به گزارش «راهبرد معاصر»؛ قدرت های غربی و به طور خاص آمریکا پس از جنگ جهانی دوم در قالب بازیگران فاتح و پیروز جنگ، ساختار و سازوکارهای نظم بین المللی تازه را بنیان نهادند که تا حد زیادی در راستای منافع خودشان بود. در این چارچوب، دولت آمریکا به دلیل اینکه از جغرافیای جنگ جهانی دوم دور بود و توانست قدرت اقتصادی قابل ملاحظه ای نیز در فضای عقب ماندگی رقبای اروپایی اش (به دلیل درگیر بودن در جنگ) ایجاد کند، پله پله به سمت موقعیت ابرقدرتی و موقعیت هژمونیک حرکت کرد.
نظام حکمرانی در آمریکا و دولتمردان این کشور سعی داشتند با تکیه بر ایدئولوژی و گفتمان لیبرالیسم نوعی نبرد پنهان و نرم را علیه رقبای بین المللی خود و به طور خاص اتحاد جماهیر شوروی مدیریت کنند؛ روندی که با سقوط شوروی در اوایل دهه 1990 میلادی، عملاً نوعی سرخوشی فزاینده را میان تئوریسین ها و دولتمردان آمریکایی ایجاد و این باور را تقویت کرد تاریخ به پایان رسیده است و آنها و نگرش های لیبرالی شان، دیگر هیچ رقیبی را پیش روی خود نخواهد داشت.
رسانه ها از منظر دموکراسی غربی و به طور خاص ایدئولوژی لیبرالیسم به قدری مهم تلقی می شوند که تئوریسین های غربی همواره رسانه ها را رکن چهارم دموکراسی ارزیابی کرده اند
غلط بودن این رویکرد با گذشت چند سال و وقوع فجایعی نظیر جنگ های افغانستان و عراق به عینه ثابت شد. البته هر چه به زمان حاضر نزدیکتر شدیم، آمریکا از منظر ایدئولوژیک و قدرت مادی ضعیف تر شد و دیگر قطب های قدرت که موسوم به قدرت های نوظهور بودند، توانستند سهم بیشتری از کیک قدرت جهانی به دست آورند. با وجود این، در انتخابات ریاست جمهوری اخیر و عرصه معادلات سیاسی آمریکا و پیروزی مجدد دونالد ترامپ، سیاستمدار جنجالی شاهد ظهور موضوعی مهم و راهبردی در آمریکا بودیم و آن اینکه بیش از هر زمان دیگری، پشت کردن آمریکا به ارزش های لیبرالیِ مطلوب و ادعاییاش آشکار شد.
آمریکا به ارزش هایی پشت کرده است که چندین دهه هویت و گفتمان های حکمرانی خود را در حوزه های گوناگون بر پایه آنها معرفی می کرد؛ موضوعی که در نوع خود و در سطحی کلان از افول و زوال موقعیت بین المللی این کشور حکایت دارد. در این رابطه، به طور خاص می توان به سه جلوه و نمود عینی پشت کردن آمریکایی ها و شخص ترامپ به آرمانشهر لیبرالی کشورشان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا و البته دوره زمانی پس از آن پرداخت.
افشای ماهیت سفارشیِ رسانه های آمریکایی
یکی از موضوعاتی که همواره ایدئولوژی لیبرالیسم بر آن تأکید داشت، رسانه و نقش دیدهبانی آن در رابطه با ابعاد مختلف حکمرانی و کلیت معادلات حاکم در جامعه است. رسانه ها از منظر دموکراسی غربی و به طور خاص ایدئولوژی لیبرالیسم به قدری مهم تلقی می شوند که تئوریسین های غربی همواره رسانه ها را رکن چهارم دموکراسی ارزیابی کرده اند.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان داد تا چه اندازه این قبیل تفاسیر، دروغین و ظاهری هستند. از مدت ها قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا تا زمان برگزاری، رسانه های مختلف آمریکایی مدعی نظرسنجیهایی بودند که در قالب آنها کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا نامزد پیروز در انتخابات بود. با وجود این، در پایان نتیجه انتخابات به نحو دیگری رقم خورد. در این رابطه، رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی در موضع گیری صریحی پیروزی ترامپ را با نشانه هایی همراه دانست که شکست های عینی ایدئولوژی لیبرال در این کشور را به رخ می کشیدند.
وی به طور خاص به مغرض بودن و سفارشی بودن فعالیت رسانه های آمریکایی پرداخت و تأکید کرد، آن ها در ازای دریافت پول و در راستای اهداف و منافعی خاص اقدام به کنشگری می کنند. موضوعی که اصلیترین نمود خود را در نظرسنجی های انتخاباتی در آمریکا و از مجرای رسانه های این کشور نشان داد و عملاً رسانه های آمریکایی را از اعتبار ساقط کرده است.
آشکارشدن واقعیت های معنادار انتخاباتی در آمریکا
مکس بلومنتال، تحلیلگر و مستندساز برجسته آمریکایی در موضعگیری معناداری گفت، بخش زیادی از تحلیل و تفسیرهای بین المللی درباره جهت گیری های دولت آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ اشتباه است.
وی به طور خاص این نکته را افشا کرد که در هر انتخابات آمریکا نامزدهای پیروز بلیط سفر رایگان به اراضی اشغالی دریافت می کنند و اساساً به قدری زیر فشار و نفوذ لابی های صهیونیستی نظیر آیپک هستند که فضایی برای تغییر در آمریکا و سیاست های آن ندارند. بلومنتال به صراحت تأکید کرد، هر سیاستمدار آمریکایی که بخواهد علیه رژیم صهیونیستی موضع گیری کند، با تهدیدات جدی نظیر حذف فیزیکی مواجه خواهد شد.
جدای از این افشاگری ها، نشریه میدل ایست مانیتور به تازگی در گزارشی فاش کرد، لابی آیپک در بیش از 80 درصد روندهای انتخاباتی اخیر در آمریکا اعمال نفوذ، پولپاشی و سعی کرده است نامزد مورد حمایت خود یعنی ترامپ را پیروز انتخابات آمریکا کند. وبگاه تحلیلی این نکته را هم فاش کرده که شرکت های تسلیحاتی آمریکایی قمار بزرگی درباره پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا انجام دادند و در این زمینه هزینه های گزافی صرف کردند.
اهمیت این پول پاشی ها زمانی مشخص می شود که بدانیم بر اساس نتیجه تحقیقات اندیشکده آمریکایی کوئینسی، عمده مراکز اندیشکده ای، رسانه ای و نمایندگان کنگره آمریکا با حمایت های مالی شرکت های تسلیحاتی و لابیهای صهیونیستی تغذیه می شوند. حال در این نقطه واقعا باید پرسید، نظر مردم آمریکا و ارزش های ادعایی لیبرالیسم در این کشور کجا هستند؟
نشریه میدل ایست مانیتور به تازگی در گزارشی فاش کرد، لابی آیپک در بیش از 80 درصد روندهای انتخاباتی اخیر در آمریکا اعمال نفوذ، پولپاشی و سعی کرده است نامزد مورد حمایت خود یعنی ترامپ را پیروز انتخابات آمریکا کند
ترامپ و رسوایی بکارگیری تندروها
هنوز مدت زیادی از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا نگذشته است، ولی اغلب ناظران و تحلیلگران حوزه سیاست بین الملل معتقدند، وی تندروترین افراد ممکن را به سِمت های مهم در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی این کشور گمارده است. اکنون وزارتخانه های امور خارجه و دفاع، مشاور امنیت ملی آمریکا و نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متحد و دیگر سمت های مهم مرتبط با عرصه سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا با چهره هایی تندرو پُر شده اند.
افرادی که در راستای دیدگاه های جنجالی و آشوب طلبانه ترامپ پا روی هر چیزی می گذارند و ارزشی برای هنجارهای لیبرالی قائل نیستند؛ موضوعی که در ماه ها و سال های آتی پیامهای معناداری را درباره دفن قطعی لیبرالیسم در نظام حکمرانی آمریکا مخابره خواهد کرد.