شناسهٔ خبر: 9429055 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از شرکت در انتخابات خبرگان خبر داد انتخابات اسفند یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات در تاریخ انقلاب اسلامی است و شرایط اجرا و نظارت باید به‌گونه‌ای باشد که امید مردم را تقویت و جامعه را برای خلق یک حماسه سیاسی دیگر تشویق کند و من هم ان‌شاءالله می‌آیم

بازهم اعتماد به صندوق

صاحب‌خبر -

فرهیختگان| «انتخابات اسفند ماه یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات در تاریخ انقلاب اسلامی است.» شاید این اولین باری نباشد که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اهمیت انتخابات هفت اسفند امسال را یادآوری می‌کند، اما اهمیت دو انتخابات پیش رو آیت‌الله را هم به این فکر انداخته است که اعلام حضورش را این بار نه تلویحا بلکه صریحا اعلام کند.
پیش از ظهر دیروز، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از دانشجویان دکتری رشته علوم سیاسی در پاسخ به سوال یکی از حاضران این نشست درباره انتخابات اسفند و تصمیم خود در این‌باره گفت: «انتخابات اسفند یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات در تاریخ انقلاب اسلامی است و شرایط اجرا و نظارت باید به‌گونه‌ای باشد که امید مردم را تقویت و جامعه را برای خلق یک حماسه سیاسی دیگر تشویق کند و من هم ان‌شاءالله می‌آیم.»
او گرچه پیش از این هم اشاره کرده بود برای خبرگان و به‌گفته خودش بنا به تعهد اسلامی و ملی‌اش حاضر می‌شود اما دیروز تردید حضورش در انتخابات را به یقین تبدیل کرد تا برای سیزدهمین‌بار خود را در معرض آرای مردم قرار دهد. زمانی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92، پنج دقیقه مانده به پایان ثبت‌نام به ساختمان خیابان فاطمی آمد، هیچ‌کس حتی پیش‌بینی هم نمی‌کرد که آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی که هشت سال صلاحیت آن را داشت بر مسند ریاست‌جمهوری تکیه بزند و اولین رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در سال‌های اول انقلاب بود، ممکن است رد صلاحیت شود. پیش‌بینی‌ها این بود که راضی کردن آیت‌الله برای حضور تنها سختی این راه انتخاباتی است؛ اما نام آیت‌الله هاشمی در لیست رد صلاحیت‌شدگان شورای نگهبان قرار گرفت تا در تاریخ ایران بعد از انقلاب به ثبت برسد کسی که در عمر سیاسی خود سمت‌هایی چون ریاست‌جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مجلس خبرگان، ریاست مجلس و فرماندهی جنگ را داشته است هم ممکن است از سوی فقهای شورای نگهبان رد صلاحیت شود. اما این تنها اتفاق انتخاباتی مهم عمر سیاسی آیت‌الله نبوده است. سال 84 زمانی که دولت اصلاحات باید جای خود را به دولت نهم می‌داد، آیت‌الله هاشمی هم برای رقابت انتخاباتی حاضر شد. رقابتی که او شکایت آن را به خدا واگذاشت و مردم ایران در تیرماه آن سال شاهد تولد دولتی شدند که سایه عملکرد آن تا همین امروز بر بسیاری از مقدرات آنان سنگینی می‌کند. دو سال بعد اما فرصتی برای جبران پدید آمد. در انتخابات سال 86 مجلس خبرگان نماینده اول پایتخت شد و بعد از آن و پس از درگذشت مرحوم علی‌مشکینی در رقابت بر سر کرسی ریاست این مجلس، از احمد جنتی هم پیش افتاد و به ریاست مجلس رسید. تجربه قرار گرفتن مجدد در معرض انتخاب مردم، آن هم دو سال بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری 84 نشان داد که سبد آرای طیف حامی منتقد آیت‌الله هاشمی خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد در حال خالی شدن‌بود.
آیت‌الله در سال 92 و بعد از گذشت قریب به چهار سال در ائتلاف انتخاباتی شرکت کرد که چهره‌هایی همچون سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی در آن نقش موثری داشتند و باعث انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری شدند.  حالا آیت‌الله می‌خواهد برای سیزدهمین‌بار خود را در معرض انتخاب عمومی قرار دهد. شاید او می‌خواهد با تاکید بر هر انتخاب و انتخابات یادآور شود که می‌توان از طریق صندوق‌های رای دموکراسی را تمرین کرد و اندیشه‌های اصلاحی را پیش برد.

نظر شما