فاطمه میریطایفهفرد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: یکی از ویژگیهای مؤمن ویژگی اسوهپذیری اوست که قرآن صراحتاً به آن اشاره کرده و بهترین اسوهها، وجود مقدس ائمه معصومین(علیهم السلام) به ویژه حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) هستند.
وی با بیان اینکه شخصیت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) ابعاد گوناگونی دارد که یکی از مهمترین آنان، بُعد سیاسی و کنش اجتماعی شخصیت ایشان است، تصریح کرد: موضعگیریهای مجدانه و تلاش بیوقفه حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در جهت دفاع از ولایت، برخورد ایشان با دشمنان بهواسطۀ سخنرانی در مسجد و ایراد خطابه و همچنین رفتن به درب خانه مهاجرین و انصار برای احقاق حق خود و همسرشان، همه نمونههای عینی فعالیتهای سیاسی ایشان بعد از وفات پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) است.
پژوهشگر تاریخ اسلام با تأکید بر اینکه واکنش ایشان در همین مدت کوتاه، تأثیر بسزایی در تحکیم موقعیت امامعلی(علیهالسلام) و اثبات نامشروع بودن دستگاه حاکم داشت، گفت: عزیزترین شخص نزد پیامبر، برای دفاع از امر ولایت، وارد میدان میشود و قصد دارد مردم را از به انحراف کشاندن دین آگاه سازد. ولایتی که انتصابی است و از جانب خداوند به پیامبر و اهلبیت(علیهمالسلام) تنفیذ شده و بارها در آیات قرآن ذکرشده و از طریق پیامبر به آن اذعان شده است.
وی افزود: یکی از مهمترین مسائل درباره روشهای مبارزه حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) مطالبه فدک است. مسلمانان برای حفظ جایگاه خود نیاز به پشتوانه مالی داشتند و فدک یکی از این منابع درآمد بود که شخصا توسط خود حضرت اداره میشد. در اصل، فدک هدیهای مبارک از طرف پیامبر اسلام بود و حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) از این هدیه به بهترین وجه در جهت پیشبرد اهداف دین مبین اسلام استفاده کرد.
فعال فرهنگی اضافه کرد: بعد از نزول آیه ۲۶ سوره مبارکه اسرا، پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) فدک را که بدون هیچ جنگی نصیب مسلمانان شده بود به حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) بخشید. فدک اصلاً جز غنایم جنگی نبوده است و پیامبر آن را بنا به مصالحی به حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) هبه کردند. این اتفاق در زمان حیات پیامبر رخ داده بود.
وی ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر اسلام، وقتی که غاصبین خلافت، فدک را از دست کارگزاران حضرت خارج کردند، حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) برای احقاق حقشان به مسجد رفتند، خطبهای در اوج فصاحت ایراد کردند. ایشان اصلاً به هدیه بودن فدک تکیه نکردند. خطبه روی دو مسئله مهم تکیه داشت که هر دو مربوط به قرآن بود.
پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) ابتدا به مسئله غصب فدک اشاره کرد و بعد مسئله غصب خلافت را پیش کشید، اما از جنبه دینی نه شخصی، ایشان فرمودند: فرض کنید که پدرم این باغ را بخشیده بود، حالا که ایشان فوت کرده است ارث، به چه کسی میرسد؟! شما دارید خلاف قرآن عمل میکنید. حضرت زهرا سلام الله علیها با استناد به داستان پیامبران و تأکید برفرض اشتباه ابوبکر مبنی برعدم ارثبری از پیامبران، استدلال آنان را باطل میکند و اینگونه کسی که در مسند خلافت مسلمین نشسته، بر ناروا بودن ادعای خودآگاه میشود. دفاع ایشان دفاعی همهجانبه بود در جهت جلوگیری از فراموشی مسیر خلافتِ الله.
وی یادآور شد: دفاع حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) دفاعی صرفاً از یک باغ نبوده، بلکه دفاع حضرت نمونه تظلم خواهی ایشان در مقابل غاصبان و رسوا نمودن آنها بوده است. استناد ایشان به داستان پیامبران الهی، خود بهترین نمونه برای مطالبه حق است. مطالبهای که با علم و درایت ایشان پیش رفت و ابوبکر را ملزم به پذیرش کرد.
میریطایفهفرد اظهار کرد: این روش تظلم خواهی توسط یک بانو بهترین الگو و نمونه برای تمام زنان و مردان در طول تاریخ است. اما انحصار این الگو برای بانوان، پاسخ دادن به بسیاری از شبهات درباره نظر اسلام به زن است. به بیانی دیگر یک زن متعهد و متدین، که سالها بر روی نفسِ خودش و رسالت الهیاش کار کرده و خودش را برای روزهای مبارزه آماده کرده، حالا در بزنگاه حادثه بهترین نقش را بر تارک صفحات تاریخ رقم میزند.
وی بیان کرد: کم نیستند زنانی که الگویی چون حضرت زهرا(سلام الله علیها) را برگزیدند و در مسیر ولایت اسلام قدم برداشتند. زنان امروز غزه و لبنان، مادران شهید و خواهران درد کشیده حزبالله، بانوان مرابطات بیتالمقدس که یکه و تنها مقابل ظلم غرب ایستادهاند؛ از این مقولهاند. زنانی که برای بازپسگیری حقی غصب شده به میدان میآیند مال و فرزند فدا میکنند و این گونه جهانی را به تفکر وامیدارند. جهانی که قرار نیست از او و آرمانش بگوید. قرار نیست صدای مظلومیت او باشد اما او فریاد تظلم خواهی سر میدهد. بر روی خرابه مینشیند و پا پس نمیکشد و اوج داستان حماسی را رقم میزند.
پژوهشگر تاریخ اسلام عنوان کرد: بانویی که با وجود شرایط امنیتی شدید در قدس روشنگری میکند و زندانی میشود اما باز قویتر به میدان میآید. بانویی که بعد از فراغهای فراوان، هنوز بر عهد و اعتقاد خویشتناند. این زنان الگویی چون حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) دارند. زنانی که مردان را در حیرت مردانگیشان وا میگذارند. آنان مومناند به وعده حق که «وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ؛ ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار میدهیم.» سوره القصص آیه ۵
وی یادآور شد: امروز زنان غزه و لبنان، با الگو پذیری از حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) به احقاق حق به تاراج رفته خود برخواستهاند. حقی که بیش از هفتاد سال است از چشمان جامعه جهانی دور ماندهاست. چشمانی که سختی امروز بیروت را نمیبیند. اما دور نیست که پایان این ظلمها رهایی از ظلم باشد. زیرا خداوند به مجاهدان در راهش وعده پیروزی داده است.
انتهای پیام