شناسهٔ خبر: 8300249 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

سرپرست حجاج ایرانی تشریح کرد

ناگفته‌های فاجعه منا و تمتع ۹۴

صاحب‌خبر -

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ناگفته‌هایی را از حج تمتع سال ۹۴ و حوادث و فاجعه منا بیان کرد.
حجت الاسلام قاضی عسگر با بیان اینکه 2حادثه دلخراش حج امسال را باید جداگانه تجزیه و تحلیل کنیم و بعد به اصل مناسک حج بپردازیم، گفت: ما شاهد تحولاتی در زمینه حج گزاری ایرانیان در سال جاری بودیم که این تحولات هم در حوزه مسائل فرهنگی و هم مسائل اجرایی اتفاق افتاد.

 تحقیق و بررسی علت حادثه سقوط جرثقیل
وی با بیان اینکه حادثه سقوط جرثقیل بسیار ناگوار بود، گفت: در سال‌های گذشته شبیه این حادثه سابقه نداشته است، جرثقیل‌های طرح توسعه چند سالی است که اینجاست و اتفاقی رخ نمی‌داد و تخریب های گسترده نیز لطمه ای به حجاج وارد نکرد ولی باید بررسی شود که چرا این بی‌دقتی صورت گرفته است؟

 مجازات مقصرین فاجعه منا
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تعطیلی شرکت ساختمانی و برخی اقدمات قضایی مثل  ممنوع الخروج شدن و عذر خواهی دولت عربستان و وعده پرداخت غرامت و پذیرش 2 نفر از وابستگان حجاج فوت شده برای سال آینده را از اقدمات سعودی‌های در این حادثه بر شمرد و بیان کرد: این پرونده را وزارت خانه امور خارجه پیگیری خواهد کرد

 بی تدبیری سعودی‌ها موقع بروز فاجعه
حجت الاسلام قاضی عسگر گفت: مسائل مختلفی در اینجا وجود دارد، چون خودم 10 تا 15 دقیقه که از حادثه گذشت وارد منطقه شدم و دیدم پلیس عربستان ایستاده بود و همه را به سمت همین خیابانی که حادثه در آن روی داد هدایت می‌کرد و معلوم نیست دلیل خاصی داشتند یا بی تدبیری بوده است.
وی افزود: لحظات اولیه حادثه هنوز امکان ورود به آن خیابان بود و به همین علت تعدادی از امدادگران ما مجروحان زیادی را از آنجا منتقل کردند، اما پس از اینکه سعودی‌ها متوجه عمق حادثه شدند از ورود  افراد جلوگیری کردند و افراد متولیان حج و زیارت که با دوربین از جنازه‌ها برای شناسایی عکس می‌گرفتند دستگیر کردند.

 افراد گرفتار در حادثه 2 دسته بودند
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایران بیان کرد: افرادی که در این حادثه گرفتار شدند؛ 2 دسته بودند عده ای در لحظات اولیه به علت گرما و زیر جمعیت از فشار آسیب دیدند و از دنیا رفتند و عده‌ای هم به علت اینکه مجروح بودند و دیر امدادرسانی شد جان باختند، پس اگر برای چنین جمعیتی این شکل فضا را طراحی کرده‌اند باید برای امداد و نجاتش نیز تدبیر می‌کردند.

 ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: همان طور که رهبر فرزانه انقلاب اعلام کردند و مسئولان نظام ما تأکید داشتند باید کمیته حقیقت یاب تشکیل شود.
حجت الاسلام قاضی عسگر به مسئولان کشور عربستان سعودی توصیه کرد که در نخستین گام همکاری کنند تا این مشکل برطرف شود و اگر پلیس مقصر است باید برخورد شود، دفاع مدنی که آن جا حضور داشته همان نزدیکی ها چه عکس العملی را نشان داد؟ چرا اینها از قبل آمادگی نداشتند که با برانکارد بیایند و سریع مجروحان را به بیمارستان ها منتقل کنند.
وی درباره شناسایی پیکر حجاج و اعلام شدن مفقودان به عنوان فوتی نیز گفت: اینها وقتی اجساد را منتقل کردند ما در مرحله اول به دنبال مجروحان بودیم به دلیل اینکه آمار فوتی‌های ما افزایش پیدا نکند، تلاش کردیم در همه بیمارستان ها گروهی برای شناسایی در آنجا حضور پیدا کنند. سرپرست حجاج ایرانی در بعثه مقام معظم رهبری گفت: وقتی این حادثه اتفاق افتاد بلافاصله در منا ستاد بحران تشکیل دادیم. مسئله امدادرسانی، کمک به آسیب دیدگان و شناسایی اجساد، این ها جزو تصمیم گیری های اولیه ما بود. آماری از کاروان‌ها گرفتیم که حدود 480نفر به خیمه های خود برنگشته بودند و از این تعداد چند نفر به عنوان مصدوم شناسایی شدند ودر نهایت جمع فوتی‌های و مفقودان ما حدود 464نفر شد.
حجت الاسلام قاضی عسگر تأکید کرد: در مدت 2 روز به تمام بیمارستان‌ها سرکشی شد حتی به شهرهای جده و طائف سر زدیم چون گفتند برخی مجروحان را به این 2 شهر منتقل کرده‌اند.
رییس بعثه مقام معظم رهبری گفت: وقتی برای ما تعداد مجروحان و مصدومان مشخص و تصویرهای‌شان هم گرفته شد، بیشتر افراد شناسایی شدند. با این تفاوت که یک سری فوتی جسدهایشان شناسایی شده بود و یک سری فوتی که جسدشان مفقود بود، باید برای شناسایی می رفتیم.
وی با بیان اینکه در اینجا با مشکلی جدی روبرو بودیم که یک مرتبه اوضاع تغییر کرد، افزود: اجازه نمی دادند نیروهای ما داخل سردخانه‌ها شوند و جنازه‌ها را شناسایی کنند، علاوه بر این به اجساد شماره زده می‌شد ولی فردای آن روز که سراغ آن شماره می‌رفتیم، مشاهده می‌کردیم که آن جسد به جای دیگری انتقال داده شده است،
این بی تدبیری صورت گرفت و کار ما را بسیار سخت کرد.

 موضع گیری شجاعانه رهبری
حجت الاسلام قاضی عسگر ادامه داد: من به سهم خود از مقام معظم رهبری به دلیل مواضع قاطع شان تشکر می کنم، زمانی که در انتقال اجساد تعلل به وجود آمد، ایشان قاطعانه و شجاعانه در دفاع از ملت و زائران بیت الله الحرام موضع گیری کردند، مواضع قاطعانه ایشان باعث شد کارها در عربستان سرعت بگیرد.وی همچنین از
رییس جمهور به خاطر موضع گیری‌هایش در سازمان ملل تشکر کرد. به گزارش فارس؛ سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: در گام اول 104 نفر از اجساد شناسایی شد و به ایران منتقل شد، روز بعد نیز 114 نفر دیگر شناسایی و شب به ایران منتقل شدند.حجت الاسلام قاضی عسگر با بیان اینکه اجساد با اسم و مشخصات شناسایی شده‌اند، افزود: اجساد مطهر در جده شستشو و آمپول خاصی به آن ها تزریق می‌شوند تا مشکلی پیدا نکنند و در تابوت قرار گیرند.

 اجساد شناسایی شده در عربستان دفن نخواهند شد
وی افزود: بعضی از اجساد از طریق خانواده‌ها و برخی از طریق مدیر کاروان‌ها شناسایی شده اند، البته اگر این مراحل جوابگو نباشد تنها راه باقی مانده آزمایش DNA است.  براین اساس در گفت‌‎وگوی وزیر بهداشت کشورمان با وزیر بهداشت سعودی مقرر شد به دلیل طولانی بودن آزمایش DNA جسدی که مشخصات ایرانی بودن دارد به ایران منتقل شود تا آزمایشات مربوطه در ایران بر روی اجساد انجام شود.
 
 پرداخت دیه به خانواده‌های جان باختگان
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه مسئولان حج عربستان باید به خانواده‌های جان باختگان منا دیه پرداخت کنند، گفت: این موضوع از طریق ما در دست پیگیری است و امیدواریم نتیجه بخش باشد.

نظر شما