به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، با توجه به ساختار شهری قزوین و خیابانهایی با عرض اندک یکی از معضلات همیشگی مردم این شهر کمبود پارکینگ به ویژه در مرکز شهر قزوین بوده و همین موضوع سبب شده است که پارک دوبل در قزوین به یکی از معضلات اصلی شهر قزوین تبدیل شود.
اگر به خیابانهای مرکزی و پرتردد شهر همچون نادری، خیام و فردوسی مراجعه کرده باشید، اذعان میکنید که کار از پارک دوبل هم گذشته است و گاهی سه خودرو به صورت عرضی در کنار هم پارک میکنند که همین موضوع سبب میشود جریان ترافیک شهر قزوین به ویژه در ساعات منتهی به غروب آفتاب بسیار کند و سنگین شود.
با توجه به اینکه شهر قزوین دارای جمعیت بیش از ۴۰۰ هزار نفری است و هر روزه افراد مختلفی از سایر مناطق استان و کشور برای پیگیری امور اداری یا تفریح و گردش به این شهر مراجعه میکنند، ساماندهی پارکینگها و رفع بحران پارک دوبل باید در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد.
نادر محمدی یکی از شهروندان قزوینی با اشاره به وضعیت نابسامان پارکینگ در مرکز شهر قزوین میگوید: واقعیت این است که تعداد و مساحت پارکینگها در این منطقه از شهر قزوین اندک است و به همین دلیل برخی افراد مجبور میشوند خودروهای خود را با فاصله زیاد از محل کارشان پارک کنند.
وی میافزاید: بیشتر همشهریان با اصرار به انجام پارک دوبل آن هم در مدت زمان طولانی ترافیک مرکزی شهر را سنگینتر میکنند و به همین خاطر به نظر میرسد بزرگترین کار شهرداری باید توسعه پارکینگهای طبقاتی، مکانیزه و ارزان باشد تا گره ترافیکی مرکز شهر باز شود.
پارک دوبل به عادت تبدیل شده است
اسماعیل عرشیان، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قزوین با بیان اینکه حجم ترافیک شهر قزوین در ساعات عصر بسیار بیشتر از سایر زمانها است، به خبرنگار ایمنا میگوید: در ساعات عصر و منتهی به غروب آفتاب، پارک حاشیهای و بینظمی ترافیکی به اوج خود میرسد.
وی اضافه میکند: ناهمخوانی عرضه و تقاضا باعث تشدید مشکلات ترافیکی در هسته مرکزی شهر شده است و ظرفیت معابر و خیابانهای شهر قزوین به ویژه در مناطق مرکزی با این تعداد خودرو همخوانی ندارد.
معاون شهردار قزوین ادامه میدهد: به همین دلیل پارک دوبل در قزوین تبدیل به عادت شده است، از این رو باید با فرهنگسازی شهروندان را نسبت به تخلف پارک دوبل حساس کنیم.
خالی ماندن ۴۰ درصد ظرفیت پارکینگها
عرشیان با بیان اینکه پارکینگهای شهر قزوین در مجموع ظرفیت پارک ۵۰۰۰ خودرو را دارد، عنوان میکند: با این حال همچنان حدود ۴۰ درصد ظرفیت این پارکینگها یعنی جای پارک ۲۰۰۰ خودرو خالی میماند.
وی میافزاید: یکی از علتهای خالی ماندن ظرفیت پارکینگ در شهر قزوین این است که مردم میخواهند خودروی خود را در نزدیکترین مکان به محل کار خود پارک کنند که همین موضوع موجب شده است مراجعه به پارکینگها کمتر از حد انتظار باشد.
معاون شهردار قزوین تاکید میکند: با این حال از شهروندان میخواهیم با پارک کردن خودروها در پارکینگها و استفاده از تمام ظرفیت به کاهش ترافیک در ساعات پرترافیک شهر قزوین کمک کنند.
افزایش ردیف بودجه توسعه پارکینگهای عمومی
علی فرمانی، رئیس شورای اسلامی شهر قزوین توسعه پارکینگهای شهر را در زمره سیاستهای اصلی شورای ششم شهر قزوین میداند و به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: دغدغه اعضای شورای اسلامی شهر همواره اجرای طرح و برنامههایی برای کاهش مشکلات و گرههای ترافیکی بوده است.
وی با بیان اینکه در بعضی نقاط مرکزی شهر شهروندان با کمبود فضای پارکینگ مواجه هستند، اضافه میکند: به همین دلیل بنا داریم ردیف بودجه توسعه پارکینگهای عمومی در بودجه سال آینده شهرداری قزوین را افزایش دهیم.
رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به ضرورت توسعه پارکینگهای عمومی در شهر قزوین اظهار میکند: باید در بعضی ردیفهای بودجه همچون پیادهروسازی بازبینی و بررسی میدانی صورت گیرد که ببینیم آیا اجرای پروژه نیاز است و اگر ضرورتی به انجام آن نیست، اعتبار این نوع طرحها را به سمت توسعه پارکینگهای عمومی در شهر ببریم.
پارکینگهای شهرداری برای خودروهای سنگین رایگان شود
فرمانی با اشاره به نقش خودروهای سنگین و کامیونها در ترافیک شهر قزوین تاکید میکند: به منظور فرهنگسازی و کاهش معضلات پارک خودروی سنگین در سطح معابر وخیابانهای قزوین پیشنهاد میشود طرحهای تشویقی از جمله استفاده رایگان از خدمات پارکینگ شهرداری ارائه شود.
وی اظهار میکند: باید بتوانیم شهروندان و مالکان خودروهای سنگین را به استفاده از پارکینگ سوق دهیم و به همین دلیل پیشنهاد میشود تا طرح تشویقی شهرداری برای این منظور تدوین و به کمیسیون عمران، ترافیک و امور زیربنایی شورای شهر قزوین ارائه شود.
رئیس شورای اسلامی شهر قزوین ادامه میدهد: اگر پارکینگ شهرک دانش به صورت رایگان در اختیار رانندگان خودروهای سنگین قرار گیرد، میتوانیم تا حد زیادی از معضلات ترافیکی و آلودگی صوتی شهر را کاهش دهیم.
فرمانی با اشاره به پارک بیش از حد خودروهای سنگین در شهرک مینودر و درخواست شهروندان این ناحیه برای احداث پارکینگ، تصریح میکند: احداث پارکینگ در شهرک مینودر باید جزو اولویتهای دیگر مدیریت شهری قزوین باشد و باید بعد از مکانیابی و تأمین اعتبار برای احداث پارکینگ خودروهای سنگین در شهرک مینودر اقدام شود.
راهاندازی پارکینگ برای موتورسواران
سیدمهدی سیدرضی، شهردار منطقه یک قزوین نیز با اشاره به نقش مهم موتورسیکلتها در ترافیک شهر قزوین به خبرنگار ایمنا تاکید میکند: قزوینیها از دیرباز علاقه زیادی به تردد با موتورسیکلت دارند و به همین دلیل سهم زیادی از ترافیک قزوین متعلق به این وسیله نقلیه سبک است.
وی با بیان اینکه ترافیک خیابان بازار قزوین سنگینترین ترافیک شهر قزوین است، عنوان میکند: به همین دلیل طرح آمادهسازی و تسطیح پارکینگ عمومی برای توقف موتورسیکلتها در محدوده بازار واقع در خیابان مولوی را اجرا میکنیم تا بخشی از موتورسیکلتها فضای پارک داشته باشند.
شهردار منطقه یک قزوین خاطرنشان میکند: پارکینگ در محدوده خیابان مولوی کوچه تجارت دوم در حال آمادهسازی و تسطیح است تا موتورسیکلتسواران به این مرکز مراجعه و موتورسیکلت خود را پارک کنند؛ بنابراین از همشهریان و موتورسوران درخواست میشود در آینده نزدیک در صورت نیاز به تردد با موتور در هسته مرکزی شهر برای پارک موتورسیکلت خود از مکان یاد شده استفاده کنند.
به گزارش ایمنا، در شرایطی که معاونت ترافیک شهرداری قزوین از خالی ماندن ظرفیت پارکینگها سخن میگوید، به نظر میرسد در قدم نخست باید مکان پارکینگها با رویکرد روانسازی ترافیکی تغییر کند که مستلزم طراحی و اجرای طرح جامعی در حوزه ترافیک شهر قزوین است که سالهاست نیاز به آن احساس میشود.