شناسهٔ خبر: 8651591 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

مدير حوزه علميه استان قم:

قيام امام حسين(ع) بدعت ها را کنار زد و سنت نبوي را احيا کرد

موج - قم - مدير حوزه علميه استان قم گفت: قيام مظلومانه امام حسين(ع) در برابر يزيديان، بدعت ها را کنار زد و سنت نبوي را در جامعه اسلامي دوباره احيا کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج از قم، رئيس مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه در مراسم عزاداري حضرت سيد الشهدا (ع) و ياران باوفاي ايشان،با اشاره به حادثه عظيم کربلا در تاريخ بشريت اظهارداشت: قيام امام حسين(ع) داراي ابعاد مختلفي است که در اين ميان، زمينه ها و دلايل شکل گيري اين نهضت عظيم چون حذف بدعت ها در کنار احياي سنت نبوي، از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي افزود: تبيين علت قيام عاشورا همواره الهام بخش مسلمانان و به ويژه شيعيان در اعصار متمادي بوده است و در اين بين امر به معروف و نهي از منکر که يکي از اهداف قيام امام حسين(ع) و سيره و سنت جدش و آئين و روش پدرش علي بن ابي طالب(ع) بود، عمل کرد.
حجت الاسلام و المسلمين احمد فرخ فال بر لزوم احياي سنت نبوي و از بين بردن بدعت ها و اختلافات در عزادري ها تاکيد و تصريح کرد: امام حسين (ع) علاوه بر اينکه بر مسأله عمل به سنت پيامبر و علي (ع) تأکيد داشت، محو و نابودي بدعت هاي ايجاد شده را نيز امري ضروري مي دانستند.
رئيس مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطرنشان کرد: در عزاداري ها بايد حيث محتوايي و مطالبي که گفته مي‌شود، در قالب و شيوه عزاداري مورد اهميت قرار گيرد؛ چرا که از نظر محتوا آنچه که گفته مي‌شود؛ نبايد مطالب حرام و خلاف شرع باشد و همچنين نبايد موجب پايين آمدن مقام خود مومنين و عزاداران شود.
وي افزود: در مکتب اهل ‌بيت (ع) بايد تلاش شود با دوري از منيت، امور براي خدا باشد و به دور از ريا و خودنمايي در راه رضاي پروردگار صورت گيرد چرا که امام حسين(ع) با تقديم خون خود و يارانش موجب عزت اسلام و مسلمانان شد و بعد از گذشت قرن‌ها از حادثه عاشورا اين رويداد همواره زنده است.
همچنين تاکيد کرد: برگزارکنندگان و مداحان هيئت‌ها بايد نقش مهمي در مبارزه با تبليغات منفي دشمنان اسلام داشته باشند و همه عوامل دخيل در برگزاري مراسم سوگواري سالار شهيدان همکاري لازم را براي مقابله و برخورد با تحريف‌ها انجام دهند.
رويکرد اصلي مراسم عزاي حسيني معرفت بخشي باشد
حجت الاسلام والمسلمين فرخ فال با بيان اين که رويکرد اصلي مراسم عزاي حسيني بايد تقويت بصيرت و معرفت بخشي باشد، گفت: هيات هاي مذهبي با هيات امناي مساجد همکاري و تعامل لازم را داشته و از بدعت هاي انحرافي و اختلاف در مراسم عزاداري حسيني خودداري کنند.
وي با بيان اين که از زماني که غدير ناديده گرفته شد، حادثه عاشورا رقم خورد، افزود: 124 هزار پيامبر و فرستاده از سوي خدا آمدند تا سنت الهي را در زمين جاري کنند ولي گروهي مي آمدند و همه چيز را بر هم مي زدند و مي خواستند تلاش ها را ضايع کنند تا اينکه امام حسين(ع) با نثار کردن خون خود و 34 نفر از فرزندان و بستگانش در صحراي کربلا اين سنت را دوباره احيا کردند.

نظر شما