به گزارش رکنا، صبح روز دوشنبه، 28 آبان ماه، کنفرانس خبری «رونمایی از اولین گزارش ادراک امنیت مردم ایران در برابر سرقت خودرو» و اولین ارائه آمار سرقت خودرو در ایران، با حضور اصحاب رسانه و مسئولان مربوطه برگزار شد.
سید محمدرضا مرتضوی، رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ابتدا نسبت به خطراتی که دارایی افراد را تهدید میکند، هشدار داد و گفت: بهترین روش برای ارزیابی، استقبال مردم از ابزاری است که آرامش را به آنها بازگردانده است.
وی با بیان اینکه سهم ما امروز 45 درصد بازار است و توانستیم آرامش را به کسانی که نگران دارایی خود هستند، بازگردانیم، عنوان کرد: امروز ارزش میانگین خودرو در کشور حدود 500 میلیون تومان است و دسترسی به آن از گذشته راحتتر شده و خطر سرقت آن افزایش یافته است. لذا ابزاری را طراحی کردیم که افراد با خیال راحت خودرو خود را در کنار خیابان بگذارند.
رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در شرکت وایزر محصولی تهیه شده که 45 درصد بازار را در اختیار خود قرار داده و برآنیم تلاش افراد برای آسیب رساندن به دارایی مردم را به حداقل برسانیم.
کشف 86 درصدی خودروها پس از سرقت با استفاده از وایزر
علی فتوت احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز با حضور در این نشست گفت: قریب به یکسال است که روی بخشهای مختلف کار کردهایم و وایزر خدماتی را در آینده ارائه خواهد داد که سارقان قادر به باز کردن و استفاده از خودرو نباشند.
وی عنوان کرد: در مواردی که خودرو سرقت شده در 86 درصد مواقع با کمک دستگاه وایزر کشف شده و خودرو بازیابی شده است.
این استاد دانشگاه اعلام کرد: در شبکههای اجتماعی 140 هزار بار مردم در خصوص سرقت خودرو اظهار نگرانی کردند و امروز 180 هزار خودرو از وایزر استفاده و خودرو را مانیتور میکنند.
فتوت احمدی خاطرنشان کرد: ادراک جامعه از امنیت را مساله دیگری خواند و اظهار کرد: مردم در ایران درک امنیتی مناسبی ندارند و احساس نگرانی بالایی دارند که امیدواریم با وایزر مشکل را رفع کنیم.
یوسف دوست حسینی، نیز در این کنفرانس خبری به ارائه گزارشی از ادراک امنیت در برابر سرقت پرداخت و گفت: استفاده از ردیاب GPS سادهترین راه برای جلوگیری از سرقت است و آمار سرقت در داخل کشور براساس اعلام فراجا بیش از 76 هزار مورد سرقت خودرو در سال 1402 گزارش شده است و به ازای هر یکصد هزار نفر، 86 سرقت خودرو گزارش شده است.
به گفته وی خانواده پراید و بعد پژو برای سارقان جذابتر هستند و ضریب امنیتی پایین این خودروها این امر را رقم زده است. همچنین اکثر سارقان خودروهای تولیدات قدیمی را هدف قرار میدهند و 75 درصد سرقتها مرتبط با خودروهایی با سال ساخت پیش از 1390 است.
دوستحسینی خاطرنشان کرد: در سال 1402 کاهش 9 درصدی سرقت و افزایش چهار درصدی کشف را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: کشورهای اروپایی و توسعه یافته نیز شاهد عدد و رقم بالایی در خصوص سرقتها هستند و نرخ سرقت در ایران متوسط است. در آمریکا نیز وسایلی که سن بیشتری دارند، اهداف جذابتری برای سارقان هستند.
به گفته این کارشناس 220 سرقت در هر یکصدهزار سرقت در ایتالیا گزارش شده است و ایران روی میانگین آمار سرقت ایستاده است.
دوست حسینی با بیان اینکه 73 درصد مردم معتقدند آمار سرقت افزایش یافته است، در حالی که این آمار واقعیت ندارد و افراد میانسال به بالا دغدغه کمتری دارند، گفت: طی یکسال گذشته بیش از 143 هزار و 500 بار درباره سرقت خودرو در سایتها و شبکههای اجتماعی منتشر شده است و نزدیک به 68 درصد مردم معتقدند استفاده از ردیاب GPS امنیت خودرو آنها را افزایش میدهد، اما همچنان از ردیاب استفاده نمیکنند.
وی با اشاره به اینکه با وایزر ادراک امنیت بیشتری را به کاربران دادهایم، اظهار کرد: هفت درصد از کاربران وایزر تجربه مواجه با سرقت خودرو خود را داشتند و 78 درصد آنها وایزر را در کشف خودرو مسروقه موثر دانستند و امروز نیز 94 درصد از کاربران ما معتقد هستند که GPS در افزایش امنیت وسایل نقلیه موثر است.
دوست حسینی تاکید کرد: در پایان سال 1402 ما به بیش از 150 هزار کاربر خدمات ارائه دادیم و امیدواریم در سالهای آتی تعداد کاربران خود را افزایش دهیم؛ همچنین سال گذشته وظیفه حفاظت از 65 هزار میلیارد تومان وسیله نقلیه را بر عهده داشتیم و با بیش از 900 همکار برآنیم بهترین خدمات را ارائه دهیم و راه خلهای هوشمندانهای برای سایر داراییهای کاربران ارائه خواهیم داد و امیدواریم بتوانیم مفهوم امنیت دارایی را در جامعه فرهنگسازی کنیم.
در این نشست اعلام شد آمار سرقت در جهان و مقایسه آن با ایران برای اولینبار منتشر شده است و محصول وایزر حدود 10 سال است که مورد استفاده قرار گرفته است و برای جلوگیری از قاچاق و امنیت خودروها به وزارتخانهها و نهادهای مربوطه نیز ارائه داده شده است؛ چراکه استفاده از چنین تجهیزاتی جزو توصیههای پلیس است.
همچنین با کارخانههای خودروسازی نیز مذاکرات طولانی مدت انجام شده تا تمامی خودروها پیش از رسیدن به دست کاربران مجهز به سیستم ردیاب شوند و امنیت آنها افزایش یابد.