شناسهٔ خبر: 7467286 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران خبر داد

بهره‌برداری از واحد صنعتی ماده بودارکننده گاز تا سال آینده

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: امروزه جامعه انتظاراتی از حوزه‌های تحقیقاتی دارد که دستیابی به دانش‌های لازم برای حل فناورانه مشکلات یکی از آن­ها است و پژوهشگاه صنعت نفت، به عنوان متولی جدی عرصه تحقیقات و توسعه دانش در صنعت نفت، باید دارای برنامه راهبردی مشخص بوده تا پاسخ‏گوی نیازهای صنعت باشد.

صاحب‌خبر -

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: امروزه جامعه انتظاراتی از حوزه‌های تحقیقاتی دارد که دستیابی به دانش‌های لازم برای حل فناورانه مشکلات یکی از آن­ها است و پژوهشگاه صنعت نفت، به عنوان متولی جدی عرصه تحقیقات و توسعه دانش در صنعت نفت، باید دارای برنامه راهبردی مشخص بوده تا پاسخ‏گوی نیازهای صنعت باشد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر سعید پاک­ سرشت با بیان این‌که این مجموعه با بیش از 53 سال فعالیت فراز و فرودهایی نیز داشته است، افزود: با گذشت زمان، بر اساس انتظارات و نیازهای صنعت، تغییرات بسیار در فعالیت‏های این مرکز رخ داده و به‏ عبارت ساده‏‌تر، پژوهشگاه صنت نفت متولی اجرای پروژه‏‌های پژوهشی در سطح صنعت نفت است و همواره باید وظایف خود را در این راستا تنظیم کند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با اشاره به فعالیت‌های این دو مجموعه در ده سال گذشته، اظهار کرد: پژوهشگاه صنعت نفت در بسیاری از زمینه‏‌هایی که شرکت ملی گاز تصمیم داشته تحقیقاتی را انجام دهد، یکی از بازیگران اصلی این صحنه بوده است و باید گفت که شرکت ملی گاز با برنامه‏‌ای ازپیش‏ تعیین‏ شده این مجموعه را انتخاب کرده، چرا که اعتقاد داریم جایگاه واقعی پژوهشگاه پاسخ‏گویی به نیازهای تحقیقاتی و پژوهشی کشور است.

وی در ادامه تصریح کرد: عمل‏کرد پژوهشگاه نفت در این سال‌ها قابل‏ قبول بوده و عمدتاً بیش‏تر کارهای خواسته‏‌شده از پژوهشگاه انجام شده‏ است و مهم ترین نکته‏‌ای که این مرکز باید به آن بپردازد برقراری ارتباط هر چه بهتر با صنعت نفت است.

پاک سرشت با بیان این‌که اگر پژوهشگاه ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ با بدنه صنعت نفت برقرار کند، بهتر می‏‌تواند نیازهای واقعی صنعت را درک کند، تصریح کرد: پژوهشگاه می‌تواند از این طریق خود را بهتر به صنعت معرفی کند و این امر زمانی اتفاق می‏‌افتد که همکاران ما در پژوهشگاه بپذیرند که یک فرآیند کاری در جریان است و آن‌ها باید خود را با این نیازها همسو کنند و به‏ دنبال پاسخ‏گویی به این نیازها باشند.

وی در خصوص ترسیم چشم‌اندازی بهتر در مناسبات آتی پژوهشگاه نفت و شرکت ملی گاز گفت: اعتقاد ما بر این است که همواره باید نیازهای فناورانه را با استفاده از افراد متخصص این صنعت تامین کرد و افراد باید توانمندی‌های خود را به‏ درستی نشان بدهند و روشن کنند تا از این طریق با صنعتگران و تولیدکنندگان هم‏راستا شوند.

پاک سرشت افزود: این‌گونه ارتباط‌ها باعث پیش‏برد اهداف می‌شود و نیازها به‏ درستی پاسخ داده می‏‌شود؛ بنابراین ما باید به‏ عنوان کارکنان این صنعت جایگاه واقعی کارکنان پژوهشگاه را در صنعت نفت بدانیم و توانمندی‏‌های آنها را بشناسیم و بپذیریم که آنها می‏‌خواهند در مسیر اولویت‌های ما همکاری کنند و از طرف مقابل، همکاران ما در پژوهشگاه نیز باید محدودیت‏ها و اولویت‏های صنعت را شناسایی کنند و بپذیرند که برای رسیدن به این اولویت‏ها باید هم‏راستا با این نیازها باشند.

وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین پروژه‌های تعریف‏ و ‏انجام‏ شده در پژوهشگاه نفت و شرکت گاز گفت: در اواخر دهه 1380 مطالعات طرح تولید ماده بودارکننده را با همکاری پژوهشگاه نفت به پایان رساندیم که این یکی از اولین اقدامات عملی ما برای رسیدن به یک محصول واقعی و موردنیاز در صنعت بوده است،‌ در آن هنگام این ماده از خارج کشور وارد می‌شد و خوش‏بختانه پژوهشگاه در همان زمان تحقیقاتی را برای تولید این ماده در مقیاس آزمایشگاهی و پایلوت انجام داده بود و شرکت ملی گاز توانست طی یک توافق با پژوهشگاه به سمت تولید این ماده پیش رود و هم‌‏اکنون پیشرفت این پروژه بیش از 80 درصد است و بسیار امیدواریم که این واحد صنعتی در سال آینده به بهره‌‏برداری برسد.

وی طرح توسعه دانش فنی واحد شیرین‏‌سازی گاز که یکی از واحدهای پراهمیت در پالایشگاه‌های گازی است را از دیگر پروژه‌های مشترک خواند و اظهار کرد: این طرح از اواسط دهه 1380 با انجام مطالعات آزمایشگاهی و طراحی و ساخت پایلوت آغاز شد و در سال 1393، پس از اتمام فاز اول این طرح و بررسی دستاوردهای آن مشخص و بخش عمده انتظارات اولیه که در طرح دیده شده بود، محقق شده‌‏اند. دستیابی به فرمولاسیون حلال شیرین‌ساز،‌ توسعه نرم‌افزار شبیه ساز،‌ تجهیز آزمایشگاه و تدوین دستورالعمل‌های آزمایش حلال از دستاوردهای مشخص این طرح پژوهشی بوده است.

تست عملیاتی واحد بازیافت گوگرد در پالایشگاه گاز

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که یکی دیگر از واحدهایی که در پالایشگاه گاز کاربرد دارد، واحد بازیافت گوگرد (SRU) است، گفت: دستیابی به دانش طراحی و ساخت این واحد نیز یکی دیگر از دستاوردهای مشترک ما و پژوهشگاه صنعت نفت است. در بخش اول تصمیم گرفته شد که این واحد طراحی و شبیه‌‏سازی شود و با استفاده از دانش مهندسی، مرور طراحی و به اصطلاح مهندسی معکوس برای یک پالایشگاه مشخص کار ادامه یابد.

وی ادامه داد: برای نزدیک شدن طرح به واقعیت، یکی از پالایشگاه‏‌های کشور که به واحد SRU نیاز داشت، انتخاب و طراحی پایه برای آن انجام شد. هم‏‌اکنون باید این طرح را در شرایط تست عملیاتی آزمایش کنیم و برای این کار به یک پایلوت نیاز داریم و پایلوت و تجهیزات کلیدی آن با مشاوره یکی از سازندگان بنام کشور در حال طراحی و ساخت است و در یکی از پالایشگاه‌‏ها نصب و در شرایط عملیاتی نیز اجرا خواهد شد.

پاک سرشت کاربرد گوگرد را در کشاورزی بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: در این زمینه نیز طرحی مشترک با پژوهشگاه داریم که خوش‏بختانه به مراحل خوبی رسیده است. هم‌‏اکنون ما در حال آزمایش میدانی کود گوگردی هستیم که فرمولاسیون آن در پژوهشگاه توسعه یافته و با همکاری بخش‌‏های مختلف آماده آزمایش عملیاتی آن هستیم. این پروژه نتایج خوبی داشته و باردهی محصولات کشاورزی تولیدشده با این کود افزایش داشته است.

وی با اشاره به استفاده این کود در 15 استان کشور، گفت: کود تولید شده در اقلیم‏‌های مختلف و برای چند محصول کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و به افزایش محصول (در برخی از اقلام بیش از 20 درصد) انجامیده است و این امر می‏‌تواند تحولی را در امر کشاورزی ایجاد کند.

پاک سرشت با تاکید بر اهمیت موضوع مدیریت کربن به دلیل بروز مسائل و مشکلات مختلف در سراسر دنیا گفت: یکی دیگر از مباحث مشترک پژوهشگاه و شرکت ملی گاز مدیریت کربن است. دستاوردهای این طرح بسیار خوب بوده‏‌اند و این مسئله در جوامع بین‏‌المللی و داخلی بارها مطرح شده و همین باعث شده که دید افراد به این مسائل عوض شود و این مقولات جایگاه خوبی پیدا کنند و اکنون با انجام پروژه‌هایی نظیر این مورد، ‌توجه بسیاری از مراکز و دستگاه‌ها به این مسئله جلب شده و حرکت خوبی در کشور آغاز شده است.

این مقام مسئول با بیان این‌که یکی از موضوعات بسیار مهم، تجاری‏‌سازی دستاوردهای پژوهشی است؛ افزود: پژوهش و فناوری که به خلق ثروت منجر نشوند، محکوم به فنا است و این یک عبارت عام است و همیشه می‌توان از آن استفاده کرد. ما نمی‏‌توانیم همیشه برای پژوهش سرمایه‌‏گذاری کنیم، بلکه نتایج پژوهش باید به گونه‌‏ای باشند که آن سرمایه‏‌گذاری را توجیه کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در تمام دنیا تحقیق و توسعه‌‏ای بقا می‌‏یابد و قابلیت ادامه دارد که بتواند خود را اثبات کند و به خلق ثروت منجر شود و ما نیز به هیچ وجه از این قاعده کلی مستثنی نیستیم و لذا ضروری است که تمام اقدامات ما باید جنبه اقتصادی داشته باشد و اگر این اتفاق بیفتد، دیگر ما نگران تخصیص اعتبارات پژوهشی نخواهیم بود.

پاک سرشت با بیان اینکه گاهی تصور می‌‏شود که وظیفه ذاتی پژوهشگاه این است که تحقیق کند و به همین منظور هم وزارت نفت باید اعتباراتی به آن اختصاص دهد، گفت: این اتفاق بخشی از مجموعه فعالیت‌های زنجیره تحقیق و توسعه است که اگر به ‏تنهایی به آن نگاه شود، به بی‏راهه می‏‌رویم و وزارت نفت باید خروجی پژوهشگاه را به درستی رصد کند تا مشخص شود که چه مقدار ثروت خلق شده است و بحث تجاری‌‏سازی باید به حوزه تحقیقات ملحق باشد و پژوهشگاه نمی‌‏تواند خود را از این امر مستثنی کند و به هر طریق باید نشان دهد که این بخش از کار را خودش انجام می‌دهد.

وی در مورد توسعه یافتن و تجاری شدن بسیاری از دانش‌های فنی موجود در پژوهشگاه نفت گفت: ایجاد شرکت‏های دانش‌‏بنیان که ما را به محصولات نهایی تحقیقات می‌رسانند، یکی از حلقه‏‌های مفقوده‏‌ای بوده که هم‏‌اکنون توسعه یافته و شکل گرفته است و این ارتباط ضروری‏‌ترین اتفاقی است که باید برای پژوهشگاه رخ دهد تا این مجموعه خود را به بازار متقاضیان که به خلق ثروت منجر می‌شود، مرتبط کند. توجه به این زنجیره فعالیت‏‌ها باعث می‌شود که پژوهشگاه به نقطه پایانی برسد و جایگاهش تثبیت شود و آن زمان است که کسی نمی‌تواند منکر اثربخشی پژوهشگاه در زنجیره تحقیقات تا خلق ثروت شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما