شناسهٔ خبر: 8246936 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

هلال‌احمر ايران مرکز لجستيکي منطقه خواهد شد

موج - دبير کل جمعيت هلال‌احمر با تاکيد بر پيگيري ابعاد فاجعه منا، تاکيد کرد: ايران به هيچ‌ وجه مفقود ماندن حتي يک زائر را نمي‌پذيرد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، علي‌اصغر احمدي، دبير کل جمعيت هلال‌احمر، در ديدار با اوليوير مارتين، رئيس دفتر نمايندگي کميته بين‌المللي صليب‌سرخ در تهران، با اشاره به فاجعه دردناک منا که جهان اسلام را به سوگ نشاند، گفت: در کنار همه تبعات فاجعه منا آنچه براي ايران به‌هيچ وجه قابل قبول نخواهد بود، مفقود شدن تعدادي از زائران ايراني است و به‌ طور قطع عربستان بايد در اين زمينه به کميته پاسخگو باشد.
دبير کل جمعيت هلال‌احمر با اشاره به اين که آنچه هلال‌احمر ايران در اين حادثه با عربستان سعودي مواجه شد، ممنوعيت‌هايي بود که در امدادرساني و شناسايي مصدومان و اجساد جان‌باختگان حادثه منا بود، اظهار کرد: همه تلاش هلال‌احمر ايران اين بود تا دست‌کم بتواند در ارائه خدمات امدادي به مصدومان خود که به زبان عربي نيز مسلط نبودند، ارائه خدمت کند که متاسفانه در اين زمينه با محدوديت روبه‌رو شديم و البته خوشبختانه با پيام قاطع مقام معظم رهبري و سپس ورود هيات ايراني به سرپرستي وزير بهداشت بسياري از موضوعات در مسير عادي قرار گرفت.
وي افزود: علاوه بر اين براي شناسايي جان‌باختگان فاجعه منا نيز با محدوديت بسياري روبه‌رو شديم تا جايي که چهار روز پس از فاجعه، فقط با نشان دادن تعدادي عکس اجازه شناسايي را دادند و در نهايت پس از سخنان رهبر معظم انقلاب، مذاکرات به نحو خوبي پيش رفت و در نهايت روند انتقال جان‌باختگان فاجعه به کشور روال عادي به خود گرفت.
احمدي با اشاره به اين که هم‌اکنون پيکر ۲۴۷ تن از جان‌باختگان ايراني حادثه منا در مکه باقي مانده است، تصريح کرد: نگراني کنوني دشواري شناسايي اجساد پس از گذشت ۱۱ روز از وقوع فاجعه است و لذا در تلاشيم تا بتوان با سرعت بيشتري به شناسايي مابقي جان‌باختگان پرداخت.
احمدي همچنين با اشاره به تصميم کميته بين‌المللي صليب‌سرخ براي تبديل ايران به مرکز لجستيکي قوي در منطقه، عنوان کرد: هلال‌احمر ايران نقش تاثيرگذاري در اين زمينه داشته و با توجه به تاثيرگذاري بسيار در منطقه مي‌تواند شريک خوبي براي کميته و ساير جمعيت‌ها باشد.

اعلام آمادگي کميته بين‌المللي صليب‌سرخ براي همکاري با ايران در زمينه شناسايي جان‌باختن ايراني فاجعه منا
اوليوير مارتين ضمن عرض تسليت به دولت و هلال‌احمر ايران به علت زائران جان‌باخته ايراني در فاجعه منا، گفت: کميته بين‌المللي صليب‌سرخ از ابتداي اين حادثه اعلام کرده است که آماده هر گونه همکاري با هلال‌احمر و مقامات کشوري در اين زمينه است.
وي با اشاره به اين که پس از دريافت نامه رئيس و دبيرکل جمعيت هلال‌احمر، نگراني ايران درباره حادثه منا از سوي رئيس کميته بين‌المللي صليب‌سرخ به وزير امور خارجه عربستان اطلاع داده شده است، عنوان کرد: واکنش مقامات سعودي در اين زمينه اين بود که ضرورتي ندارد کميته بين‌المللي صليب‌سرخ در زمينه انتقال اجساد مداخله کند، اما در زمينه شناسايي اجساد قول داده است تا با مقامات ارشد کشور خود مذاکره کند.

فايل مفقودان احتمالي از طريق هلال‌احمر عربستان پيگيري و ثبت شود
رئيس دفتر نمايندگي کميته بين‌المللي صليب‌سرخ در تهران با اشاره به اين که يکي از کانال‌هاي ارتباطي به منظور فراهم کردن زمينه شناسايي اجساد و مفقودان احتمالي هلال‌احمر عربستان است، گفت: بر اين اساس مي‌توان فايل مفقودان احتمالي را از طريق هلال‌احمر عربستان پيگيري و ثبت کرد تا از اين طريق بتوان به جست‌وجو و پيگيري پرداخت.
وي تاکيد کرد: بايد همه تلاش خود را به‌کار بنديم تا دست‌کم پيکر جان‌باختگان را به خانواده‌هاي آن‌ها برگردانيم.
مارتين با اشاره به اين که کميته بين‌المللي صليب‌سرخ درصدد است تا مرکز لجستيکي قوي در ايران راه‌اندازي کند، اعلام کرد: بر اين اساس اين مرکز به عنوان مرکزي در منطقه برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي روبه‌رويي با حوادث احتمالي در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا را انجام خواهد داد و مشابه آن نيز هم‌اکنون در اردن فعال است.

نظر شما