به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، علی فولیان عصر امروز _یکشنبه بیستوهفتم آبان_ در جلسه کمیته استانی اجرای طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) اظهار کرد: در جامعه فعلی هر چقدر جلوتر میرویم، به جهت تحولاتی که در جهان در حال شکلگیری است، شاهد تغییر و تحول آسیبهای اجتماعی هستیم.
وی افزود: با توجه به این تغییرات میزان آسیبهای اجتماعی و نوع آن افزایش و در مقابل سن آسیبهای اجتماعی گروههای هدف نیز کاهش یافته است.
معاون دادگستری استان قزوین یکی از مهمترین علل افزایش آسیبهای اجتماعی را بیتفاوتی جامعه به پیرامون خود دانست و خاطرنشان کرد: اگر جرمی در جامعه رخ دهد، کل جامعه را درگیر میکند، به همین دلیل باید همه نسبت به محیط پیرامون خود توجه داشته باشیم، چرا که سلامت اجتماعی جامعه در گرو مشارکت همه آحاد جامعه است.
فولیان اضافه کرد: به همین دلیل باید اقدامات خود را از مدرسه شروع کنیم و مسئولیتپذیری و مشارکت در امور را به دانشآموزان آموزش دهیم؛ کاهش آسیبهای اجتماعی وظیفه همه دستگاهها است و باید آستینها را بالا بزنیم و با برنامه مدون توأم با اجرا به صورت عملیاتی در این زمینه تلاش کنیم.
وی ادامه داد: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان یا نماد یک طرح مشارکتی است که اجرای آن باید نخستین دستورکار توسط مدیران آموزش و پرورش باشد. در قانون بودجه و برنامه هفتم توسعه اجرای طرح نماد پیشبینی شده و برای ۱۴ دستگاه نیز تکالیفی تدوین و ابلاغ شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین تصریح کرد: لازم است همه دستگاههای اجرایی با تمام امکانات و منابع خود برای کاهش آسیبهای اجتماعی همکاری و هماهنگی داشته باشند.
فولیان عنوان کرد: بر اساس ماده ۲۷ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان هریک از مسئولان یا کارکنان نهادهای حکومتی یا دستگاههای اجرایی که از انجام وظایف مقرر در این قانون امتناع کند، به انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم میشود.
وی ادامه داد: رویکرد اجرای طرح نماد نباید فردمحور باشد و باید مداخلات اجتماع محور مدنظر قرار گیرد و در نهایت خروجی طرح باید چهار کارکرد پیشگیری، درمان، مددکاری اجتماعی و اقدامات تکمیلی درمانی را در پی داشته باشد.