شناسهٔ خبر: 8096799 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

بيانيه جبهه پايداري در پي فاجعه منا:

اداره حرمين شريفين در دستور کار کشورهاي اسلامي قرار گيرد

موج - جبهه پايداري در پي فاجعه بزرگ منا در بيانيه‌اي تاکيد کرد: اداره حرمين شريفين در دستور کار کشورهاي اسلامي قرار گيرد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، جبهه پايداري انقلاب اسلامي در پي فاجعه جانسوز منا، بيانيه‌اي صادر کرد.
متن اين بيانيه به شرح ذيل است:
به دنبال حادثه سقوط جرثقيل در مسجد الحرام، فاجعه جان‌خراش منا حج امسال را به يکي از دردناک‌ترين و غمبارترين حوادث در طول تاريخ برگزاري مناسک حج تبديل و بي‌کفايتي آل‌سعود را در اداره حرمين شريفين اثبات کرد. حادثه‌اي که هرگز از حافظه‌ها پاک نمي‌شود و داغ جانکاه آن تا حل ريشه‌اي اين حوادث همچنان باقي مي‌ماند.
جبهه پايداري انقلاب اسلامي ضمن محکوم کردن اين جنايت هولناک از سوي حکام بي‌کفايت آل‌سعود و عرض تسليت به محضر امام عصر (عجل الله تعالي فرجه)، ولي امر مسلمين امام خامنه‌اي(مد ظله العالي) و خانواده‌هاي اين شهداي سرفراز و آرزوي صبر جميل و اجر جزيل براي آنان، تذکر چند نکته را ضروري مي‌داند نخست ابهامات فراواني وجود دارد که عمق فاجعه را نشان مي‌دهد، از جمله اينکه چگونه اين حادثه در مسير رفت و آمد اصلي حجاج ايراني اتفاق افتاد؟ آيا آمار بالاي شهدا، مجروحين و مفقودين ايراني نسبت به مليت‌هاي ديگر نشان از توطئه‌اي ننگين و از قبل طراحي شده نيست؟
سوال ديگر اين است که به چه دليل سعودي‌ها پس از حادثه به مدتي طولاني بدون انجام هيچگونه اقدامي در جهت نجات قربانيان، اجازه ندادند نيروهاي امدادي کشورمان به ياري آن‌ها بشتابند و به اين ترتيب بدن‌هاي از حال رفتگان را ساعت‌هاي متمادي همچنان روي هم انباشته نگاه داشتند تا تعداد زيادتري از آنان جان ببازند؟
اين سوال شائبه عمدي بودن ماجرا را به ذهن نزديک مي‌کند امري که لازم است به شکل جدي به آن پرداخته شود و در تحقيق و تفحص‌ها عامل تعلل يا تعمد مشخص شود. به رغم تلاش مسوولان سعودي و رسانه‌هاي غربي حامي آنان در جهت عادي جلوه دادن حادثه و حتي نسبت دادن آن به بي‌نظمي حجاج، عزل وزير امور حج عربستان و پنج نفر از مسوولان اين وزارتخانه حاکي از جدي بودن اين اتهامات و فشار افکار عمومي است.
عبور متکبرانه کاروان شاهزاده عربستان و همراهانش که زمينه اين واقعه را فراهم کرد و تشريفات سنگين عبور که احتمالا باعث بسته شدن همه راه‌ها شد، تا ابد لکه ننگي بر پيشاني خاندان آل‌سعود نشاند. اما ظلمي که از اين راه روا داشته شد بر اساس وعده الهي بي‌پاسخ نخواهد ماند.
خداوند متعال درباره هتاکان حرمت حريم امن الهي که عوامل حادثه آفرين منا از مصاديق بارز آن هستند مي‌فرمايد: إِنَّ الَّذِينَ کَفَرُوا وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاءً الْعَاکِفُ فِيهِ وَالْبَادِ وَمَنْ يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ( الحج : 25 ) براستي کساني که کفر ورزيدند و از راه خدا و مسجد حرامي که آن را براي ساکنين و ديگر مردم يکسان قرار داديم منع کردند و نيز آن که در اين سرزمين اراده الحاد و ظلم کند، آن‌ها را از عذاب دردناک مي‌چشانيم.
آري خداوند در کمين ظالمين است و سرانجام آه اين مظلومين در کنار فريادهاي مظلوميت مردم مسلمان يمن و ديگر بلاد اسلامي که ظلم آل‌سعود آشکار و پنهان از طريق ايادي جنايتکار آن ها نظير داعش و ديگر گروه‌هاي تکفيري در آن‌ها رخنه کرده است دامن اين تبهکاران را خواهد گرفت.
انتظار مي‌رفت دولت و شخص رئيس‌جمهور موضع سريع‌تر و فعال‌تري در برابر اين جنايت آل سعود داشته باشند موضعي انقلابي و همسو با انديشه‌هاي امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب (ادام الله ظله).
ماندن رئيس جمهور و مسوول امور خارجه در نيويورک و اقدام از راه دور در عرف ديپلماتيک توجيه ناپذير است و مي‌تواند اهانت به جانباختگان و خانواده‌هايشان تلقي شود.
به راستي آيا "چند صد کشته در يک حادثه مسئله کوچکي است" که بتوان از کنار آن عادي عبور کرد؟ حادثه اي که هنوز عمق آن روشن نشده و ابعاد آن هنوز به شکل کامل خود را نشان نداده است.
اهانت مسوولان عربستان در عدم صدور ويزا براي مقامات ايراني شايسته پاسخي دندان شکن است که از مسوولين مي‌خواهيم به هيچ وجه در اين زمينه کوتاه نيايند و به اين اهانت پاسخ قاطعانه و متناسبي بدهند.
شايسته است دولت محترم ضمن رايزني با رؤساي جمهور ديگر کشورهاي اسلامي و تحت فشار قرار دادن عربستان و نيز استفاده از ظرفيت سازمان‌هاي اسلامي، اداره حرمين شريفين توسط همه کشورهاي اسلامي را در دستور کار قرار دهد تا پس از اين شاهد تکرار چنين صحنه‌هاي در برگزاري مراسم با شکوه حج خانه خدا نباشيم.
موافقت رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالي) با دفن پيکر هاي جان باختگان اين حادثه در گلزار هاي شهدا حاکي از مقام بلند اين پاک باختگان راه دوست است. بدون شک مانند هميشه اين خون هاي پاک، امت اسلامي را به اهداف الهي خود نزديک تر مي کند و پرهاي شکسته و به خون آغشته اين مرغان عشق، ملت ايران را به پايداري بيش از پيش و و فداکاري بيشتر در راه نوراني اسلام عزيز و آرمان هاي الهي دعوت مي نمايد.
از ملت عزيز ايران مي خواهيم به شکلي با شکوه در بدرقه پيکر پاک اين پر کشيدگان به محضر دوست حضور يابند و با شرکت در مراسم اين شهداء مرهمي بر دل هاي داغديده بازماندگان گذاشته با آرمان اين شهيدان بيعتي دوباره کنند.

نظر شما