـ ایرانخواه از نیمه شب 5شنبه به علت یخبندان شدید مسدود شده و تردد در این مسیر امکانپذیر نیست.
محور تکاب ـ ایرانخواه به طول بیش از 40 کیلومتر شهرستان تکاب را به سقز در استان کردستان متصل می‌کند.
وی با بیان اینکه هم اینک تعدادی خودروی سواری در این مسیر گرفتار برف و کولاک شده اند، گفت: راهداران اداره راه و شهرسازی تکاب با تمام توان خود مشغول بازگشایی این مسیر مواصلاتی هستند.
«ثقفی» از شهروندان و مسافران خواست تا بازگشایی مسیر از تردد در این جاده خودداری کرده و برای مسافرت به شهرهای سقز، بوکان و دیواندره از مسیرهای جایگزین دیگری استفاده کنند.
وی با اشاره به کندی تردد در مسیر تکاب ـ دندی نیز گفت: تردد در این مسیر بدون زنجیر چرخ امکانپذیر نیست و رانندگان در صورت ضروری نبودن سفر، در این مسیر تردد نکنند.
فرماندار تکاب با اعلام بازگشایی سریع جاده تکاب به شاهین دژ نیز گفت: این محور که اصلی‌ترین جاده بین شهری تکاب است، نیمه شب گذشته به علت کولاک شدید و یخبندان در گردنه مایین بلاغ در 35 کیلومتری تکاب مسدود شده بود که بلافاصله با تلاش راهداران این شهرستان بازگشایی شد و هم اکنون تردد در آن جریان دارد.
ثقفی همچنین از مسدود شدن راه دسترسی 42 روستای تکاب در بخش‌های مرکزی و تخت سلیمان بر اثر بارش برف و کولاک شدید خبر داد و گفت: هم اکنون بیش از پنج هزار نفر از روستاییان این منطقه در محاصره برف قرار گرفته‌اند و تلاش راهداران برای بازگشایی مسیرهای روستایی ادامه دارد.
اداره راهنمایی و رانندگی تکاب نیز اعلام کرد: رانندگان خودروها و وسایل نقلیه از هرگونه تردد در مسیر تکاب ـ ایرانخواه به علت یخبندان شدید تا اطلاع ثانوی خودداری کرده و برای تردد در سایر مسیرهای بین شهری از جمله تکاب ـ شاهیندژ، تکاب ـ بیجار و تکاب ـ دندی از زنجیر چرخ استفاده کنند.
بر اساس اعلام این اداره از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ و تجهیزات ایمنی مناسب فصل سرما و یخبندان در مسیرهای ارتباطی تکاب جلوگیری خواهد شد.
اداره هواشناسی تکاب نیز از بارش 15 سانتیمتری برف در ارتفاعات این شهرستان خبر داد و اعلام کرد: دمای هوای تکاب در 24 ساعت گذشته با 8 درجه کاهش به 12 درجه زیر صفر رسیده است.
این اداره همچنین از کاهش دما تا 15 درجه زیر صفر و ادامه یخبندان در معابر عمومی و محورهای ارتباطی این شهرستان خبر داد.
*برف و کولاک راه ارتباطی 40 روستای هشترود را بست
رئیس اداره راه و شهرسازی هشترود گفت: برف و کولاک راه ارتباطی 40 روستای این شهرستان را بست.
«علیرضا اوشال»، افزود: هم اکنون تمامی مسیرهای اصلی ورودی و خروجی هشترود باز است ولی به علت وجود کولاک در منطقه، دستگاه‌های راهداری به صورت مداوم در حال مسیرگشایی راه‌ها هستند.
وی با بیان اینکه برف و کولاک همراه با باد شدید از عصر پنجشنبه در منطقه حاکم شد و تا صبح جمعه ادامه داشت، اظهار کرد: هم اکنون مسیرهای اصلی این شهرستان باز و تردد در آن‌ها در جریان است.
رئیس اداره راه و شهرسازی هشترود یادآور شد: مسیر ارتباطی نظرکهریزی به مراغه نیز به خاطر یخبندان در حال نمک پاشی است و تردد در آن به کندی انجام می‌شود.
اوشال، با اشاره به اینکه هفت گروه راهداری این شهرستان در مسیرهای اصلی و فرعی در حال آماده باش برای ارایه خدمات به مسافران هستند، ادامه داد: اگر باد و کولاک قطع شود، راه ارتباطی 40 روستا بازگشایی کامل می‌شود.
وی، تاکید کرد: مردم در صورت امکان از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند و در صورت لزوم، زنجیرچرخ، سوخت کافی، مواد غذایی و لباس گرم به همراه داشته باشند.
*امدادرسانی به 210 هموطن گرفتار در برف و کولاک
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، از امدادرسانی به 210 تن از هموطنان گرفتار در برف و کولاک خبر داد.
«حسین درویشی» گفت: با توجه به وقوع برف و کولاک در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان، خدمات امدادی لازم به متاثران ارائه شد.
وی با اشاره به اسکان اضطراری 13 تن از متاثران از برف و کولاک، اظهار کرد: به علاوه عملیات رهاسازی برای 60 دستگاه خودرو از برف انجام و به‌منظور ارائه خدمات در این استان‌ها 13 تیم شامل 50 امدادگر و نجاتگر بکار گرفته شدند و امدادرسانی در محورهای مواصلاتی این استان‌ها ادامه دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما