شناسهٔ خبر: 808960 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

70 درصد درخواستهاي مردمي خارج از اختيارات قانوني سازمان وظيفه عمومي است

رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا گفت: 60 تا 70 درصد از درخواستهاي مردمي در مراجعات به نظام وظیفه در حوزه اختيارات این سازمان نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر،سردار سيدحميد صدرالسادات گفت: يکي از بيشترين درخواست هاي مردمي به مرکز نظارت همگاني ناجا (197)، تغيير محل يگان خدمتي مشمولان است که براساس قانون هر فردي موظف است در يگاني که براي او مشخص شده، خدمت کند، بنابراين درخواست اين افراد، قابل اجرا نيست.

رئيس سازمان وظيفه عمومي با اشاره به اينکه بسياري از مراجعات مردم به 197، غيرضروري است، تصريح کرد: برابر قانون جديد خدمت وظيفه عمومي و ابلاغيه ستاد کل نيروهاي مسلح، اختيار بخشش اضافه خدمت سنواتي به يگان هاي خدمتي واگذار شده، درواقع کسي که غيبت کرده و داراي اضافه خدمت سنواتي است، مسئول يگان، با درنظرگرفتن شرايطي همانند، رضايت از نحوه خدمتي، نداشتن غيبت حين خدمت، داشتن شايستگي هاي لازم حين خدمت، متاهل بودن و ...، مي تواند تا دو سوم اضافه خدمت اين فرد را ببخشد.

وي با تاکيد براينکه بخشش اضافه خدمت ربطي به سازمان وظيفه عمومي ناجا ندارد، افزود:  بسياري از اين افراد از قانون بي اطلاع بوده و درخواست بخشش اضافه خدمت را به مرکز و دفاتر نظارت همگاني ناجا در کشور ارائه مي دهند، درصورتي که اين افراد بايد به معاونت نيروي انساني يگان خدمتي خود، مراجعه کنند.

به گفته صدرالسادات، در چند سال اخير، علل مراجعات مردمي به سازمان وظيفه عمومي مورد بررسي قرار گرفته، که براساس آن، بسياري از اين مراجعات، غيرضروري بوده و به دليل عدم اطلاع مردم از قوانين و حوزه اختيارات و وظايف اين سازمان مي باشد. بطوري که 60 تا 70 درصد از درخواست هاي مردمي در اين مراجعات، در حوزه اختيارات قانوني وظيفه عمومي ناجا نمي باشد.

وي افزود: به عنوان مثال افرادي که بيش از يک فرزند دارند، درخواست معافيت کفالت مي کنند که براساس قانون، خانواده هايي که داراي يک فرزند ذکور هستند، مي توانند از اين معافيت استفاده کنند و يا مراجعه براي ارائه درخواست تعجيل و تمديد که از دو سال گذشته اين امر به مراکز پليس + 10 سپرده شده و مشمولان بجاي مراجعه به مرکز نظارت همگاني ناجا و يا سازمان وظيفه عمومي  بايد درخواست هاي خود را به اين مراکز ارائه دهند.

اين مقام ارشد انتظامي ادامه داد: قطعا مي توانيم با استفاده از تکنولوژي هاي جديد از جمله  فضاي مجازي، پاسخگوي سوالات و درخواست هاي مردم باشيم تا آنها ديگر نيازي به مراجعه حضوري نداشته باشند، هرچند هم اکنون از طريق راه اندازي سيستم تلفن گويا و پيامک تا حد زيادي به اين مهم دست يافته ايم.

رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا، خاطرنشان کرد: هم اکنون به دنبال راه اندازي سيستمي هستيم که براساس آن، درخواست افراد از طريق اينترنت براي ما ارسال شود و ما پس بررسي آنها، ضمن راهنمايي و پاسخگويي، درخواست هايي که نياز به مراجعه حضوري ندارند را تفکيک کرده و به افرادي که نياز است مراجعه کنند، وقت ملاقات بدهيم. در واقع با راه اندازي اين سيستم، تعيين مي کنيم که چه کساني با داشتن چه مشکلاتي بايد مراجعه حضوري داشته باشند.

نظر شما