شناسهٔ خبر: 8692636 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

امضا تفاهم نامه گسترش همکاری زیربنایی ایران و روسیه توسط روسای کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور

در دور دوم مذاکرات کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه تفاهم نامه گسترش همکاری در حوزه های نفت، گاز، برق ، ICT، حمل نقل، بانکی و سرمایه گذاری مالی بین دکتر واعظی و وزیر انرژی روسیه امضا شد و مقرر شد این تفاهم نامه در حوزه های دیگر نیز ادامه پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و اطلاعات؛ در راستای گسترش و تحکیم روابط وهمکاری های ایران و روسیه و به منظور بحث و بررسی پیرامون پروژه های زیربنایی بنا به دعوت دکتر واعظی رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه هیاتی بلند پایه با ریاست الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه به ایران سفر کردند، که در این هیات روسای 50 شرکت های بزرگ روسی و روسای بانک مرکزی و مدیران عامل روسیه نیز حضور داشتند.

اولین دور مذاکرات این کمیسیون در محیطی که بیانگر اراده و تفاهم حاکم بر روابط بین دو کشور بود در حضور دو وزیر برگزار شد و طرفین فهرست و عناوین پروژه ها را مورد بررسی قرار دادند، که ادامه این مذاکرات را به مذاکرات تخصصی موکول کردند.

در دور دوم مذاکرات که امروز برگزار شد، دو طرف با مرور نتایج بدست آمده از مذاکرات تخصصی که بین دو هیات انجام شد تفاهم نامه ای را امضا کردند.

این تفاهم نامه در 7 فصل تنظیم و به امضا طرفین رسید در فصل اول این تفاهم نامه موضوع همکاری نفت و گاز دو کشور مطرح شده است که این بند نتیجه مذاکرات هیات روسی با وزیر نفت ایران و بخش های زیرمجموعه با شرکت های روسی بود.

در فصل دوم این تفاهم نامه که در ارتباط با همگاری در حوزه برق وآب است، پروژه هایی از جمله اتصال شبکه برق سراسری ایران به روسیه از طریق کشورهای آذربایجان و روسیه و همچنین احداث نیروگاه های حرارتی و آبی آمده است.

 در فصل سوم بخش حمل و نقل بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت که تمرکز بیشتر این بند بر روی خطوط راه آهن است؛ در فصل چهارم به حوزه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخته شده است که در این زمینه دو طرف تفاهم کردند تا پروژه های متعددی را در این زمینه تخصصی و بسیار مهم داشته باشند.

در فصل پنجم، مسایل مهم بانکی و پولی که باعث ایجاد کسب وکار و تسهیل تجارت روان بین دو کشور می شود مورد بررسی قرار گرفت که با توافق طرفین این حوزه نیز می تواند با فعالیت های بانکی طرفین تکمیل شود.

در فصل ششم به مسایل مهمی از جمله عضویت ایران به بانک اوراسیا و همچنین ایجاد بانک مشترک با روسیه مورد بررسی قرار گرفته است؛ در ادامه این بند نیز موضوع خط اعتبار 5 میلیارد دلاری است که موجب خواهد شد تا روابط اقتصادی و پروژه های زیربنایی طرفین گسترش پیدا کند.

در فصل آخر این تفاهم نامه علاوه بر اینکه ذکر شد تا شرکت های روسی پیشنهاد مشارکت در طرح های در نظر گرفته شده بدهند مقرر شد تا در زمینه های دیگر که دو کشور بر آن متمایل هستند روابط همکاری افزایش پیدا کند.

لازم به ذکر است که در ادامه این تفاهم نامه نیز به بررسی و حل مشکلات صدور روادید بازرگانی برای شرکت های خصوصی از کشور روسیه و همچنین اصلاح تعرفه های گمرکی و برقرای خطوط پروازی باری پرداخته شد که با توافق طرفین مقرر شد تا هر چه زودتر این موضوعات بررسی و رفع موانع صورت گیرد.

نظر شما