شناسهٔ خبر: 8559868 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استاد دانشگاه: از پيامدهاي فاجعه منا نمايان شدن آسيب پذيري دولت عربستان است

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / اجتماعی 1111 1394/07/26
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت : یکی از پیامدهای فاجعه منا نمایان شدن آسیب پذیری دولت عربستان و ضعف مدیریت بحران و یا دفاع غیرعامل است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی در همایش بررسی ابعاد حقوقی ، سیاسی و فقهی فاجعه منا از منظر حقوق بین الملل افزود : این فاجعه هم از بعد بین الملل و هم از بعد منطقه ای قابل بررسی است .
وی ادامه داد : این فاجعه به لحاظ انسانی از بعد امنیتی باید بررسی شود چرا که هر سال نزدیک به دو و نیم میلیون انسان برای انجام مناسک حج عازم عربستان می شوند .
وی افزود : البته این موضوع پیامدهای ملی و منطقه ای نیز دارد و باید علل وعوامل بروز این حوادث بررسی شود.
دهقانی فیروزآبادی گفت‌:‌ در بررسی علل و عوامل بروز این حادثه یک فرضیه این است که این حادثه طراحی شده بود اما از آن جایی که این حادثه تبعات و هزینه های سیاسی برای کشور عربستان دارد ، این فرضیه بعید است .
وی افزود : گمانه زنی دیگر این بود که این فاجعه به دلیل اختلافات داخلی رخ داده است و نمونه آن حضور کاروان محمدبن سلمان در مسیر حرکت حاجیان است ضمن اینکه نیروهای انتظامات حج از 60 هزار به 20 هزار نفر رسیده بود و تجربه کافی هم نداشتند.
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد : البته این تلفات هر سال رخ می دهد اما امسال زیاد بود و یک دلیل آن بی تجربگی و بی تدبیری نیروهای انتظامات و امنیتی بود .
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت :‌ از طرفی دیگر حج برای عربستان یک منبع توریستی و درآمدزایی است طوریکه 8 میلیارد و پانصد میلیون دلار برای عربستان درآمد داشته است اما علیرغم همه اینها تمهیدات و زیرساخت های لازم را برای حضور حاجیان فراهم نکرده بودند و با یک بی کفایتی مواجه هستیم .
این استاد دانشگاه در ادامه به پیامدهای مثبت و منفی فاجعه منا در روابط بین الملل اشاره کرد و گفت : قبل از این حادثه نیز روابط ایران با عربستان عادی نبود و بعد از این حادثه نیز تاثیری که در روابط دوجانبه ما با عربستان دارد این است که بعد از روی کار آمدن ملک سلمان این روابط یک نوع جنگ سرد است .
وی ادامه داد : فرضیه دیگر مبنی بر وجود اختلاف و رقابت در نوع مدیریت درون حاکمیت عربستان است و اکنون این رقابت ها تشدید شده است .
دهقانی فیروزآبادی افزود : پیامد دیگر بحران سیاست خارجی برای دولت عربستان است که این حادثه برای عربستان ایجاد کرد .
وی در ادامه گفت : پیامد دیگر این حادثه تشدید شیعه هراسی و ایران هراسی است که عربستان از حادثه پیش آمده برای تشدید شیعه هراسی استفاده و ایران را به سوء استفاده از موقعیت پیش آمده متهم می کند .
دهقانی فیروزآبادی افزود: پیامد دیگرپیچیده تر شدن بحران های منطقه ای است که در واقع بیش از آنکه ما موضوع را سیاسی کنیم خود عربستان آن را سیاسی کرده است .
این استاد دانشگاه در ادامه به مخدوش شدن وجهه عربستان اشاره کرد و گفت‌: این فاجعه در افکارعمومی و محافل غیردولتی وجهه عربستان را مخدوش کرده است و در واقع می توان به لحاظ تبلیغاتی طرح بی کفایتی آل سعود را در افکار عمومی ارائه کرد تا حداقل دولت عربستان پاسخگو باشد و از این به بعد حواس خود را جمع کند .
وی ادامه داد: طرح ایجاد هیات نظارت بر حج، پرهیز از شکل گیری اختلافات شیعه و سنی و موضع گیری واحد در سطح ملی درباره فاجعه منا از دیگر موضوعاتی است که دولت جمهوری اسلامی باید آن را پیگیری کند .
تصویر دارد .

نظر شما