شناسهٔ خبر: 8356129 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عقب‌نشيني در مأرب، بن‌بست در تعز، بحران در عدن

رياض از تأييد شكست در يمن طفره مي‌رود

روزنامه جوان

پس از گذشت هفت ماه از تجاوز ائتلاف عربي به رهبري رياض و به‌‌رغم جنگ‌رواني گسترده، ‌نيروهاي ائتلاف نه تنها نتوانسته‌اند به صنعا برسند بلكه شاهد شكست‌هايي در محورهاي مهم درگيري در يمن هستند و تمامي شواهد به‌ويژه تحولات ميداني جنگ عربستان سعودي در يمن حاكي از شكست قطعي رژيم آل‌سعود در اين جنگ است و فقط زمان مي‌برد كه ملك سلمان به صورت علني به شكست خود اعتراف كند.

صاحب‌خبر -
پس از گذشت هفت ماه از تجاوز ائتلاف عربي به رهبري رياض و به‌‌رغم جنگ‌رواني گسترده، ‌نيروهاي ائتلاف نه تنها نتوانسته‌اند به صنعا برسند بلكه شاهد شكست‌هايي در محورهاي مهم درگيري در يمن هستند و تمامي شواهد به‌ويژه تحولات ميداني جنگ عربستان سعودي در يمن حاكي از شكست قطعي رژيم آل‌سعود در اين جنگ است و فقط زمان مي‌برد كه ملك سلمان به صورت علني به شكست خود اعتراف كند.
منابع محلي و مستقل از صنعا گزارش دادند عربستان سعودي و امارات متحده عربي نظاميان خود را از استان مارب بيرون كشيده‌اند. هيكل بافنع فعال يمني جمعه در صفحه توئيتر خود نوشت: « خبرهاي رويترز، بي‌بي سي و سي‌ان‌ان درباره يمن خيلي كند است اما به شما خيلي زودتر از آنها مي‌گويم كه تمامي سربازان اماراتي و سعودي پنج روز قبل از مأرب عقب نشيني كرده‌اند.»   سعودي‌ها در حالي از مأرب عقب‌نشيني مي‌كنند كه قبل از شروع اين نبرد جنگ رواني درباره آن به راه‌انداخته و آن را صحنه قدرت نمايي و اتحاد عرب در يك عمليات نظامي نه تنها عليه انصارالله بلكه ايران توصيف و تأكيد كردند كه به هر قيمتي شده عربستان بايد در اين نبرد پيروز شود. «حسن حسن» تحليلگر ارشد مؤسسه چت‌هام‌هوست در پايگاه اينترنتي «نشنال اينترست» همزمان با شليك موشك‌توشكا به مقر نظاميان ائتلاف در پايگاه صافر كه بر اثر آن بيش از صدها نفر از نظاميان اماراتي، سعودي، بحريني و يمني كشته شدند، نوشت: «در شش ماه از مبارزه عليه شورشيان حوثي در يمن به رهبري سعودي، نيروهاي ائتلاف ضربه مرگباري را تجربه كرده‌اند كه به احتمال زياد به تقويت بيشتر نقش نيروهاي عربي در يمن منجر خواهد شد.»  وي در ادامه تأكيد كرد: نيروهاي عبري گزينه ديگر جز پيروزي در اين نبرد ندارند. در همان زمان روزنامه امريكايي كريستين ساينس مانيتور نوشت: «براي عربستان سعودي و متحدان سني اعراب خليج [فارس] اين مبارزه نظامي در استان مركزي مأرب در طول بيش از ٨٠ سال گذشته بزرگ‌ترين اقدام نظامي محسوب مي‌شود.»   اما با گذشت نزديك به يك ماه نه تنها نيروهاي ائتلاف هيچ پيشروي‌اي نتوانستند داشته باشند بلكه به دليل ترس از افزايش تلفات نيروهاي خود را از اين منطقه خارج كردند و حتي بعضي رسانه‌‌ها از تلفات بالاي نيروهاي تحت حمايت رياض در مأرب خبر دادند. پايگاه يمني «سبا نت»، به نقل از منابع نظامي اين كشور گزارش داد كه بر اثر درگيري در منطقه «صرواح» و در نزديكي يك اردوگاه نظامي در استان مأرب 160 نظامي نيروهاي ائتلاف كشته و 378 نفر ديگر نيز زخمي شدند.  از ديگر نبردهايي كه نيروهاي ائتلاف جنگ رواني درباره آن به راه‌انداخته بودند محور تعز در جنوب صنعاست كه دروازه ورودي به پايتخت يمن محسوب مي‌شود. سعودي‌ها در 12 مهر طي بيانيه‌اي اعلام كردند، «ظرف 48 ساعت آينده تعز را آزاد خواهند كرد» اما با گذشت نزديك به يك هفته هنوز هيچ گزارشي از پيشروي نيروهاي ائتلاف در اين شهر منتشر نشده است. بنابر گفته منابع محلي يمن اين يازدهمين باري بود كه در طول سه سال گذشته رياض بيانيه مي‌دهد كه ظرف 48 ساعت آينده تعز را آزاد خواهد كرد.
 
عدن ناآرام
از سوي ديگر تحولات چند روز گذشته در شهر جنوبي عدن كه تنها موفقيت ائتلاف عربي محسوب مي‌شود حكايت از ناامني و نبود كنترل كامل سعودي‌ها بر اين شهر بندري است. روز سه شنبه گروه تروريستي داعش مسئوليت حمله به مقر خالد بحاح نخست وزير عبدربه منصور هادي را به عهده گرفت. بر اثر اين حمله بيش از 12 نظامي از عربستان سعودي و امارات كشته شدند. روز پنج‌شنبه نيز الجزيره گزارش داد كه سرهنگ «جمال السقاف» يكي از افسران حامي «عبدربه منصور هادي» در شهر «عدن» ترور شد. سعودي‌ها در حالي در عدن دچار اين تلفات مي‌شوند كه حدود سه‌ماه از عقب‌نشيني انصارالله و ارتش يمن از اين شهر مي‌گذرد. اين تحولات باعث شده بعضي تحليلگران اين سؤال را مطرح كنند كه «اگر عربستان نمي‌تواند در عدن كه حوثي‌ها در آنجا طرفداران زيادي ندارد امنيت را برقرار كند چگونه مي‌خواهد در صنعا اين كار انجام بدهد؟» جايي كه انصارالله و متحدان آن از پايگاه مردمي بالايي برخوردار است.  
  
غافلگيري در دريا
ناكامي‌هاي ائتلاف تنها به شكست‌هاي زميني در مناطق مختلف يمن محدود نمي‌شود. نيروهاي يمني اواخر هفته گذشته سلاح‌هاي جديدي را رو كردند كه با آن كشتي‌هاي جنگي ائتلاف را در درياي سرخ هدف قرار دادند. وزارت دفاع يمن چهارشنبه شب در بيانيه‎اي اعلام كرد كه كشتي جنگي ائتلاف كشورهاي عربي عليه يمن به سركردگي عربستان در باب المندب واقع در جنوب غرب تعز منهدم شد. خبرگزاري رسمي يمن «سبأنت» گزارش داد در اين حمله «ناو اماراتي» در تنگه باب المندب غرق شد و ديگر ناوهاي ائتلاف سعودي به سرعت منطقه را ترك كردند. بنابر گفته منابع يمني اين كشتي توسط يك فروند موشك ضدكشتي كروز C- 802 هدف قرار گرفته است. حزب‌الله نيز در سال 2006 با شليك موشك C- 802 يك كشتي جنگي رژيم صهيونيستي را منهدم كرد.
  
پيشروي يمني‌ها در جنوب عربستان
علاوه بر اين آل‌سعود شاهد از دست دادن كنترل خود بر بخش‌هاي جنوبي عربستان سعودي است. نيروهاي يمني در طول چند ماه گذشته بر مناطق نجران، جيزان و عسير نفوذ كرده و بعضي مراكز نظامي عربستان را به كنترل خود درآورده‌اند.
ناكامي سعودي‌ها پس از گذشت شش ماه باعث شده حتي انتقادها از متحدان غربي عربستان سعودي افزايش يابد و حتي بعضي جريان‌هاي سياسي در امريكا خواستار متوقف كردن فروش تسليحات به عربستان به دليل نبود هيچ استراتژي مشخص در جنگ يمن شده‌اند. پايگاه خبري المانيتور روز چهارشنبه گزارش داد: «گروهي از سناتورهاي دموكرات به دليل بالا رفتن آمار تلفات غيرنظاميان در حمله عربستان سعودي به يمن، از صدور مجوز تحويل مهمات جديد به رياض، جلوگيري كرده‌اند.»  «بن كاردين» سناتور دموكرات و عضو ارشد كميته روابط خارجي به المانيتور گفته است: «نگراني ما اين است كه هيچ راهكار نظامي‌اي در يمن وجود ندارد.»  به نوشته المانيتور، در هفته‌هاي گذشته ائتلافي از گروه‌هاي حقوق بشر و حامي كنترل تسليحاتي پشت صحنه تلاش كرده‌اند تا نمايندگان كنگره را متقاعد كنند عليه حمله عربستان به يمن موضع بگيرند.  در انگليس كه يكي از حاميان عربستان محسوب مي‌شود، انتقادها نسبت به جنگ يمن افزايش يافته است.  به گزارش گاردين، سازمان عفو بين‌الملل به دليل وقوع جنايات جنگي در يمن، از انگليس خواست دست از تأمين تسليحات نظامي براي عربستان سعودي بردارد.
  
شكست قطعي
همه اين شواهد تأييد مي‌كند كه عربستان سعودي در جنگ شكست خورده است و فقط زمان مي‌برد كه رياض به ناكامي خود در اين جنگ به صورت علني اعتراف كند. قطعي بودن شكست عربستان در يمن باعث شده تحليلگران امريكايي نسبت به فروپاشي پادشاهي آل‌سعود هشدار بدهند. «جان هانا» عضو ارشد كنوني «بنياد دفاع از دموكراسي‌ها» و تحليلگر استراتژي امريكا در مطلبي براي فارين پاليسي به نقل از «ديك چني» مشاور امنيت ملي درباره «جنگ يمن» هشدار مي‌دهد: « هر چه اين جنگ بيشتر ادامه يابد، اين خطر كه مداخله سعودي عليه شورشيان حوثي سبب نارضايتي داخلي در عربستان شود، بيشتر مي‌شود. بسياري از سعودي‌ها تقصير خاص در اين موضوع را متوجه شاهزاده محمد بن سلمان مي‌دانند؛ كسي كه لقب غيررسمي «بي‌ملاحظه و عاري از حس مسئوليت» به او داده شده چراكه محمد بن سلمان متهم به عجله در به راه انداختن جنگ با يمن بدون داشتن استراتژي مشخص يا طرح خروج از آن شده است.» در همين حال، دكتر مداوي الرشيد استاد مدعو «مدرسه علوم سياسي و اقتصادي لندن» نوشت: « پيروزي در جنگ يمن براي سعودي‌ها به صورت فزاينده در حال تبديل شدن به غيرممكن است.»

نظر شما