شناسهٔ خبر: 8566864 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

ناگفته‌های تازه از فاجعه منا و پاسخ به ۳ شایعه مهم

صاحب‌خبر -

حدود یک ماه از فاجعه بزرگی که حدود هشت هزار نفر را به کام مرگ کشاند مي‌گذرد و با خالی شدن عربستان از زائران ایرانی حالا راحت‌تر مي‌توان درباره حوادث حج امسال اظهارنظر کرد، درباره جرثقیلی که در مسجدالاحرام افتاد و حادثه دردناکی که در منا رقم خورد. بر همین اساس رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر نشست خبری را با اصحاب رسانه ترتیب داد. وی با اشاره به ناگفته‌های جدید فاجعه منا به ۳ شایعه مهم و همچنین برخی حواشی حوادث حج تمتع سال ۹۴ پاسخ داد.
به گزارش سیاست روز سیدعلی مرعشی در نشست خبری خود با پرداختن به عملکرد مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در حج تمتع سال ۹۴ اظهار کرد: به دلیل شرایط سیاسی منطقه پیش‌بینی می‌شد حج امسال با سال‌های قبل متفاوت باشد بنابراین تیم پزشکی متفاوت‌تری نسبت به سال‌های قبل اعزام شد و از کسانی بهره گرفته شد که تجربه حج داشتند و می‌توانستند مدت زمان بیشتری فعالیت کنند و در نهایت نیروها به صورت چند منظوره ماموریت‌های خود را انجام دهند.
وی با اشاره به حادثه نخست در حج که همانا سقوط جرثقیل بود گفت: در این حادثه نیز نخستین تیمی که بر سر حادثه‌دیدگان حاضر شد تیم مرکز پزشکی جمعیت هلال‌احمر بود به صورتی که زودتر از نیروهای امدادی به مجروحان امدادرسانی صورت پذیرفت.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در ادامه به فاجعه منا نیز اشاره کرد و گفت: پرداختن به این حادثه از چند بعد امکان‌پذیر است اول اینکه اصولا می‌توانست این اتفاق رخ ندهد و رخ دادن این فاجعه نشات از کوتاهی سعودی‌ها بود. همچنین در رسیدگی به مصدومان نیز کوتاهی صورت پذیرفت و ماشاهد سوء‌مدیریت و رسیدگی به اجساد فوت‌شدگان بودیم. همچنین این سوءمدیریت‌ها در روند درمانی با بییماران نیز مشهود بود.
مرعشی با اشاره به حادثه منا که در ساعت ۸:۴۵ صبح به وقوع پیوست اشاره کرد و گفت: متاسفانه نیروهای سرباز سعودی نیز در این فاجعه بی‌تجربه بودند و در زمان کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدیم. به طوری که حتی دکتر کولیوند معاون حج عمره مرکز پزشکی هلال‌احمر به کادر پزشکی ایران دستور داد تا آمبولانس‌ها به محل حادثه منا بروند و اگر سربازها اجازه ورود ندادند با آنان برخورد کنند و با کنار زدن آنها به مجروحان کمک کنند کما اینکه این اتفاق رخ داد و ۵۰۰ تا ۶۰۰ مجروح این حادثه که از حجاج ایرانی و غیرایرانی بودند نجات یافتند.

سعودی‌ها برخلاف سال‌های گذشته حجاج ایرانی را به خیابان مرگ ۲۰۴ فرستادند
مرعشی در ادامه به یکی از ناگفته‌های حادثه منا اشاره کرد و گفت: خیابان ۲۰۴ که حادثه منا در آن به وقوع پیوست عرضی برابر با ۱۲ متر دارد و این در حالی است که در هیچ سالی حجاج ما را از این خیابان هدایت نمی‌کردند بنابراین در گرمای بالای ۴۳ درجه و با وجود خستگی حجاج متاسفانه حجاج ایرانی به این خیابان هدایت شدند که در نهایت شاهد وقوع چنین تلفاتی شدیم. وی ادامه داد: در تجمعاتی مانند منا حتی یک صدا و یا یک گریه می‌تواند باعث حادثه بحرانی در حوزه تجمعات شود بنابر این بدون اغراق می‌توانم عنوان کنم اگر سعودی‌ها اجازه مداخله درمانی می‌دادند یک‌سوم فوت‌شدگان نجات می‌یافتند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر عنوان کرد: در زمان فاجعه منا سعودی‌ها ۴ بیمارستان داشتند که به هیچ عنوان پاسخگوی چنین بحران‌هایی نبود حتی در بحث نیروهای درمانی نیز مشکل داشتند و در تجهیزات پزشکی نیز کمبودها بسیار بود به طور مثال مسیر باز نگه داشتن مسیر هوایی دهان وجود نداشت.
مرعشی ادامه داد: فاجعه منا می‌توانست لطمه زیادی به تیم پزشکی ایران وارد کند اما خوشبختانه ۲۲ تا ۲۳ نفر از کادر پزشکی ایران دچار صدماتی شدند ولی تهدید حیات‌شان به خطر نیفتاد ولی دو پزشک از تهران و اصفهان جان خود را از دست دادند و در این فاجعه برخی از نیروهای امدادی ما نیز بازداشت شدند که بعد از اقدامات لازم آنها را آزاد کردند.

چیدن اجساد روی هم به ارتفاع یک و نیم متر
وی با اشاره به یکی از ناگفته‌های فاجعه منا عنوان کرد: وقتی اجساد را روی هم چیده بودند ارتفاعی به اندازه یک و نیم متر تشکیل شده بود که طول مسیر چیدن این اجساد بسیار بالا بود بنابراین اگر حجاجی در میان این اجساد زنده بود نمی‌توانست نجات پیدا کند زیرا اجساد را روی آسفالت داغ قرار داده بودند و تخلیه اجساد نیز ۱۸ ساعت به طول انجامید که باعث تغییر شکل ظاهری نعش شده بود.
وی با بیان اینکه با وجود دوربین‌های متعدد و بالگردهای سعودی آنها می‌توانستند از بحران تجمع در منا پیشگیری و مدیریت کنند، افزود: در مجموع از ۴۵۴ کاروان بالغ بر ۵۳ کاروان آسیب دیدند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر تصریح کرد: پس از فاجعه منا نیز دکتر کولیوند معاون حج عمره مرکز پزشکی در طول شبانه‌روز بیدار بود و حتی تا نماز صبح برای رسیدگی به اجساد و مجروحان تلاش می‌کرد به طوری که در انتقال مرحله اول ۱۱۴ اجساد به ایران بازگشت وی در شست‌وشوی همه این اجساد حضور داشت و اعلام کردیم که نباید اجساد کفن شوند و در نهایت تزریق مواد خاصی به بدن حجاج برای انتقال انجام شد. همچنین انتقال اجساد توسط سعودی‌ها ۱۳ مرحله داشت که با رایزنی توانستیم بسیاری از آنها را حذف کنیم.

حج ۹۴ بدون کرونا
مرعشی عنوان کرد: در حج تمتع ۹۴ حتی یک مورد زائر ایرانی نیز در عربستان به کرونا مبتلا نشد.

پاسخ به ۳ شایعه مهم
وی در پاسخ به برخی شایعات فاجعه منا از جمله پخش نوعی سم از طریق پنکه‌ها گفت: اصلا پنکه‌ای وجود نداشت اگر وجود داشت زائران خنک می‌شدند و حتی نجات پیدا می‌کردند که مهمترین مشکل گرما بود پس این شایعه بود.
مرعشی در پاسخ به شایعه دیگری مبنی بر اینکه برخی افراد که با اجساد به اشتباهی داخل کانتینرها شده بودند وقتی به هوش آمده بودند نشسته بودند و از سرما یخ زده بودند، گفت: این مطلب نیز شایعه بود.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر درباره نقش شرکت انگلیسی - صهیونیستی G۴S که امنیت حجاج را در عربستان برعهده داشت عنوان می‌شود این شرکت مسئولیت زندان‌های اسرائیل را برعهده دارد گفت: این مطلب را بنده اطلاعی ندارم و باید سازمان حج و یا نهادهای دیگر پاسخ دهند.

نظر شما