شناسهٔ خبر: 6973396 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

بازداشت معترضان به نژادپرستي توقف ندارد

فرگوسن شاهد وحشيگري پليس آمريكا

صاحب‌خبر -

نقش سيستماتيك حقوق بشر توسط ساختار حاكم بر آمريكا ادامه دارد در حالی که اولین سالگرد قتل «مایکل براون» بود، معترضان به تبعیض نژادی در فرگوسن به خیابانها آمدند اما پلیس آمریکا با اعلام حالت فوق‌العاده،‌ درگیری با مردم و بازداشت آنها به اعتراضات پاسخ داد.
اين روزها آمريكا صحنه اعتراض‌هاي مردمي است كه اساس آن را نه چالشهاي اقتصادي بلكه اعتراض به ساختار حاكم بر اين كشور تشكيل مي‌دهد. ساختاري كه براساس قانون اساسي بايد به مقابله با رفتارهاي نژادپرستانه و تبعيض آميز بپردازد حال آنكه اين اصل قانوني در ساختار آمريكا به حاشيه رفته و دستگاه قضايي، سياسي و امنيتي آمريكا به صورت سيستماتيك به رفتارهاي نژادپرستانه و ضد بشري مي‌پردازند كه وضعيت اسفناك سياه پوستان نمودي از آن است. مسئله‌اي كه اعتراض گسترده مردمي را در پي داشته است.
در حالی که به دنبال تشدید اعتراضات در فرگوسن،‌ مقامات دولتی حالت فوق‌العاده اعلام کردند، پلیس ضمن درگیری با معترضان چندین نفر را بازداشت کردند.در حالی که با گذشت یک سال از مرگ مایکل براون جوان ۱۸ ساله سیاه پوست در شهر فرگوسن آمریکا توسط پلیس سفیدپوست، اعتراضات به تبعیض نژادی در این کشور همچنان ادامه دارد، مقامات دولتی هم در ادامه برخوردها با اعتراضات از شیوه‌های معمول خود برای سرکوب معترضان استفاده می‌کنند.در سالگرد قتل براون،‌ معترضان در شهر فرگوسن بار دیگر به خیابانها آمده و به تبعیض نژادی سیستماتیک در آمریکا اعتراض کردند. شدت اعتراضات به حدی بود که مقامات دولتی در این شهر برای مقابله با تظاهرات مردمی وضعیت فوق‌العاده اعلام کردند.
شدت برخوردها و سرکوب نیروهای دولتی به حدی بود که نیروهای پلیس آمریکا یک دختر ۱۲ ساله و سیاه پوست را که برای اعتراض به تبعیض‌نژادی به خیابان آمده بود دستگیر کردند.پلیس فرگوسن آمریکا در واکنش به خبر بازداشت دختر ۱۲ ساله و در تلاش برای کاستن از حجم اعتراضات و انتقادات اعلام کرد که این دختر ۱۲ ساله نبوده و ۱۸ سال دارد. پلیس آمریکا همچنین اعلام کرد که حداقل ۹ نفر در فرگوسن بازداشت شده‌اند.به گزارش شبکه راشا تودی، به دنبال اعتراضات در فرگوسن و درگیری‌ها در این شهر،‌ خبرها حکایت از تیراندازی به یک جوان ۱۸ ساله سیاه پوست دارد؛‌کسی که گفته می‌شود دوست «مایکل براون» بوده و اکنون حال او وخیم است.شبکه خبری «دویچه‌وله» در گزارشی نوشت: «قتل مایکل براون (نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی) در فرگوسن باعث تغییر در آمریکا شد. با گذشت یک سال از این واقعه و ناآرامی‌ها در فرگوسن که از آن به عنوان کابوسی از نژادپرستی برای آمریکا یاد می‌شود، موضوع نژادپرستی بار دیگر در معرض توجه قرار گرفته است. به عبارتی آنچه سال گذشته در این کشور رخ داد، آمریکا و رئیس‌جمهورش را تحت تاثیر قرار داده است.»دویچه‌وله نوشت: «مشکلات ناشی از نژادپرستی از آغاز ایجاد ایالات متحده آمریکا با این کشور همراه بوده است و می‌توان گفت در DNA آمریکا ریشه دارد. برای اینکه مسایل مربوط به این موضوع حل شوند باید یک بار صادقانه با آنها برخورد شود.حل این مشکل، بزرگترین وظیفه رئیس‌جمهور آینده آمریکا خواهد بود.»
لازم به ذكر است دولتمردان آمريكا از پرداختن به مشكلات و وضعيت اسفناك سياه پوستان خودداري مي‌كند. در اين ميان در اقدامي كه مي‌تواند براي تحت الشعاع قرار دادن و انحراف افكار عمومي از بحران‌هاي اجتماعي و نژادپرستي حاكم بر آمريكاست پنتاگون اعلام كرد در تلاش است تا بقایای اجساد سربازان آمریکایی را که در جریان جنگ جهانی دوم در سراسر جهان کشته شده‌اند، پیدا کرده و آن‌ها را به کشور بازگرداند. آژانس حسابرسی وزارت دفاع آمریکا سالانه ۷۰ جسد را کشف می‌کند که از هدف کنگره برای پیدا کردن سالانه ۲۰۰ جسد بسیار کمتر است. براساس آمارهای رسمی ۷۳ هزار سرباز آمریکایی جنگ جهانی دوم همچنان مفقود یا غیرقابل شناسایی هستند. دولتمردان كاخ سفيد با اين اقدام برآنند تا راي سربازان و خانواده‌هاي نظاميان را در انتخابات ۲۰۱۶ كسب نمايند.

نظر شما